Avatar billede atorm Nybegynder
17. november 2008 - 23:12 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Valg af ram

Jeg har et asrock AM2NF4G-SATA2 mb. Jeg er i tvivl om hvilke ram jeg skal købe. I dag sidder der 2 x 1GB pc4200 ram i de gule slots.Jeg vil gerne opgraderer til 4 GB.
1. Hvilken slags ram bør jeg købe (gerne 2-3 alternativer).
  Kan jeg f.eks. købe PC6400 eller PC 5300 ram? .
2. PÅ EDB Priser står på ram "ikke paritet" Hvad er det.
3. Kan jeg genbruge de ramblokke jeg har idag?
4. Kan jeg sætte ram i alle 4 slots??
Manualen for mit mb finder du/i her: http://www.asrock.com/mb/manual.asp?Model=AM2NF4G-SATA2
Avatar billede dragonknight Juniormester
17. november 2008 - 23:33 #1
Hvis du vil anvende de RAM moduler du har nu, så skal du købe identiske moduler, for at det virker med 4 klodser i bundkortet.

Alternativet er at dumpe de gamle og købe nye RAM. Nu ved jeg ikke om dit bundkort understøtter 2 GB klodser. Så kan du også købe dem hurtigere, for bundkortet understøtter ud over de nuværende PC5300 og PC6400.
Avatar billede rebecca Novice
18. november 2008 - 10:34 #2
Som "dragonknight" skriver skal du købe identiske moduler hvis du vil have at de skal køre som "dualchannel ram" er du ligeglad med det kan du næsten sætte hvad som helst i "vil dog ikke anbefale det".

1. Du får bedre performance ved at køre dualchannel
2. Dit bundkort understøtter DDR2800MHz ram så skrot de gamle ram og køb 4 nye moduler der er ens.

3.DDR2 ram er rimelige billige så derfor vil jeg da anbefale dig at købe 4 nye ens moduler som kan køre dualchannel.

Søgt på edbpriser.dk

Det billigste for 2x1 Gb ram >>> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=206436&searchArea=&Soegeord=

eller disse >>> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=210118&Specs=true
Avatar billede rebecca Novice
18. november 2008 - 10:35 #3
Ps...Personligt ville jeg vælge OCZ rammen :o)
Avatar billede rebecca Novice
18. november 2008 - 10:41 #4
Så lige du spurgte om hvad "ikke paritet" er, fandt dette på nettet håber det kan hjælpe dig til at forstå.

Ingen paritet betyder at RAM'en ikke har paritet (logiskt egnetligt). Paritet er en metode til at opdage fejl. Det er et ekstra bit som sættes, det som man gør er at lægge alle bit sammen, og så afgøre om tallet er lige eller ulige. Der er det sjove at en fejl i en enkelt bit vil gøre at pariteten ændrer sig fra lige til ulige, og dermed ved man at der er opstået en fejl ved overførslen. Eksempel:

01011001. Lægger vi de sammen får vi fire, og sætter paritetsbittet 1 for lige, altså: 01011001-1. Men hvis RAM-kredsløbet modtager 00011001-1 så ved det at der er noget galt, fordi summen er ulige, men pariteten siger at tallet skal være lige. Der er den ting ved bit-fejl at den altid medførerer at et 0 bliver til 1 eller omvendt. Det er det man udnytter ved paritet. Man skal så lige huske på at enkeltbit-fejl bliver opdaget, men er der fejl i to bit, så slipper fejlen igennem. Man er efterhånden gået over til at benytte ECC-RAM i stedet for paritet.
Avatar billede atorm Nybegynder
20. november 2008 - 09:01 #5
Er det smartest at sætte 4 moduler a´1 GB i , eller er det at sætte 2 a´ 2 gb i 2 moduler. Her tænker jeg også på en evt. fremtidig opgradering. Venligst læg besvarelsen som et svar så jeg kan give point.
Avatar billede rebecca Novice
20. november 2008 - 12:02 #6
Som jeg skrev tidligere kan dit bundkort MAX tage 3 GB ram så jeg ville da købe 1 GB moduler
Avatar billede rebecca Novice
20. november 2008 - 12:13 #7
Undskyld se bort fra ovenstående hørte til andet spg.
Hvis dit bundkort kan trække 2GB moduler ville jeg da vælge det
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. november 2008 - 12:15 #8
Ikke helt korrekt rebecca.

Bundkortet kan tage 4 moduler med total 8 GB RAM. 4 X 2 GB, så jeg vil tage 2 X 2 GB moduler, så totalen kommer op på 4 GB.

Det er korrekt at 32 bit systemer kun kan bruge 3 GB RAM, men det gør intet, at bundkortet er bestykket med 4 GB. På den måde vil de også køre dualchanel.
Avatar billede rebecca Novice
20. november 2008 - 12:23 #9
hehe dragonnight nået at rette inden du kom med svar, mit første svar hørte til et andet spg. lign. dette men hvor bundkortet kun kan tage max 3 Gb
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. november 2008 - 12:33 #10
:-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. november 2008 - 19:00 #11
Jeg takker for så lidt !
Avatar billede rebecca Novice
20. november 2008 - 19:09 #12
Dragonnight skal vi dele pointne?
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. november 2008 - 19:23 #13
Jeg mener at det er fair, men det er op til dig.
Avatar billede atorm Nybegynder
20. november 2008 - 21:24 #14
Undskyld Dragonnight. Det var faktisk en fejl. Det var min hensigt at dele pointene, men jeg fik gjort et eller andet forkert. ;-). Som sagt undskyld. Kan jeg gøre et eller andet for at rette det? Mange tak de de gode råd til jer begge.
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. november 2008 - 21:34 #15
Jeg tror rebecca vender tilbage med løsningen på det.
Avatar billede rebecca Novice
20. november 2008 - 21:52 #16
dragonknight her er pointne >>> http://www.eksperten.dk/spm/853581