Avatar billede Slettet bruger
25. november 2008 - 12:49 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

XP installation kan ikke se harddisk

På min nye Toshiba bærbar.
Installationen fandt ingen harddiske på din computer...

Jeg har slettet hele disken med killdisk netop fordi den sagde sådan, da jeg ville prøve at installere XP istedet for den for installerede vista.

Men den siger det så stadig...

Et kendt problem eller?
Avatar billede peet-49 Novice
25. november 2008 - 12:53 #1
Du skal desable AHCI i bios.
Avatar billede d0t Nybegynder
25. november 2008 - 12:57 #2
Måske ikke forklaret med de korrekte termer, men stadig korrekt.

Dine nye toshiba bærbar har sata harddiske.
Dengang XP blev lavet, fandtes disse ikke, og der blev derfor ikke lavet drivere til disse under installationen i XP.

Det er der derimod i Vista.

Du kan dog selv lave din egen XP installation, med disse drivere på. Det kaldes af slipstreame.

Så du skal have fate i programmet der hedder n-lite, og du skal have fat i den driver som din harddiskcontroller bruger og så slipstreame en xp installation.

hvis du googler nogle af de termer jeg har beskrevet, skulle der gerne komme en masse resultater frem :)
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2008 - 13:03 #3
sata disk. man skulle i bios og rette et punkt så den kunne se sata
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2008 - 13:07 #4
Nå... i var hurtige :-)
jeg bruger faktisk Nlite...
Men jeg har ikke helt forstået driver sektionen.
man kan tilføje drivere og så spørger nlite om det er en multi driver mappe eller en enkelt driver.

Skal man bare lægge driver filen ind og så finder nlite selv ud af den hardware del der skal bruge driveren???
Avatar billede d0t Nybegynder
25. november 2008 - 13:14 #5
Yep, du finder og downloader den driver der skal bruges, og importerer den med nlite..

Når XP så loader alle sine drivere under installationen, bliver den driver også loaded.. og vupti, du kan se dine harddiske igen :)
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2008 - 13:41 #6
send nogle svar tak
Avatar billede d0t Nybegynder
25. november 2008 - 14:28 #7
Et svar
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2008 - 14:43 #8
den vil stadig ikke installere XP...noget med en enhed den ikke kan se siger den kort inden jeg når at læse og så booter den.
Gør den heletiden.
Men nu kan den da se disken...det er først efter formateringsdel den siger sådan...

men er at kunne huske en kammerat som skulle gøre noget andet i bios for at det virkede...?
Avatar billede d0t Nybegynder
25. november 2008 - 14:51 #9
Hvis du kan komme med den præcise fejlmeddelse, kan det være jeg har en idé :)