Avatar billede pazau Nybegynder
25. december 2008 - 02:33 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Ubuntu lukker ikke ordentligt

Hej alle.
Jeg har haft det her problem i et godt stykke tid nu, og jeg har spurgt på diverse forums, men ingen forslag har hjulpet. :(

Problemet er at når jeg beder Ubuntu lukke ned, så gør den som den skal, indtil harddisken slukker og systemet skal til at cutte. Nogle gange forbliver bærbaren dog tændt indtil jeg trykker en vilkårlig tast. Dét er problemet. Det sker altså ikke hver gang, og det undrer mig.

Det sker iøvrigt oftest når bærbaren er på batteri...

Jeg har prøvet det meste for at få Ubuntu til at lukke ordenligt ned, men forgæves.
Jeg har bl.a. sat både 'apm' og 'acpi' i halt-filen, samt at indsætte 'acpi=force', 'acpi', 'acpi=power off', og en masse andet i /boot/grub/menu.lst.

Det kan være sket efter en geninstallation, en opdatering eller at jeg har haft Kubuntu installeret i Ubuntu 8.10 før.

Jeg havde haft 8.10 før hvor det virkede, jeg installerede så Kubuntu i Ubuntu som en session. Derefter geninstallerede jeg hele systemet efter at jeg ikke gad Kubuntu mere, da jeg syntes at en eventuel oprydning ville være for stor en opgave.
Efter geninstallationen er problemet opstået. Jeg ved dog ikke om en opdatering der udkommet efter jeg geinstallerede, så jeg ikke har bemærket den, har gjort det.

I øjeblikket kører jeg med kernel 2.6.27-7 og har også kørt med 2.6.27-9, men jeg troede at opdateringen til 2.6.27-9 udgjorde problemet, men tilsyneladende ikke.

Jeg har fjernet 'quiet splash' i /boot/grub/menu.lst, så jeg kan se hvad der sker. Intet i opstarten tyder på fejl. Når jeg så lukker den, så kommer der nogen gange disse beskeder: 'acpid: exiting', 'nvidia (et eller andet): caught signal 15, shutting down', og 'power down'.

Undskyld at jeg skriver så meget, men jeg er efterhånden blevet desperat...
Avatar billede Slettet bruger
25. december 2008 - 07:55 #1
Har du prøvet at slukke fra konsollen?

init 0  -> enter
Avatar billede pazau Nybegynder
25. december 2008 - 14:42 #2
Det ser ud til at virke. "Power down" beskeden kom ihvertfald frem da jeg prøvede det lige før. Jeg har også været inde i HALT-filen og indsat "rmmod snd_hda_intel", og det hjalp gevaldigt på det. Problemer er der dog stadig.
Avatar billede pazau Nybegynder
31. august 2013 - 09:38 #3
Lukker. Systemet blev udskiftet for længe siden.