Avatar billede pugmand Nybegynder
15. juni 2009 - 17:08 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

vil ikke boote på xp cd

Jeg kan ikke få computeren til at boote fra en windows xp cd rom.
bios er sat op til at boote fra cd rom  alle andre muligheder er disabled.. den prøver godtnok at læse fra drevet , men  ender bare med at skrive boot disk failure, insert system disk..

drevet er ikke defekt da det fint kan læse andre cder bare ikke win xp ??

har prøver 2 forskellige xp cder en original og en brændt, begge cder er testet i anden pc og virker fint der..

computeren er ca 1 1/2 år gammel drevet er et 20x lite-on dvd/rw
windows xp pro sp2

håber nogen kan hjælpe med dette problem
Avatar billede haverslev Novice
15. juni 2009 - 17:18 #1
Prøv lige at tjekke om den ikke skulle have en boot menu
Altså prøv at trykke på enten F11 eller F12 i opstarten og derefter vælge cd/dvd-drev

Nogle pc`ere er nemlig ligeglad med hvad den står til i bios, og udfra ovenstående, så er den muligvis således og da du har disablet HHD`en, så kan den næste kun give den fejl med disk boot failuere osv
Avatar billede Jensen DK Novice
16. juni 2009 - 06:40 #2
http://www.eksperten.dk/spm/878168 Dobbelt spørgsmål er ikke tilladt på E du må vælge at lukke det ene.
Avatar billede pugmand Nybegynder
16. juni 2009 - 07:31 #3
undskyld, det var ikke min mening at  bryde reglerne, bare at prøve at finde en løsning på mit (for mig) store problem. har prøvet at lukke det andet spørgsmål.tak for svarene
Avatar billede Jensen DK Novice
16. juni 2009 - 07:46 #4
Det er ikke sikkert at det her hjælper men prøv.
Det er muligt at du kan løse installationer med denne mulighed.
Prøv at gå i BIOS og se om der står AHCI under menuen "Advanced" hvis der er, så prøv at disable den, så vil XP skiven finde harddisken, hvis du har mindst SP2 installeret på XP skiven.
Avatar billede pugmand Nybegynder
16. juni 2009 - 07:59 #5
okay ved at trykke shift f10 kan jeg komme ind i en boot menu..
hvor man kan vælge 4 muligheder, netværkboot, bbs bios ?
lokal devices eller som opsat i bios.. har prøvet alle muligheder den prover også at boote fra cd drevet,men det hele ender op i det samme, boot disk failure insert system disk :/
Avatar billede pugmand Nybegynder
16. juni 2009 - 08:01 #6
nu lige et dumt spørgsmål, er det mig der har misforstået noget eller skal  computeren ikke, når man booter fra cd rom med vindows cden i,komme op med vindows installations menuen ?
Avatar billede pugmand Nybegynder
16. juni 2009 - 08:16 #7
tak, der står desværre ikke noget om ahci under advanced eller andre steder i bios.  det nærmeste er noget der hedder acpi function under power management..men det er nok ikk det desværre
har prøver at ændre alt muligt i bios uden held :/
Avatar billede Jensen DK Novice
16. juni 2009 - 08:20 #8
Det kan godt hedde noget andet, var ude for det for 14 dage siden i en HP komputer tror jeg, men kan ikke huske hvad det hedder.
Avatar billede Jensen DK Novice
16. juni 2009 - 08:25 #9
I bios står der at SATA native support er enabled. hvis du kan finde dette så prøv at disable.
Avatar billede pugmand Nybegynder
16. juni 2009 - 08:55 #10
der står desværre heller ikke noget i bios om sata native  support nogen steder. det er en føniks computer med en foxxcon smart bios hvis der siger noget.

den læser fre dvd drevet, lampen lyser ihvertfald men jeg blir ved at få den boot disk failure insert system disk.. er det mig der har misforstået noget,skal man ikke barekunne starte windows installations menuen ved at prøve at boote fra dvd drevet når bios er sat op til cd rom boot ??

