Avatar billede hellejohnsen Nybegynder
01. december 2008 - 13:19 Der er 50 kommentarer og
1 løsning

Defekt harddisk

Min harddisk stod af i fredags. Men om det kun er den eller der er mere som er stået af, er jeg lidt usikker på.
Jeg købte en ny harddisk som jeg satte i, og når jeg så skal installere windows får jeg fgl. fejl: Filen setupdd.sys kunne ikke indlæses. Fejlkoden er 4. Så prøvede jeg at installere en XP professional i stedet for Home edition - og her får jeg samme fejl, dog er fejlkoden nu 7. Så har jeg lavet en ubcd4win cd som jeg også prøvede at starte på. Samme fejl som den første.
Er der nogen der har noget bud? Jeg har prøvet at sætte en anden gammel harddisk i og får samme fejl, så den nye HD burde være ok!
Avatar billede victor-1 Nybegynder
01. december 2008 - 13:40 #1
Måske dit CD/DVD drev som fejler. Ha du mulighed for at prøve et andet?
Avatar billede haverslev Novice
01. december 2008 - 14:01 #2
Avatar billede hellejohnsen Nybegynder
01. december 2008 - 14:52 #3
Ja, jeg har set på microsofts hjemmeside - det hjælper mig bare ikke!
Jeg har nu gjort det at jeg har installeret XP på den nye HD fra en anden maskine. Nu har jeg så sat den nye HD tilbage. Nu får jeg så en disklæsningfejl - lige inden fejlen fremkommer står der: verifying DMI pool data... Og så disklægningfejl efterfulgt af Tryk ctrl+alt+delete. Og så kommer jeg ikke videre.
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2008 - 14:58 #4
Jeg ville starte med at gi den nye harddisk en gang KILLDISK www.helgec.dk/killdisk.html
Avatar billede hellejohnsen Nybegynder
01. december 2008 - 15:19 #5
Men den nye HD fungerer jo fint på en anden PC - så jeg tror ikke det er HD'en som er noget galt med.
Avatar billede haverslev Novice
01. december 2008 - 15:39 #6
Er det en SATA disk ?
Er dine XP cd med service packs eller uden ?

Men hælder faktisk til at der er et problem med dine ram, har du mulighed for at køre med en stang af gangen (helst minimum 128 mb) og så bytte rundt, hvis du har 2 stænger, hvis den første ikke kunne køre eller låne nogle af en eller anden du kender.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
01. december 2008 - 16:46 #7
Din harddisk stod af skriver du!
Men har du konstateret om den så også er det?

Kender du årsagen til det hendte?
Jeg tænker på det du skrev om, at du var usikker på om også andet havde taget skade!

Kunne måske være en idé at nulstille bios.
Avatar billede hellejohnsen Nybegynder
01. december 2008 - 17:21 #8
ja, det er en sata/ide disk. Pro er helt sikkert uden service packs. Grunden til jeg mener den gamle hd stod af er, at jeg gennem nogen tid har haft problemer med at starten pc'en og så i fredags var der bare sort skærm og hd-lampen lyste rødt. Og hvorfor den stod af aner jeg ikke. Oprindelig var der 2 hd i maskinen. Den første stod af for et halvt år siden - og så blev den som nu er stået af - til master. De er begge af mærket IBM og jeg har hørt at de skulle være elendige.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
01. december 2008 - 18:42 #9
Hmm... det bliver vanskeligt her at afgøre, hvor fejlen ligger efter min mening. Teoretisk kan der jo være alt muligt galt. Delvist svigtende strømforsyning, bundkort, RAM, BIOS osv. Måske er der kun den lange vej... teste, teste, teste - eller alternativt bare købe nyt.
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2008 - 19:11 #10
Download og brænd www.helgec.dk/insert.iso skal brændes som bootimage, se hvordan på www.helgec.dk/livecd.html Boot op på cdèn og sæt dig til at arbejde med den, virker det er vi straks lidt klogere, kan du ikke finde ud af at bruge den så meld tilbage
Avatar billede hellejohnsen Nybegynder
01. december 2008 - 22:12 #11
Jeg arbejder videre med problemet i morgen eftermiddag, og vender tilbage med ny status.
Avatar billede haverslev Novice
01. december 2008 - 22:28 #12
"det er en sata/ide disk." - kan kun være en af delene ;)
Fordi jeg spørger til service packs er, at flere og flere pc`ere IKKE kan installere XP uden den minimum er med SP2 - normalt får man dog en fejl der hedder: pci.sys som det første.

