Avatar billede holmmorten Novice
22. august 2009 - 15:24 Der er 18 kommentarer og
3 løsninger

Hvad fylder på min HD???????

Har lige fået ny bærbar pc med en 250 gb HD. Den var partioneret til et C-drev på ca. 200 gb og derefter to små med noget recovery osv på. C-drevet har jeg formindsket til 130 gb og resten til et drev på ca. 100 gb. Derefter har jeg lagt en ny version ind af Vista (den oprindelige var Vista Basic med div. programmer fra et Ghost (arbejds-pc).

Men nu angiver mit C-drev, at der er brugt ca. 55 gb, men når jeg går alle mapperne igennem (også skjulte filer og mapper), så kan jeg kun tælle sammen til højest 30 gb?? Hvad er de sidste ca. 25 gb, hvor er de henne og kan de slettes?

Evt. et program, hvor man kan det med?

Med venlig hilsen

Morten
22. august 2009 - 15:59 #1
(Også 'system' filer/mapper ?)

...går alle mapperne igennem ... - hvor gør du det ???
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. august 2009 - 16:39 #2
Også de skjulte filer/mapper?
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2009 - 17:01 #3
hvis man søger på aller filer, over en hvis størrelse eks. 10Mb, fra C:\
får man en liste over alt det skrammel som ligger og fylder og man kan slette dem med det samme. Man skal selvfølgelig vide hvad det er man sletter.

Et andet godt sted at lede efter krims krams er i Documents and settings
Avatar billede Orchillion Nybegynder
22. august 2009 - 17:13 #4
Det kan alt sammen være Internet filer, ting i dokument mapperne, ubrugte filer, eller ufragmantere filer
Avatar billede wiggumdk Nybegynder
22. august 2009 - 17:50 #5
Hej,

Hent og installer Treesize free herfra:
http://www.jam-software.com/freeware/index.shtml

Den gennemgår hele din harddisk (kun et drev ad gangen) og lister mapperne op efter størrelse. Herefter er det let at se hvad der fylder op harddisken.

Håber du kan bruge svaret. :-)
22. august 2009 - 19:37 #6
Vi må lige have <holmmorten> på banen igen ???
Avatar billede holmmorten Novice
22. august 2009 - 21:06 #7
Hej - og tak for alle svar og kommentarer.

Ved godt I kun prøver på at hjælpe, men hvis man læste spm., så kunne man se, at computeren er helt nyinstalleret - derfor ligger der selvfølgelig ikke mange gb overflødigt i docs, internetfiler osv....... men nok om det :-)

Har hentet TreeSize og den gav syn for sagen. Der ligger en mappe kaldet "System Volume Information" på ca. 29 gb. Men hvad indeholder den egentlig - jeg kan ikke tilgå mappen på andre måder end at se den med TreeSize - kan ikke komme til at se den med stifinder - heller ikke, når jeg vælger "se skulte mapper og filer".

Nogen der ved, hvad den betyder?

MVH

Morten
22. august 2009 - 21:21 #8
Deaktivér SYSTEMGENDANNELSE - så skal du se 'løjer' *S*

http://www.spywareinfo.dk/#/tip-og-tricks/deaktiver_systemgendannelse.htm
22. august 2009 - 21:21 #9
... Ok - ligger et andet sted i Vista - du finder den nok ...
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. august 2009 - 21:22 #10
System Volume Information indeholder gendannelsespunkter.
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. august 2009 - 21:26 #11
I Vista: egenskaber for denne computer - Systembeskyttelse
Avatar billede holmmorten Novice
22. august 2009 - 21:28 #12
Jeg vidste det (altså ikke svaret på mit spm) - men folk her på eksperten ved hvad de taler om.........

Tak for hjælpen - sikke en masse plads det fylder - har godt nok også lavet mange systemopdateringer de sidste to dage og næsten hver gang laver den gendannelsespunkt - så det må være derfor, at det fylder så meget pt.......

Point til Karise_larry - john_stigers - wiggumdk.

Smid lige et svar, der som ikke har gjort det endnu.

Tak for hjælpen!!

Morten
22. august 2009 - 23:02 #13
Lidt mere til alle andre ->

[Start][Programmer][Tilbehør][Systemværktøjer][Diskoprydning]
Makér alle felter
Fanen [Flere indstillinger]
"Systemgendannelse og øjebliksbilleder"
[Ryd op]

[OK]

Hurtig vej -> C:\Windows\System32\cleanmgr.exe
22. august 2009 - 23:03 #14
PS: Mht [WindowsUpdate] -> Du har vel husket
Vista M$ ServicePack1 + ServicePack2 ???
Avatar billede holmmorten Novice
23. august 2009 - 12:28 #15
"PS: Mht [WindowsUpdate] -> Du har vel husket
Vista M$ ServicePack1 + ServicePack2 ??? "

Ved ikke hvad du mener?? Er SP2 kommet til dansk version af Vista??

Ellers tak for hjælpen

Morten
23. august 2009 - 13:21 #16
Husk M$ ServicePack2 til Vista -> http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=891ab806-2431-4d00-afa3-99ff6f22448d [Dato for udgivelse: 22-06-2009] ...

+ efterfølgende evt. opdateringer fra WindowsUpdate....
Avatar billede holmmorten Novice
23. august 2009 - 13:38 #17
Ja det fik mig godt til at søge lidt på det - havde ikke hørt at den skulle være kommet endnu - og den bliver tilsyneladende ikke tilbudt via Windows Update (endnu) - men har fundet den og hentet den - skal lige ha' taget en dyb indånding og få den installeret (gys - MS kan nogen gange godt være lidt træls med deres helt nye SP's.....)

IØvrigt lige et spm mere mht. pladsbrug på HD - har set på TreeSize, at i min "bruger-mappe" ligget er en mappe kaldet <appdata>, <local>, <temp> og deri ligger over 1 gb data? Jeg går ud fra, at det er noget midlertidigt - men hvordan sletter man det selv, og hvad dækker det over?

MVH

Morten
23. august 2009 - 13:46 #18
http://vistaguide.dk/?Artikler/CCleaner-GuideTilOptimeringAfVista/763

Under installationen får du tilbudt [Yahoo Toolbar]. Du kan sige ja eller *NEJ* til den.
Avatar billede holmmorten Novice
23. august 2009 - 20:57 #19
ja gode gamle ccleaner - havde slet ikke tænkt på den, men den fik fat i det helt rigtige........ en masse gamle overflødige windows filer.......

Endnu en gang tak for alt jeres hjælp - men mangler lige svar fra John, før jeg deler point ud.

MVH

Morten
Avatar billede holmmorten Novice
25. august 2009 - 14:34 #20
Skal john ikke ha point??? :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. august 2009 - 20:47 #21
Hov :)