Avatar billede avminarm Juniormester
24. oktober 2008 - 22:51 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Sporring ved tyveri

Hej

Jeg har et lille spørgsmål:

Kan man tyverisikre sin PC hardware mæssigt? Jeg tænker ikke på kryptering, men mere om man kan spore sin PC igen lige som en mobiltelefon hvis den skulle blive stjålet?

Jeg mener at en mobiltelefon til en hver tid kan spores ik? bl.a. for den har et imei nummmer som er unikt.

Har en pc/notebook ikke også sådan et nummer og kan man evt. spore sin pc hvis den skulle blive stjålet evt ved at registrere notebooken et eller andet sted?

kan man det? det ville da være smart?
Avatar billede rebecca Novice
24. oktober 2008 - 23:03 #1
Din Pc har et serienummer som er unikt (Mig bekendt)
Avatar billede rebecca Novice
24. oktober 2008 - 23:05 #2
Om du kan spore den igen er nok svært medmindre man ofre noget på sagen og får noget gps sporing monteret.
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. oktober 2008 - 23:15 #4
Avatar billede haverslev Novice
24. oktober 2008 - 23:26 #5
Det eneste der kan spores på, uden brug af andre programmer osv. er computerens MAC Adresse på netkortet - samme måde som f.eks en telefon imei nr. dette er også unikt
men problemet er at du ikke umiddelbart kan få nogen til at lave en søgning på din stjålne pc.
Men f.eks poilitet bruger mac adressen til sporing af f.eks computere med børneporno, her er en ip adresse ikke nok, da den kan ændres, det gør mac adressen aldig.
http://da.wikipedia.org/wiki/MAC-adresse
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. oktober 2008 - 23:34 #6
En MAC-adresse kan meget nemt laves om. Og en MAC-adresse kan ikke ses på den anden side af den første router den møder.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. oktober 2008 - 23:38 #7
Dell (i visse lande nok) tilbyder forskellige ting og tjenester, der kan hjælpe på stjålne bærbare. Værdien af disse kan så diskuteres, hvilket fx sker her: http://catless.ncl.ac.uk/Risks/25.38.html#subj10
Avatar billede haverslev Novice
24. oktober 2008 - 23:48 #8
erikjacobsen > korrekt, men du skal lave en "ændring" manuelt for at ændre mac adressen - det skal du f.eks ikke på IP adresse da langt de fleste køre med dynamisk Ip adresse. Det er også korrekt med router, men her i eksemplet er der kun nævnt / forespugt om pc/notebook har et sådan nummer.
Avatar billede peet-49 Novice
25. oktober 2008 - 09:06 #9
Uden GPS-chip vil jeg generelt sige, at der ingen chanser for, at spore den. Med mindre nogen bruger det indbyggede messanger eller lign. Personligt tror jeg det første, der sker er en formatering/ominstallereing af pcèn.
Avatar billede avminarm Juniormester
25. oktober 2008 - 21:15 #10
Nu er min pc heldigvis ikke blevet stjålet ;o)

Jeg ville bare gerne vide hvad muligheder man har hvis man skulle være så uheldig - men jeg kan se at der nok ikke er mange chancer hvis først uheldet er ude!!

Jeg tror ikke rigtig på en software løsning for som peet-49 siger tror jeg også det første der eker er at PCen tømmes.

Det med MAC adressen har jeg hørt man kan ændre - MEN er det ikke kun en software mæssig ændring?
Avatar billede svampefrede Nybegynder
26. oktober 2008 - 00:48 #11
jo vis der sedder et lille sort mærke bag på den så kan den sporers men vis der ikke gør det så kan den ikke det bruger politiet...
Avatar billede avminarm Juniormester
26. oktober 2008 - 08:42 #12
et lille sort mærke - kan du uddybe det? er det noget man kan købe?
Avatar billede peet-49 Novice
26. oktober 2008 - 09:10 #13
Jeg tror ikke, der er mange, der ender hos politiet. Ellers kan man bare lave et ikke flytbart kendetegn på den.
Avatar billede rebecca Novice
26. oktober 2008 - 11:12 #14
Billigste løsning (forudsat man finder tyven) kør i fætter br og køb en pen med usynligt blæk(kan kun ses ved ultraviolet lys) mærk din pc med den, hvis politiet fanger tyven med tyvekosterne er der ingen tvivl om át den er din. :o)
Avatar billede avminarm Juniormester
08. december 2008 - 14:53 #15
tak for jeres inputs - vil nogen af jer have points?

Jeg tror bare man skal sørge for at passe rigtig godt på sin notebook - det er vist det eneste der virker ;o)
Avatar billede rebecca Novice
08. december 2008 - 16:12 #16
Ikke her>>> God jul :o)
Avatar billede haverslev Novice
08. december 2008 - 20:32 #17
God jul :)
Avatar billede avminarm Juniormester
18. februar 2009 - 15:05 #18
jamen så går poiny´ts til haverslev