Har du prøvet at ressete bios ?
Tryk på "Delete" knappen (DELL PC = F2) under opstart for at komme i Bios. Når du er inde i bios menuen, så tryk på F9 for load af "default eller optimized settings" klik herefter på F10 for at gemme/save (Y/J)
Avatar billede off-line Nybegynder
01. december 2008 - 22:55 #13
Du har installeret Windows fra en anden maskine. Det kan man kun hvis de to maskiner
er absolut identiske. Ellers har de forskellige chipset, og så kan windows ikke
starte op. Du kan, på en anden maskine, formatere din harddisk, så den er køreklar,
så det kan du gøre.
Avatar billede hellejohnsen Nybegynder
02. december 2008 - 18:42 #14
Tak for alle de gode indspark. Desværre er de ikke harddisken eller nogen software mæssigt som var problemet. Det viste sig at være harddisk controlleren som er stået af.
Avatar billede haverslev Novice
02. december 2008 - 18:49 #15
Avatar billede karstenk Nybegynder
02. december 2008 - 18:51 #16
Ved godt du har fundet problemet, men:

Det kunne ellers også godt have været pga. varme, overclockede RAM, dårlige RAM el.lign.
Avatar billede hellejohnsen Nybegynder
02. december 2008 - 22:58 #17
Jeg endte med at kontakte en tekniker som brugte 4 timer på PC'en, og det var ham der kom med konklusionen. Men jeg kunne måske godt finde på at prøve at tjekke efter, om det kunne være ram'en det er galt med. Men vil den så tælle dem op under opstarten? For det gør den.
Avatar billede haverslev Novice
03. december 2008 - 09:42 #18
Tror dog ikke selv på ram problemet, men det skader jo aldrig at prøve dem af ;)

Køre MemTest på dine RAM:
Du kan hente den enten til CD eller diskette:

Til CD:
http://www.memtest.org/download/1.70/memtest86+-1.70.iso.zip

Til diskette:
http://www.memtest.org/download/1.70/memtest86+-1.70.floppy.zip

Sådan bruger du MemTest:

Hvis du kan bruge diskette:
For at køre MemTest skal du pakke den downloadede fil ud på HD’en. Derefter dobbeltkikker du på filen: install.bat.
Nu bliver der så oprettet en diskette, som du skal boote maskinen op på og så starter programmet MemTest automatisk.

Hvis du ikke har diskette drev, men kun et CD-drev:
Pak den downloadede fil ud på HD’en.
Åbn dit brænderprogram og vælg "Brænd image" og henvis til den *.iso-fil, du lige har hentet/gemt.
Brænd CD’en og lad pc`en boote op på CD’en.
Når MemTest er startet, så lad den køre, til den har kørt min. 2-3 fejlfrie gennemløb, så skulle dine RAM være ok.
Hvis der er fejl, så er dine RAM ikk ok og du skal have fat i nogle nye.
Du kan se antallet af gennemløb, dér hvor der står: "Pass".
Testen stopper først når du trykker på "Esc"
Avatar billede hellejohnsen Nybegynder
03. december 2008 - 11:12 #19
Tusind tak, Haverslev - det vil jeg da gerne gi' et par point for :-)
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2008 - 11:36 #20
Har du overhovedet prøvet mit forslag 01/12-2008 19:11:24 og nej jeg samler ikke point, så det er ikke derfor jeg spørger
Avatar billede hellejohnsen Nybegynder
03. december 2008 - 12:42 #21
Nej, det prøvede jeg ikke, da jeg havde prøvet at boote på UBCD4WIN uden held, og heller ikke da jeg fandt ud af at HD'en ikke fejlede noget. Den CD du anbefaler, er det i stil med UBCD? Jeg har stadig ikke givet helt op - trods teknikerens nedslående svar :-(  så måske skulle jeg prøve din CD...
Avatar billede off-line Nybegynder
03. december 2008 - 12:52 #22
Jeg undrer mig over, at en computer teknikker kan bruge 4 timer for at finde ud af,
at harddisk controlleren er stået af.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
03. december 2008 - 13:14 #23
Om 4 timer er meget eller lidt er svært at bedømme... måske et faktum som visse teknikere ind imellem benytter sig af, da det kan være umuligt efterfølgende at gøre noget ved.

Men et faktum er det også, at et bundkort er en uhyre kompleks ting og til tider nærmest umuligt at finde fejl på. Personligt har jeg fejlsøgt på mange maskiner efterhånden og ofte IKKE kunnet konstatere fejl på hverken ram, cpu, diske og andet, hvorefter jeg med sindsro blot konstaterer, at det MÅ være bundkortet. I praksis det samme som din tekniker har fundet ud af, da kontrolleren er en del af bundkortet som IKKE lader sig udskifte eller reparere.

Tiden der kan gå med den slags tests er meget svingende.
Avatar billede hellejohnsen Nybegynder
03. december 2008 - 13:26 #24
Ja, desværre er bundkortet stået af, og det er noget møg. For jeg SKAL have et bundkort med ISA-kortplads - og det kan vist ikke opdrives mere. Så havde jeg en anden gammel maskine med ISA-kortplads.
Avatar billede hellejohnsen Nybegynder
03. december 2008 - 13:28 #25
...ups jeg fik ikke lige skrevet færdig. Men den anden pc jeg har, kan jeg desværre heller ikke bruge. Det er vist et BIOS problem - noget med man ikke kan sætte nogle interrupts... ???
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2008 - 13:39 #27
Måske tager jeg fejl, men det lyder nu som om der er temmeligt meget uforståeligt sludder i den her tråd, prøv nu at lave den CD jeg foreslår og så tager vi den derfra
Avatar billede victor-1 Nybegynder
03. december 2008 - 13:44 #28
Hva' mener du "helgec"?
Bundkortet er stået af og det kan din CD mig bekendt ikke gøre meget ved. :o)
Avatar billede off-line Nybegynder
03. december 2008 - 13:48 #29
Jeg synes også, at helgec forslag med "Insert" lyder fornuftigt fordi, det kan
bruges til at teste bundkortet.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
03. december 2008 - 14:01 #30
Hmm... måske er jeg blind. For jeg kan ved Gud i himlen ikke se hvorfor der skal testes yderligere på et bundkort som ER stået af.

