Avatar billede 220661 Ekspert
23. oktober 2009 - 23:28 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

overføre data fra andet ark ved hjælp af "tekst"

Jeg har en faktura skabelon med 4 ark, hvor de tre første er faktura side 1 til 3(Faktura-Faktura1-Faktura2). Det sidste ark er en prisliste med 250 priser indtastet(prisliste). De fire ark er layout mæssigt ens. Kan det lade sig gøre at lave en funktion, der gør at når jeg skriver navnet på en vare i tekst feltet i Faktura arkene, så bliver "prisliste" tjekket for tekst der er identisk. Hvis identisk tekst i "prisliste" findes skal så pris, og hviken enhéd det er automatisk indsættes i de andre kolonner.
Arkene er opbygget så kolonne B er "tekst". Kolonne D er "enhed", og kolonne F er "pris pr enhed". Prislisten har ingen varenumre at henvise til. (Windows XP Pro og Excel 2007)

Med venlig hilsen John Pedersen
Avatar billede vejmand Juniormester
24. oktober 2009 - 04:25 #1
I de tre første ark(Faktura-Faktura1-Faktura2) indsætter du følgende i D1:
=HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(LOPSLAG(B1;Prisliste!B:D;3));"";LOPSLAG(B1;Prisliste!B:D;3))
Kopier herefter formlen nedad så langt du ønsker.

I de tre første ark(Faktura-Faktura1-Faktura2) indsætter du følgende i F1:
=HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(LOPSLAG(B1;Prisliste!B:F;5));"";LOPSLAG(B1;Prisliste!B:F;5))
Kopier herefter formlen nedad så langt du ønsker.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. oktober 2009 - 09:44 #2
Hej Vejrmand, jeg kan desværre ikke få det til at virke med formlerne. Når jeg indsætter dem får jeg en masse fejl, og nogle rækker udfyldes i de bokse formlerne automatisk skal indsætte data i, uden jeg skriver noget i kolonne B.Regnefunktionen i arket ryger også.
Selve fakturaen jeg skriver i starter på linie B18 og slutter i B46.
I arket er der formler der regner tal sammen. De kolonner er følgende: Tal i kolonne "E" bliver ganget med kolonne "F" så sum står i kolonne G(=SUM(E18*F18)).
Så når jeg sætter formlene ind går sammentællingsfeltet på "Værdi" og kan ikke regne længere.
Når jeg nomalt skriver ind, så hvis man skriver noget man har skrevet før, så foreslår arket selv en tekst der skal stå. Kan den funktion virke på tværs af ark i samme skabelon, med formlerne koblet på arkene?
Avatar billede vejmand Juniormester
24. oktober 2009 - 22:23 #3
Du må mmeget unskylde, men  jeg er er helt faldet af her....
Håber du får bedre hjælp...  :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2009 - 09:29 #4
Hej Vejrmand. Det er jeg selvfølgelig ked af. Jeg prøvede at fjerne sammentællingsfeltet i min faktura, for at slippe for fejlmeddelelserne. Så prøvede jeg dine koder igen, og så kunne det godt hente oplysninger fra det andet ark. Det var ikke hvergang den kom med de rigtige oplysninger, men du var dog lidt på sporet. Men det er jo ikke det der er meningen med det!
Jeg ved ikke om det er en umulig opgave at få det til at virke i mit ark, men jeg er kørt ligeså fast som du er. Så hvis der ikke er andre bud, må jeg fortsætte med at kopiere og sætte ind mellem de to ark.
Er der andre der har et bud, eller kan  sådan en funktion  kun køres fra en database eller makro?
Avatar billede vejmand Juniormester
25. oktober 2009 - 12:48 #5
Nu har jeg leget lidt med det igen, kan godt se den ikke virker helt efter hensigten.
Prøv følgende:

I de tre første ark(Faktura-Faktura1-Faktura2) indsætter du følgende i D18:
=HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(LOPSLAG(B18;Prisliste!$B$18:$D$46;3;FALSK));"";LOPSLAG(B18;Prisliste!$B$18:$D$46;3;FALSK))
Kopier ned til D46

I de tre første ark(Faktura-Faktura1-Faktura2) indsætter du følgende i F18:
=HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(LOPSLAG(B18;Prisliste!$B$18:$F$46;5;FALSK));"";LOPSLAG(B18;Prisliste!$B$18:$F$46;5;FALSK))
Kopier ned til F46

