Avatar billede thesqunk Nybegynder
01. oktober 2008 - 12:42 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Harddisk recovery

Hej Eksperter.

Jeg har tre-fire gamle 40GB IDE harddiske fra bl.a. Maxtor.
De er alle defekte af div. ukendte årsager, og flere år gamle. Jeg har altid gemt mine harddiske, i håb om at jeg en dag kunne rekvirere de data der er gemt på dem. Men inden jeg betaler professionelle folk for det, ville jeg gøre et forsøg selv.

Jeg har egentlig blot brug for en anbefaling af et program til formålet. Ved der findes tonsvis, men hvad skal jeg gå efter?

Så vidt jeg husker, siger et par af dem underlige 'klik' og 'spind'-lyde igen og igen. Som om de ikke helt kan læses - hvis det kan være til nogen hjælp for valg af program.

Mvh Nikolaj
Avatar billede darrich Novice
01. oktober 2008 - 14:53 #1
Jeg er ikke stødt på nogle gratisprogrammer på området, men kender tit et par betalingsprodukter.

GetDataBack
http://www.runtime.org

EasyRecovery
http://www.ontrack.com/easyrecoverydatarecovery/

Jeg vil dog stille spørgsmålstegn ved, om det er klogt at prøve sig frem, hvis data er vigtige for dig.

Du kan gratis få råd og tilbud ved at ringe til følgende firma.
http://www.diskhelp.dk/faq.htm#Harddisk
Avatar billede off-line Nybegynder
01. oktober 2008 - 16:25 #2
Underlige klik lyde, plejer at være et sikker tegn på, at harddisken er død eller
døende. Men har du lyst til at forsøge, at hive data ud, så prøv med et gratis
program. På dette link, er der flere at vælge imellem.
http://www.raymond.cc/blog/archives/2008/01/24/top-10-free-data-recovery-software/
Avatar billede haverslev Novice
01. oktober 2008 - 16:29 #3
Prøvet at smide disse harddiske i en pc, som slave diske og hive data ud på den måde
Hvis det er 2,5" diske fra bærebar, så du prøve via sådan en her:
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp
Avatar billede thesqunk Nybegynder
01. oktober 2008 - 17:01 #4
At programmerne koster penge er helt okay, men rart med et par gratis-programmer at prøve sig frem med.

Men ingen af jer har erfaringer med disse programmer i lign. situationer? For det var lige så meget en søgen efter et anbefalelsesværdigt program til formålet.

Planen var netop også at sætte dem i til som slave og give det en chance.
Avatar billede haverslev Novice
01. oktober 2008 - 17:13 #5
nogen gange er det blot at smide den/dem i som slave og så blot hente data ud (uden et recovery program)  - der kan dog i nogle af disse tilfælde være nødvendigt at overtage ejerskabet af filerne:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;308421

Men som der også er skrevet - klik lyde er ikke godt og kan du ikke komme i kontakt med den eller registre den, som slave - ja så hjælper et recovery program intet og der er f.eks kun IBAS tilbage:
http://www.ibas.dk/
Avatar billede thesqunk Nybegynder
01. oktober 2008 - 18:24 #6
Tak for tippet haverslev.
Vil du smide et svar? Jeg prøver mig frem med HDD'en som slave, og så må guderne vide hvilket program jeg vælger, om nødvendigt.

Mvh Nikolaj
Avatar billede haverslev Novice
01. oktober 2008 - 18:39 #7
Getdataback er et af de bedste "købe" recovery programmer

Men uanset hvilket program du evt. måtte afprøve, så gælder det, at det IKKE må installeres på den defekte harddisk hvis du kan det, da du derved oveskriver de data du prøver på at hent ud

"svar" deles med andre :-)
Avatar billede thesqunk Nybegynder
01. oktober 2008 - 18:45 #8
GetDataBack er skrevet bag mit øre.

Selvfølgelig ikke - men tak for rådet alligevel.
Naturligvis. Hvis jasveg vil have del i pointene er han mere end velkommen til også at smide et svar.
Avatar billede thesqunk Nybegynder
02. oktober 2008 - 16:18 #9
Jeg takker for hjælpen.
Avatar billede hautopp Nybegynder
26. marts 2009 - 12:02 #10
Hvad så hvis det er et par disk i raid0, hvor det ser ud til at de er døde - hvad kan man så bruge?
Avatar billede morten-vadskaer Praktikant
02. december 2011 - 09:08 #11
Nu er tråden her lidt forældet, men kan lige supplere, hvis der skulle komme nogen forbi og lede efter råd. Normalt kan man ikke selv få data ud af harddiske med klik-lyde (det er en mekanisk fejl).

Men slettede data kan man få tilbage med flere programmer. I mit firma http://www.disk-doktoren.dk bruger vi nogle gange Getdataback. Men derudover kan Helix CD'en (Linux værktøj) bestemt også anbefales, hvis vi skal blive i værktøjer i den billigere ende.

Bedste hilsner

Morten