CITAT/ 03/12-2008 13:26:16
Ja, desværre er bundkortet stået af, og det er noget møg. For jeg SKAL have et bundkort med ISA-kortplads - og det kan vist ikke opdrives mere. Så havde jeg en anden gammel maskine med ISA-kortplads.
/CITAT
Avatar billede off-line Nybegynder
03. december 2008 - 14:13 #31
"Ja, desværre er bundkortet stået af, og det er noget møg" Ja det er det da! HVIS
teknikkeren har ret, og det har han måske. Men det er da meget godt lige at teste
det med Insert, før det drønes i kontaineren:)
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2008 - 14:17 #32
Der er jo ingen grund til at modsige "viktor-1" hvis han sidder inde med insiderviden
Avatar billede off-line Nybegynder
03. december 2008 - 14:22 #33
Det jeg tænkte på var, at hvis bundkortet kan køre med Inset, kan det vel reddes
med en PCI harddisk controller?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
03. december 2008 - 14:25 #34
Insiderviden = ingen...

Jeg har bare læst tråden igennem, - tager "hellejohnsens" ord for gode varer og kan i øvrigt ikke få øje på "temmeligt meget uforståeligt sludder i den her tråd".
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2008 - 16:50 #35
Har du prøvet at bruge den "sekundære controller"?? husk kun 1 master (harddisk) og 1 slave (Cd-drev) på datakablet
Avatar billede hellejohnsen Nybegynder
04. december 2008 - 13:51 #36
Nej - jeg har ikke prøvet at bruge den sekundære controller. Det er da et forsøg værd.
Jeg vender tilbage - i morgen...
Avatar billede off-line Nybegynder
08. december 2008 - 13:32 #37
Fandt du ud af noget?
Avatar billede hellejohnsen Nybegynder
15. december 2008 - 13:07 #38
Ups - beklager.... Tiden løb fra mig. Desværre virkede det heller ikke med at bruge den sekundære controller. Maskinen er skrottet!
Avatar billede haverslev Novice
15. december 2008 - 15:27 #39
Avatar billede hellejohnsen Nybegynder
16. december 2008 - 09:01 #40
Tak alle jer der kom med gode bud på at få løst mit problem. I fortjener alle point for de gode forslag...
Avatar billede victor-1 Nybegynder
16. december 2008 - 12:16 #41
Hvis du synes. :o)
Avatar billede haverslev Novice
16. december 2008 - 12:20 #42
God Jul :)
Avatar billede off-line Nybegynder
16. december 2008 - 13:57 #43
"03/12-2008 11:12:14    Tusind tak, Haverslev - det vil jeg da gerne gi' et par point for :-)"  Godt nok har haverslev ikke brug for de point, men hvorfor har du afvist
hans svar. Det virker underligt. En fejltagelse?
Avatar billede hellejohnsen Nybegynder
16. december 2008 - 15:05 #44
Ja, det er underligt! jeg har ikke afvist hans svar - jeg accepterede victor-1's svar og ville efterfølgende acceptere haverslevs - men det kunne jeg ikke... Haverslev må lige sende mig en hilsen igen :-)
Avatar billede haverslev Novice
16. december 2008 - 15:41 #45
hellejohnsen > det er fint nok med mig - God jul til alle :)
Info til næste gang:
http://expfaq.dk/mere_end_et_svar#mere_end_et_svar
Avatar billede victor-1 Nybegynder
16. december 2008 - 15:49 #46
Jeg takker og ønsker alle en glædelig Jul. :o)

Haverslev > http://www.eksperten.dk/spm/856667
Avatar billede off-line Nybegynder
16. december 2008 - 16:04 #47
Nå ja, det er sket for flere. Man skal bare markere begge svar på een gang, så man
accepterer begge i eet hug:)
Avatar billede haverslev Novice
16. december 2008 - 17:19 #48
victor-1 > takker for tilbudet, men udfra det skrevne :16/12-2008 09:01:04
så vil jeg bede jasveg og helgec tage de points - jeg står over :)
Avatar billede off-line Nybegynder
16. december 2008 - 17:25 #49
Tak men ingen point til mig:)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
16. december 2008 - 17:39 #50
Så venter vi lige og ser, om helgec vil ha' dem...
Hvis du vil helgec - så smider du bare et svar i tråden, som jeg oprettede med point til haverslev.
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2008 - 18:07 #51
Jeg samler ikke point mere