Avatar billede perav Nybegynder
25. januar 2009 - 22:43 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Køb af emachine

En ældre bekendt af mig, havde set et tilbud om at man kunne købe en billig Acer pc (bærbar) hos Fona, denne ældre kvinde tænkte at det måske var et fint køb, hun gik i butikken og købte produktet derefter spurgte hun mig om jeg ville komme hjem til hende og starte den op for hende, det ville jeg godt. Efter et par timers installation osv. viste hun mig fakturaen, på denne faktura stod der at hun havde købt en Acer pc bærbar, og jeg kiggede så på den pc som jeg var i gang med og så at der stod emachine, jeg sagde til hende at hun ikke havde fået den rigtige pc for jeg kendte ikke det mærke. Vi blev enige om at hun skulle gå ned i Fona hvor hun havde købt den og få en forklaring på hvorfor hun havde fået en emachine når der på fakturaen stod at hun havde købt en Acer. De var ikke særlig samarbejdsvillige i butikken og hun kom til sidst til at tale med bestyren, som fortalte at Acer havde købt emachine, så maskinen var faktisk en Acer sagde han. hun gik hjem igen lidt forvirret og da hun kom hjem ringede hun til mig og fortalte historien, jeg blev ligså paf som hun og kunne ikke forstå hvordan en emachine kunne blive til en Acer pc blot fordi Acer skulle have købt dem. Her er det så jeg stiller spørgsmålet hos jer eksperter, er hun blevet snydt eller kan hun kræve at få en Acer? Eller skal hun beholde maskinen?
Som jeg forklarede hende at hvis f.eks. BMW havde købt Skoda og jeg ville have mig en BMW og fik udlev. en Skoda og forhandleren bare sagde at Skoda ejes af BMW så hvis jeg får udlev. en Skoda har jeg fået en BMW ??? Gider I at hjælpe mig og denne ældre dame?
Avatar billede vejmand Juniormester
25. januar 2009 - 23:17 #1
"Emachines er måske ikke så kendt i Danmark, men mærket kan allerede købes i dag. Emachines er Acers billige mærke."
Sakset herfra: http://www.pcworld.dk/art/10238
Avatar billede keysersoze Guru
25. januar 2009 - 23:20 #2
Umiddelbart vil jeg ikke mene hun er snydt - for hun har fået en Acer. Ligesom BMW er et lidt vidt begreb idet du både kan få fx en X3, Z4 og M så har Acer også flere undermærker heriblandt Aspire, Ferrari og altså Emachine.
Avatar billede justrace Novice
26. januar 2009 - 01:16 #3
Hvis vi så tager VW og Skoda, de er ejet af den samme. Det vil sige at man skal finde sig i at få en skoda når man køber en VW? Nej vel?

Selvom Skoda er VWs billige mærke. Jeg ville nok "klemme" den butik lidt mere håndgribeligt hvis det var mig. :?
Avatar billede justrace Novice
26. januar 2009 - 01:17 #4
Acer har flere modeller, ikke mærker. BMW Z4 og X3 er ju ikke undermærker, det er forskellige modeller.
Avatar billede keysersoze Guru
26. januar 2009 - 07:59 #5
undermærke/model/whatever - det er min tolkning af det og bileksemplet er åbenbart dårligt til at illustrere det. Promoveringen af maskinerne går oftest som Acer Emachine - så det mest interessante her er vel hvad der præcist har stået i annoncen, har der her stået fx Acer Aspire er der udleveret en forkert maskine, har der stået Acer Emachine den korrekte og har du kun stået Acer er det igen et tolkningsspørgsmål (som jeg mener vil gå til butikkens fordel) men så vil der formentlig stadig være produktbillede og -beskrivelse at sammenligne med.
Avatar billede perav Nybegynder
26. januar 2009 - 11:39 #6
Til keysersoze: Hvis du køber en Aspire eller Ferrari står der jo Acer på den også men når du køber en Emachine står der ikke Acer på den.
Mht. annoncering skriver de (Fona) "Acer Emachine" i brochuren, men det fremgår ikke af selve maskinen. Produktbilledet er korrekt af en Emachine og beskrivelsen af maskinen er også korrekt. På selve indpakningen står der Acer Emachine. Jeg mener at Fona/Acer er galt på den, for sammenligner man med f.eks. IBM ved vi jo godt at Lenovo maskiner er ejet af IBM, men de skriver jo ikke på maskinen at det er en IBM, Lenovo bliver solgt som selvstændigt produkt.
Avatar billede vejmand Juniormester
26. januar 2009 - 13:14 #7
Personligt tror jeg bestemt ikke hun kommer nogen vegne, når der står "Acer Emachine" i brochuren. At du, jeg eller andre så synes "det er på kanten" er jo en helt anden sag. Men jeg tror ikke hun har nogen "sag". Skal navnet mon stå på maskinen?
Var prisen i øvrigt rimelig?
Avatar billede justrace Novice
26. januar 2009 - 13:54 #8
Med de sidste oplysninger tror jeg heller ikke der er en "sag" længere.

IBM/Lenovo er et skidt eksempel, for det er Lenovo der har overtaget IBMs notebooks.
Avatar billede keysersoze Guru
26. januar 2009 - 18:02 #9
Hvis et firma vælger slet ikke at have firma-navn på - gør det så produktet til et no-name produkt? nej. Der er mig bekendt ingen lov om at producent-navn skal fremgå synligt af produktet, de kunne i teorien have valgt at tegne små krydseduller på men det gør det ikke mindre til Acer.

Din bekendte har fået præcis hvad der står i annoncen og det er en Acer maskine - skal man endelig brokke sig over noget i denne sag så er det at teksten på fakturaen kunne være tydeligere.
Avatar billede perav Nybegynder
27. januar 2009 - 11:23 #10
Ok jeg takker alle for deltagelse i denne debat, den ældre dame har bestemt at hun vil beholde maskinen, men vil kontakte forbrugerstyrelsen/forbrugerklagenævnet for at få rettet op på denne praksis.
Avatar billede vejmand Juniormester
27. januar 2009 - 12:20 #11
Velbekomme, håber hun bliver glad for maskinen. For så er det jo egentlig ligegyldig hvad der står på den.  :-)