Jeg er lidt i tvivl om det er nødvendig at sortere liste, for at det vil funke...
Avatar billede vejmand Juniormester
25. oktober 2009 - 12:57 #6
Jeg synes ikke rigtig formlen =SUM(E18*F18) giver mening?
Kan du ikke bare bruge =E18*F18

Evt. =HVIS(ER.FEJL(E18*F18);"";(E18*F18))
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2009 - 14:16 #7
Hej vejrmand.
Først tak for din ihærdighed. Men det virker stadig ikke.Med de nye formler, får jeg ingen resultater tilbage, så jeg har forsøgt at bruge de to forslag sammen Jeg har brugt de to første formler, hvor jeg har kopieret selve formlen ind i D1 og F1 som du foreslår. Herefter kopierer jeg dem ind i henholdsvis D18 til D46, og F18 til F46. Grunden til jeg ikke fylder formel i D1 til D17 er, fordi det er en del af fakturahovedet som bliver ødelagt af indsætningen For ikke at få fejl i sammentællingsfeltet, har jeg indsat  =HVIS(ER.FEJL(E18*F18);"";(E18*F18)) , som du foreslog. Det gør at Arket ikke melder fejl, og jeg får resultater. Men problemet med denne indstilling er jeg ikke får de data tilbage som den "tekst" jeg skriver i kolonne B refererer til. Min Prisliste starter i B3 og slutter i (lige nu)B209 og er sorteret i alfabetis rækkefølge faldende hvor jeg har markeret hele arket, og det er sorteret efter kolonne B.

Med venlig hilsen John Pedersen
Avatar billede vejmand Juniormester
25. oktober 2009 - 15:07 #8
Har du mulighed for at uploade en kopi af filen?
F.eks her: http://www.gratisupload.dk/
(Hvis ikke den er i 2007 udgave)
Avatar billede vejmand Juniormester
25. oktober 2009 - 15:12 #9
=HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(LOPSLAG(B18;Prisliste!$B$3:$D$500;3;FALSK));"";LOPSLAG(B18;Prisliste!$B$3:$D$500;3;FALSK))

=HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(LOPSLAG(B18;Prisliste!$B$3:$F$500;5;FALSK));"";LOPSLAG(B18;Prisliste!$B$3:$F$500;5;FALSK))

Her formlerne tilpasset rækkerne B3 til B500
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2009 - 15:16 #10
Den er i 2007 version desværre. Hvis jeg gemmer den som 2007 (2003 kompatibelt),kommer så alle funtioner og udseende med?
Avatar billede vejmand Juniormester
25. oktober 2009 - 15:20 #11
Det vil jeg tro, prøv bare.
Skidt med udseenet, bare jeg kan teste det vi arbejder med.......
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2009 - 15:39 #12
Jeg har oploadet filen. Den hedder "Regninger selv lavet1 med fakturatæller.xls" Hvordan får du adgang til filen?
Avatar billede vejmand Juniormester
25. oktober 2009 - 15:43 #13
Har hentet den. Ser på den, så hurtig jeg kan.  :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2009 - 15:45 #14
Jeg har fundet ud af hvordan,du får den. Bliver den automatisk slettet når du downloader den, eller hvordan fungerer det?
Avatar billede vejmand Juniormester
25. oktober 2009 - 16:02 #15
Hmmm, jeg synes det virker perfekt?????
Jeg har uploadet den under navnet Test.xls
Prøv at kigge på den.

Må lige se hvordan vi sletter den igen, det er jeg ikke kommet til.  :-)
Er først tilbage senere....
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2009 - 18:27 #16
Hej Vejrmand. Ja den virker perfekt nu. Du har sikkert gjort det på en anden måde end jeg har. Send et svar for at få dine velfortjente point. Tak for hjælpen
Avatar billede vejmand Juniormester
25. oktober 2009 - 19:42 #17
Velbekomme, og tak for point.

Her står at man ikke selv kan slette uploadede filer igen.
http://www.gratisupload.dk/faq/#4

