Avatar billede wipo Mester
06. juli 2009 - 23:02 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

DAB antenne i bilen - igen/igen.

Jeg har erhvervet en dejlig Blaupunkt med DAB, men det at jeg skal til at installere en ekstra rudeantenne, eller aller værst, at skulle til trække en ny tagantenne! Det er faktisk uoverskueligt - Derfor er mit spørgsmål til alle jer "Eksperter" findes der ikke en genvej ?
f.eks - en omformer ? - en forstærker ?  - eller en anden snedig løsning, så jeg kan høre DAB på min nye bilradio, uden alt for meget besvær. (og udgifter)
Avatar billede djeclemen Nybegynder
22. juli 2009 - 11:16 #1
DAB bliver snart udskiftet med DAB2, der ikke er bagud kompatibelt med DAB, så er det besværet værd?
Avatar billede shp Nybegynder
04. august 2009 - 22:17 #2
Jo, der findes en genvej.
Gå ind på http://www.dabonwheels.co.uk - de har en omformer: DAB aerial converter (FM/AM to FM/AM/DAB aerial converter/splitter).
Men som de selv skriver er det ikke sikkert den virker med netop din radio. Det eneste man kan gøre er buy & try.

I øvrigt en udmærket side som er en af de eneste hvor jeg har kunnet finde brugbar information om DAB bil radio.
Avatar billede shp Nybegynder
07. august 2009 - 21:51 #3
Eller prøv bare først at koble den til antennekablet fra din nuværende bilantenne. Måske virker det, selv om det ikke er optimalt. Du har så bare ikke mulighed for at skifte om på FM på radioen.

Du får dog måske stadig brug for en adapter afhængig af hvordan antennestikket på din radio ser ud. Måske sådan en her: http://avantix.dk/catalog/product_info.php?products_id=3202
Avatar billede Sommersted Nybegynder
26. oktober 2011 - 17:22 #4
Hej Wipo!

Jeg har stået i samme situation og fandt en splitter i England på nettet. fiks lille ting der bare skal sættes i forlængelse af bilens antenne og så havde jeg det skønneste musik i radioen. Men så kørte jeg ud af indkørslen og her hvor jeg bor faldt radioen ud et sekund eller lignende for hver 10 sekunder.
Ned af motorvejen gik det nogenlunde, men fra Åbenrå og syd på var det umuligt at følge en samtale i radioen. Mit råd er køb ikke en splitter. Mit næste træk bliver en vindue antenne, så må jeg se om den virker. Jeg gider ikke ødelægge mit tag med huller!

mvh