Avatar billede dennism Nybegynder
16. december 2008 - 23:12 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Harddisk: DMA/ATA-100?

Jeg sidder med en Toshiba MK3021GAS harddisk fra en ældre bærbar computer. Jeg vil gerne have koblet den til min computer via USB, da jeg gerne skal have nogle dokumenter du fra den.

Jeg har fundet denne side, hvor der står lidt om harddisken:
http://www.superwarehouse.com/Toshiba_MK3021GAS_30GB_Laptop_Hard_Drive/HDD2181/p/229316

Der står, at den har et DMA/ATA-100 Ultra interface.
Jeg har en adapter, så jeg kan koble harddiske til min computer - men den passer desværre ikke i denne. Der står på den, at den kan tage IDE/ATC og SATA. Hvad skal jeg købe, for at kunne koble denne harddisk til?
Avatar billede dennism Nybegynder
16. december 2008 - 23:16 #1
Den har alt i alt 47 pins. Der sidder en gruppe på 2x22 hvor der mangler en i midten i bunden, altså 43. 0,5cm til højre for denne gruppe sidder 2x2.
Avatar billede thov Forsker
16. december 2008 - 23:44 #2
Her er en som passer: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=394682&searchArea=&Soegeord=
(Det er kun de 2x22 pinde som benyttes).
Avatar billede dennism Nybegynder
17. december 2008 - 10:12 #3
Sikker på, at det link er rigtgit? Kan ik lige se, hvordan den boks skal kunne bruges?
Avatar billede dennism Nybegynder
17. december 2008 - 10:14 #4
Men:
Jeg har også et stik, hvor jeg kan koble den til computeren med USB - hvor jeg ikke bruge de 2x2 stik. Dog larmen harddisken og siger nogle sjove lyde, når jeg sætter strøm til den. Computeren registrerer harddisken og siger at det er en Toshiba og fortæller modelnummeret - men mere sker der ikke. Hvis jeg kigger inde i diskhåndtering, så står der er disken ikke er initialiseret.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
17. december 2008 - 10:20 #5
Det er meningen at harddisken skal lægges ind i boksen, som indeholder de rigtige tilslutniner.

USB2 metoden er i principet den samme som med boksen, så noget tyder på der måske er et problem med disken som sådan. "sjove lyde" er normalt ikke noget godt tegn...

Har du prøvet via diskhåndtering at se hvad den siger?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
17. december 2008 - 10:25 #6
Hov - du HAR jo været i "Diskhåndtering". :-S

Du kommer nok ikke langt med den disk før den er initialiseret og formateret - hvis den overhovedet er stabil nok. Jeg tænker på de "sjove lyde".
Avatar billede thov Forsker
17. december 2008 - 12:41 #7
Er det denne adapter du forsøger med, så har jeg den selv, og den virker ikke med ret mange diske - desværre :-(
Hvis de underlige lyde er regelmæssige klik, så er disken død, og du skal ikke spilde tid (eller penge) på den.
Her er et testprogram til harddiske http://hddscan.com/
Avatar billede thov Forsker
17. december 2008 - 12:42 #8
Uups... glemte linket til den elendige Sandberg adapter http://www.sandberg.dk/product.aspx?id=133-43