Avatar billede fqthjoe Nybegynder
14. maj 2009 - 16:50 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Linux med webserver

Hej,
Vil gerne lave min windowsXp/IIS om til en linux-platform. Har ikke prøvet linus før, så er lidt i tvivl om hvilken linux man skal installere..
Er det det der hedder ubuntu, redhat, debian  ?, og kan jeg så bagefter installere det der hedder LAMP ?, så jeg har en apache, php, mysql kørende ?
/THJOE
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. maj 2009 - 16:55 #1
Du kan faktisk vælge de fleste distributioner og så installerer LAMP (Linux, Apache, Mysql, Php)

Jeg vil råde dig til at lege med det et par gange før du går i luften for alvor. Jeg har selv prøvet det med fedore/Redhat, hvilket er rigtig let. Du definerer rollerne under installationen og så kommer det du skal bruge med. Jeg er sikker på at Ubuntu og debian kan det samme.

Leg med det og bliv dus, du kan søge på nette og finde masser af vejledninger og howtos
Avatar billede justrace Novice
14. maj 2009 - 18:52 #2
Hvad skal den bruges til? Skal den bruges som arbejdsmaskine samtidig?
Avatar billede bmpi Nybegynder
14. maj 2009 - 20:04 #3
Hvilken platform du skal bruge er lige så meget et spørgsmål om smag som om teknik, hvis du ikke har et særligt formål med det udover webserver.

Jeg selv bruger Ubuntu server, som er dejlig nem at have med at gøre.

Du kan finde en hel masse dokumentation om Ubuntu server her: http://doc.ubuntu.com/ubuntu/serverguide/C/index.html. Lad dig ikke skræmme af alt den tekst - det er ikke nødvendigt at læse det hele for at komme i gang :-)

Når du har installeret Ubuntu (eller en anden Linux server), står du bare med en sort skærm og en kommando prompt. Hvis man slet ikke kender til Linux, så kan det være lidt skræmmende.

I stedet for at installere en desktop, som generelt er en meget dårlig ide, vil jeg anbefale at installere Webmin, så du i stedet tilgår serveren via et webinterface fra en anden computer på netværket. Her kan du konfiguere serveren uden at kende til Linux kommandoer:

http://onlyubuntu.blogspot.com/2007/05/how-to-install-webmin-in-ubuntu.html

Her er lidt fra en anden, som leger med Ubuntu server for første gang: http://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=6181
Avatar billede fqthjoe Nybegynder
14. maj 2009 - 22:00 #4
Lige et spørgsmål til bmpi :
I stedet for at installere en desktop, som generelt er en meget dårlig ide
Er det sikkerhedsmæssigt  og eller ydelsesmæssigt man ikke skal gøre dette ?

Og tak for indlæg, vil kigge lidt på de forskellige typer...

/Thjoe
Avatar billede lassebm Nybegynder
15. maj 2009 - 08:23 #5
Generelt jo mere du propper på en server af applikationer og services, så vil den have større chancer for at have huller og mulighed for at være ustabil.

En af absolut kerne tingene ved et *nix system er jo at man ikke behøver det grafiske ved en server installation. Hvis jeg var dig så ville jeg undlade det.
Avatar billede bmpi Nybegynder
15. maj 2009 - 08:45 #6
Det er både på grund af ydelse og sikkerhed. Selv Microsoft har erkendt dette, og har i Windows Server 2008 lavet en såkaldt Server Core version, som er en Windows Server udelukkende med en commando prompt.

Jo mere du har installeret, jo større chance er der også for, at der kan være et sikkerhedshul (især hvis man ikke lige er ekspert i netværkssikkerhed - som jeg selv ikke er). Og en desktop på en Ubuntu server vil tage mindst lige så meget RAM, som selve serveren uden desktop ;)

Men hvis du installere Webmin, så har du heller ikke behov for en decideret desktop, da du kan alt igennem det webinterface.
Avatar billede fqthjoe Nybegynder
17. maj 2009 - 15:49 #7
/bmpi
Kan det godt passe jeg skal installere det med
http://www.webmin.com/windows.html
Active State Perl, process....mfl. som der står der på hjemmesiden ? og vil det ødelægge noget på min Vista, hvor jeg vil styre det fra ?
/thjoe
Avatar billede fqthjoe Nybegynder
19. maj 2009 - 21:13 #8
Lige for at afslutte dette spørgsmål, vil jeg sige nu har jeg installeret Ubuntu server. Og webmin/.deb på den... og kan tilgå den på port 10000...Troede det var på min vista pc det skulle installeres....
Så alt virker bare perfekt......Så nu vil jeg igang med at "lege" med serveren.

Tak. for alle input....
/thjoe