dvd drever er sat som ide channel 0 master og hdd er disabled
Avatar billede haverslev Novice
16. juni 2009 - 09:31 #11
Tryk på enten "Delete" eller "F1"  eller "F2"
(alt efter din bios version))
under opstart og vent indtil der ikke er mere aktivitet på HDD`en
Tryk nu på F9 og vent et øjeblik
Tryk herefter på F10 og vent et øjeblik
Tryk på Y og derefter "enter" - pc`en vil nu genstarte

Du skal så ikke ændre i boot rækkefølge efterfølgende, men blot have din orginale windows cd i drevet når den genstarter
Avatar billede pugmand Nybegynder
16. juni 2009 - 17:07 #12
tak for svaret.  F1 og F2 har ingen virkning, delete gør at jeg kommer ind i bios. her har jeg så ventet, trykket f9 der ser ikke ud til at ske noget når man trykker F9  så F10 for at gemme, har en original og intakt xp sp2 cd i drevet , men ender stadig med boot disk fejlen.
Avatar billede haverslev Novice
16. juni 2009 - 18:44 #13
Kan den starte normalt op via HDD eller er den formateret ?
Avatar billede pugmand Nybegynder
17. juni 2009 - 08:43 #14
nej den kan ikke starte op fra hdd , den skriver at en system fil er defekt eller mangler:
windows \system\system32\config
og at man skal trykker repair i windows installation for at reparere fejlen..
men jeg kan ikke komme ind på windows cden af en eller anden grund ?? får bare den der boot disk failure,insert system disk ligemeget hvad jeg gør

jeg har været i opstartsmenuen og prøvet fejlsikret tilstand,
sidst kendte konfiguration der fungerede ,  osv men den kunne ikke starte op i noget af det.
Avatar billede pugmand Nybegynder
17. juni 2009 - 08:54 #15
det er det der er mit egentlige problem, jeg ønsker ikke at formattere, bare at reparere filen (se forrige indlæg)men kan ikke få gang i windows installation..
Avatar billede Jensen DK Novice
17. juni 2009 - 13:14 #16
Jeg tror at du har et defekt kabel mellem HD. eller CD/DVD drev.
Avatar billede pugmand Nybegynder
17. juni 2009 - 18:09 #17
Tak ,måske er kablet defekt, det ser bare ud til at drevet læser
den kan godt læse andre cder, bare ikke windows xp cden.
men vil  prøve at skifte  kablet til dvd drev  alligevel
Avatar billede Jensen DK Novice
18. juni 2009 - 07:01 #18
Eller til harddisken.
Avatar billede pugmand Nybegynder
18. juni 2009 - 16:22 #19
Jeg har nu prøvet at skifte ide kablet til dvd drevet med et fra en anden pc som virker , samt testet det gamle kabel i anden pc kablet er ok
jeg har også haft  hdd og sata kablet til det i en anden pc som sekundært drev for at redde filer ud, hdd og kabel virker også ok..
dvd drevet kan godt læse en hiren boot cd og køre programmer derfra, samt se og læse andre cder.. jeg kan også starte en win 98 install op via dos kommander  MEN DREVET NÆGTER FULDSTÆNDIG AT SE NOGEN AF DE TO XP CDER JEG HAR.. DREVET ER TOMT FOR DEN??
xp-cderne virker fint i andre pcere .. det er ved at være ret træls  hvad kan der være galt ???
Avatar billede pugmand Nybegynder
21. juni 2009 - 05:07 #20
har skiftet  dvd drevet,så kørte det med windows installation.. drevet kan åbenbart ikke læse windows cder og heller ikke office.. men ellers læser det fint alle mine andre cder??

tak for svarene, skriv et svar så giver jeg point
Avatar billede Jensen DK Novice
21. juni 2009 - 06:14 #21
Vi kan enten alle dele, eller du kan lægge et svar selv,og tage dine point hjem igen, for der var ikke rigtig nogen der troede at CD drevet ikke kunne læse din skive.
Avatar billede haverslev Novice
21. juni 2009 - 16:42 #22
Tja, du skulle jo have tage pointsne tilbage, da ingen gættede på drevet
Avatar billede Jensen DK Novice
22. juni 2009 - 07:01 #23