Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2009 - 12:07 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Solid State Disk og MTBF

Hej eksperter.

Jeg prøver at få lidt klarhed over MTBF på SSD-harddiske kontra deres magnetiske modstykke.
For et års tid siden fandt jeg en tråd, der diskuterede dette emne, hvor bl.a. SSD'ens lave antal mulige genskrivninger var en væsentlig ulempe.
I dag opgiver f.eks. Sandisk deres MTBF til noget i størrelsesordenen 1,5 mio. timer - men da de jo samtidig er producent (og dermed sandsynligvis har beregnet tallet ud fra laboratorieforsøg under optimale forhold) vil jeg gerne høre folks generelle erfaring og viden indenfor området.
Er antallet af genskrivninger stadig et reelt problem? Og hvis ja, kan man da ikke forestille sig, et operativsystems hyppige genskrivninger i swapfilen (hvis denne også er placeret på SSD'en) trækker ret meget på kontoen?
Avatar billede thov Forsker
07. januar 2009 - 12:47 #1
De bliver bedre og bedre, fordi filtabellerne (som overskrives mest), flyttes af og til.

Intels nye X25 80GB SSD, kan holde til skrivning af 100GB/dag i 5 år, og da selv flittig brug sjældent overstiger 20GB/dag, så burde 'problemet' være løst.

Desuden har fejlende SSD'er den fordel (i modsætning til mekaniske diske), at det er skrivningen som går død, data kan stadig læses.
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2009 - 13:10 #2
Cool - mange tak for info. Hvis du lige poster som svar, får du dine point.
Avatar billede thov Forsker
07. januar 2009 - 16:10 #3
Selv tak :-) (Og et svar).