Avatar billede pazau Nybegynder
07. oktober 2008 - 22:57 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Ubuntu er langsom

Hej alle igen.

Nu er jeg ved at være godt træt af Ubuntu. For hvis jeg vil se en video på nettet eller lign, så hakker det ca. hver 3. sekund. Hvis jeg så skifter til fuldskærm, så hakker det ekstremt meget.

Min bærbar er en HP dv6645eo, der før havde Windows Vista. Der var der ingen problemer, alt kørte gnidningsfrit på nettet.

Specs kan findes her: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01191755&lc=en&dlc=en&cc=us&lang=en&product=3630055

Webcamet kører også af hel.... til, det hakker konstant. Det er ikke min netforbindelse der er årsagen, for en af mine venner har været her med sin bærbar med Windows Vista, og der kørte det hele som smurt.

Nogle idéer til hvordan jeg får det til at køre ordentligt?
Avatar billede lassebm Nybegynder
08. oktober 2008 - 08:00 #1
Lugter at codec problemer, eller at grafikkortet ikke er installeret korrekt.
Det lader til du har nvidia, her et par links fundet på google :)

http://www.psychocats.net/ubuntu/nvidia2
https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/Nvidia
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=131267
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Hardy
Avatar billede pazau Nybegynder
08. oktober 2008 - 14:54 #2
Ubuntu har en korrekt installeret driver til mit grafikkort. Det fandt den selv. :)
Derudover har jeg installeret pakken "Ubuntu restricted extras".
Avatar billede pazau Nybegynder
08. oktober 2008 - 19:44 #3
Men hvad med de codecs?
Avatar billede pazau Nybegynder
09. oktober 2008 - 22:15 #4
Nu installerede jeg et plugin ved navn Flashplugin-nonfree, nu vises vidoerne som de skal normalt, men i fuldskærm hakker videoerne stadig, bare ikke så slemt som før.

Hvordan får man vidoerne til at køre gnidningsfrit i fuldskærm?
Avatar billede pazau Nybegynder
09. oktober 2008 - 22:19 #5
Rettelse.

Geninstallerede flashplugin-nonfree, og installerede libflashsupport.
Avatar billede pazau Nybegynder
10. oktober 2008 - 01:25 #6
Nu har jeg så fundet ud af at CPUerne kører ved 50-60% i processorforbrug konstant!
I Vista kørte de ved 5-20% processorforbrug.

I Ubuntu bliver 200MB Ram brugt for systemkørsel, i Vista blev en hel GB brugt.
CPUerne har AMDs system der hedder PowerNow, hvor der kun bliver tilført det strøm til processoren der er nødvendig. Jeg tror at det kan have noget med det at gøre. At Ubuntu ikke understøtter den funktion, og CPUerne derfor hele tiden kører ved lave hastigheder, hvilket forklarer den høje processorforbrug.

Nogle der har nogle foreslag til en løsning?
Avatar billede pazau Nybegynder
10. oktober 2008 - 01:38 #7
Jeg fandt selv ud af det. Det var Powernowd der var synderen. Ved at stoppe den, kom bærbaren op i topfart. :)

Lassebm, som tak for din hjælp, bededs du lægge et svar så du kan få dine point. :)
Avatar billede lassebm Nybegynder
10. oktober 2008 - 10:05 #8
Ligemeget.

Jeg går ud fra at powernowd er en daemon til at styre strømforbruget som du nævner i tidligere indlæg. Ved at deaktivere den ville jeg tro du muligvis kører på fuld hammer, også når du ikke har batteri på computeren, det er jo ikke så smart.

Jeg ville tro uden at kende det at du kan sætte den op så den skal køre på fuld hammer ved strøm, og strøm besparende på batteri.
Avatar billede mach3 Nybegynder
16. oktober 2008 - 20:39 #9
Sagen er vist den, at flash ikke er ordentligt understøttet i linux. Derfor tager det så meget kraft at køre det flydende.
Avatar billede pazau Nybegynder
16. oktober 2008 - 21:09 #10
Lassebm:

Min processor i bærbaren har AMD PowerNow, hvilket er en funktion der ikke vedrører styresystemet som sådan. AMD PowerNow kører uafhængigt af noget, det kan være derfor at Powernowd gjorde bærbaren så langsom - de kørte  samtidig og gjorde computeren langsom.

Bare en teori altsammen men altså.

Mach3: Jeg kan ikke teste din teori desværre.
Jeg lægger selv svar da Lassebm ikkee ville have dem, og lukker spørgsmålet.
Avatar billede pazau Nybegynder
16. oktober 2008 - 21:09 #11
Hovsa, kom til at trykke afvis. Prøver igen.