Man kan dog skrive til dem, og få dem slettet, hvis det ønskes.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2009 - 21:24 #18
Hej Vejmand, jeg har skrevet til dem for at få dem slettet. Jeg prøvede alle linier i prislisten, og der var nogle af den der ikke ville komme frem når jeg skrev teksten. Men så gjorde jeg det at jeg "omdøbte" dem til noget der lignede det der stod, og så var der ingen problemer. Jeg har yderligere 60 point at tjene, hvis du har interesse? Jeg ved ikke om du lagde mærke til der også var en timeberegner tilknyttet arket? Jeg har lavet det sådan, at den lægger værdiene ind i prislisten, hvor de hører til. Det vil sige at de timer fra "Værkstedsarbejde" "tømrerarbejde" "Voksenlærling" og "Voksenlærling værksted" bliver lagt ind i prislisten på de rigtige pladser.
Men når jeg skriver i B kolonnen kommer ikke timerne med. Men det er fordi der ikke er en formel der gør det. Jeg har forsøgt at bruge de formler du har lavet, og rettet den til i E kolonnen, men jeg må gøre nogle ting forkert. Kan det lade sig gøre?
Avatar billede vejmand Juniormester
25. oktober 2009 - 23:00 #19
Hvis jeg skriver Værkstedsarbejde i B kolonnen, så skriver den 345,00 under pris.
Hvis jeg så skriver 2 under Antal, skriver den 690,00 under beløb.
Er det ikke korrekt?

Du bruger jo E kolonnen til at skrive antal manuel ind.
Jeg kan godt lave en formel, så den skriver timerne ind automatisk, men den skal du jo så overskrive, hvis det ikke er timer det drejer sig om.
Vil du gøre det på den måde?

Ellers må du lige beskrive lidt bedre.  :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2009 - 16:24 #20
Ja det er korrekt jeg skriver "antal" manuelt ind. Men det sidste ark, jeg har er en timeberegner. I det ark kan jeg taste timerne ind fra de sedler jeg får fra mine kolleger. Arket tæller automatisk timerne sammen, og jeg har lavet det sådan at de også bliver lagt ind på prislisten i E kolonnen, hvor timerne hører til i forhold til timeberegneren. Det vil sige at "Tømrerarbejde" timerne ligger både i timeberegneren, men også i den linie hvor tømrerarbejde ligger i prislisten.
Det vil sige at hvis jeg skriver 5 timer ind i timeberegneren, så figurerer de også i prislisten på linien med det samme navn.
Det vil sige at både "timer", "antal timer" og "timeprisen" kommer til at stå i prislisten.
Du har jo lavet nogle formler med loopslag, hvor det helt perfekt indsætter de ting der hører til det jeg skriver i B kolonnen. Kan der laves en formel der også trækker timerne med ind  i faktura arkene fra prislisten? Har jeg forklaret mig godt nok?
Avatar billede vejmand Juniormester
26. oktober 2009 - 16:35 #21
I det eksempel du har uploadet, kan jeg ikke se timerne i prislisfen?
Er det noget du har lavet senere?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2009 - 17:11 #22
Ja, jeg har lavet det efter. Jeg har simpelthen skrevet i prislisten der hvor hvor timerne skal stå, Henviser til =Timeberegner!H20 til H 23.
Jeg har flyttet sammentællingsfeltet i timeberegner, ned under selve skemaet, så man kan se det hele uden at flytte på bjælken.

Værkstedsarbejde ligger i H20
Tømrerarbejde          i H21
Voksenlærling          i H22
Voksenlærling værksted  i H23

Mvh John
Avatar billede vejmand Juniormester
26. oktober 2009 - 19:37 #23
Prøv lige at sende  den til mig, husk det ikke må være 2007 udgave.

kkkk snabela c.dk
Ovenstående e-mail adresse selvfølgelig uden mellemrum.
Avatar billede vejmand Juniormester
26. oktober 2009 - 19:51 #24
Ellers prøv denne i E18 i Faktura:
=HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(LOPSLAG(B18;Prisliste!$B$3:$F$500;4;FALSK));"";LOPSLAG(B18;Prisliste!$B$3:$F$500;4;FALSK))

Kopier ned til E46

Og denne i E19 i Faktura1 og Faktura2:
=HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(LOPSLAG(B19;Prisliste!$B$3:$F$500;4;FALSK));"";LOPSLAG(B19;Prisliste!$B$3:$F$500;4;FALSK))

Kopier ned til E46

Du skal jo så enten overskrive formlen når det ikke drejer sig om timer, eller også skal du skrive antallet i prislisten, og så lade formlen overføre også når det gælder stk.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2009 - 22:10 #25
Det der er bare godt gået Vejmand. Den trækker timerne med fra prislisten som jeg kunne tænke mig. At den skriver "0" til andre ting gør ikke noget, da jeg alligevel skal sætte antal ind manuelt. Jeg opretter nu et spørgsmål i samme kategori der hedder "Point til Vejmand" for dit gode arbejde.
Tak skal du have.

Med venlig hilsen John.

P.S. Hvis du vil have filen skal du bare sige til.