Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
09. februar 2009 - 13:23 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Paralel import af mobiltelefoner

Jeg har lige købt en telefon på telebazar.dk
Jeg har dog returneret den, for da jeg fik pakken den ud så jeg at den var paralel importeret.Jeg har imellemtiden fundet ud af at hvis man søger gennem mobilpriser.dk og tager de billigste, så er de fleste paralel importeret. Nu vil jeg købe en ny telefon ved en anden sælger, men så kommer mit spørgsmål...

Hvordan tjekker man lettest om telefonen er produceret til det danske marked?
Findes der en hjemmeside, hvor man kan tjekke IMEI nummeret?
Jeg vil gerne slippe for at kunne pakke telefonen ud igen, og IMEI nummeret står jopå kassen.
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2009 - 13:43 #1
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
09. februar 2009 - 14:50 #2
Jeg har bare læst så meget dårligt om det.
De er oftes blevet fashet, hvilket af og til kan skabe mange problemer. I nogle tilfælde så holder garantien ikke fordi de har ændret IMEI nr.
Plus de kan tage lang tid om at blive repareret, eftersom de tit sender den tilbage til leverandøren..
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
09. februar 2009 - 14:58 #3
http://www.vildmedmobil.dk/index.php?side=702&jdkindex=37
Her forklares der kun hvad nr betyder.
Det har jeh læst andre stedet, men nu kan andre så få gavn af det :-)

http://www.numberingplans.com/?page=analysis&sub=imeinr

Jeg har været inde at søge på IMEI nummeret på i gamle telefon.
Den skriver bar at den er europæisk, så hvis producenten har parallelimporteret fra UK, eller Tyskland, så har jeg ingen mulighed for at finde ud af det.

Er dette korrekt??
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2009 - 15:36 #4
Ikke fordi jeg ved vildt meget om det, men som det fremgår kan man ikke afgøre ud fra et IMEI om mobilen er tiltænkt danmark og hvilket jo også er ligegyldigt. At sende telefonen tilbage til producenten for reparation er vel den eneste mulighed, hvis forhandleren ikke har eget værksted.

Man "reparere" heller ikke en Mobil, man skifter dele ud.
Der findes utallige små værksteder landet over som kan gøre dette, uanset hvad der skulle være galt, og det er til en billig penge.

Jeg havde en 1-2 år gammel Nokia som fik hele indmaden udskiftet for 200.- i en lille butik på nørrebro.

Men selfølgelig, du tænker jo på garantien, og så skal den tilbage til forhandleren.

Det eneste problem der kan opstå, hvis en forhandler henter den hjem fra et ikke eruopæisk land, er at SKAT pålægger importafgift og moms, og så får du regningen.

Jeg ville ikke være nervøs for at købe en mobil fra telebazar.dk også fordi de har E-mærket, som koster kassen for dem at have.
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
10. februar 2009 - 10:13 #5
Jeg har lidt svæt ved at smutte ind i en lille butik på Nørrebro, eftersom jeg bor i sydjylland :-)

Men hvis de er paralel importeret er det ikke sikkert at de små værksteder vil kendes ved det. Og hvis de vil så kan de ikke altid at de kan få reservedele fra en dansk leverandør. Hvis det viset sig den ikke kan "repareres" så skal den sendes retur til importlandet, og derefter sender de en ny tlf.

Alt dette tager lang tid, så man kan ende uden tlf i op til 3 måneder.

P.S. Hvis du googler telebazar, så er der ikke mange kønne ord sagt om dem. Jeg er lidt bange for at få nallerne i klemme.
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
24. februar 2009 - 12:17 #6
Jeg endte med at købe telefonen ved Phones4U

Jeg ringede til Sony Ericsson og de sagde at man ikke rigtig kunne bruge IMEI nummeret til noget.

Det man skal tjekke om der på det hvide klistermærke med IMEI nr uden på kassen står DA - der er koden for DAnmark. Det er den eneste måde man kan se om produktet er produceret til det danske marked.

Hvis i vil have poiny, smid et svar.
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
15. april 2009 - 10:45 #7
jape44>>> smid et svar!!

Min kæreste arbejder inden for hvidevarebranchen. Derfor kender jeg en del til ulemperne ved parallelimport. Med fare for at gentage mig selv vil jeg sige til andre som overvejer at købe varer som er parallel importeret.....

Selvom et mærke har World Wide Service, skal et dansk værksted bestille reservedele hjem fra det land varen er produceret til. Det kan tage lang tid - og hvem vil undvære et TV, køleskab eller en tlf. i op til 3 måneder. Mange firmaer som sælger parallelimporterede varer tilbyder nemlig intet låneprodukt i mellemtiden.

Som eksempel på firmaer, hvor kunderne er kommet i klemme på den måde, kan jeg nævne www.easyshopping.dk
Avatar billede nfunlock Nybegynder
09. september 2009 - 01:43 #8
Hej elvstine
en ting er helt sikker der ændre ikke imei nr på en mobil fordi den blever flashet om til dansk sprog inden den bliver solgt på den danske markede

mange parel impotert mobiler bliver enten solgt uden dansk sprog eller flashet om inden den sælges

problemet er at der ikke rigtig at garrenti på den når den er solgt i danmark og samtidig er parel inpoteret og den kan kun laves igen hvis den sendes ind til sælger som så sender den vider og har der været ændret sprog på mobilen kan det give problemer med garrentien

imei nr bruges for at mobilen kan virker og for man stjålet sin mobil bruger man imei nr for at kunne mælde den stjålet og der med kan den også spæres så den ikke længer kan bruges af den som har mobilen

imei nr bruges så efter følgenede til at kunne finde mobilen igen hvis den kommer for politiets øje,

imei nr bruges også af værkstederne og tele butikker for at kunne se hvornår den er solgt samt om der har været lavet rep på garrentien før
Avatar billede wptemaer Nybegynder
26. marts 2014 - 02:21 #9
Syntes sk det er lidt et lamt spørgsmål når firmaer som Apple og Samsung har folk der besvimer, begår selvmord og ender som krøblinge pga. arbejde på deres underleverandørers fabrikker UDEN at gøre noget ved det.