Avatar billede StefanDK Nybegynder
06. november 2009 - 15:32 Der er 9 kommentarer

Windows 7 OEM

Jeg er kommet til at købe Windows 7 OEM hvor jeg skulle have haft en windows 7 opgradering.
Mit spørgsmål er så om jeg kan installere OEM´en som opgradering eller der skal en "clean" installation til?
Og
Er der forskel på "normal" versionen og OEM´en ud over at der ingen support er på OEM´en.
Og
Er der noget jeg skal passe på med i forbindelse med installationen? Eller er der nogle gode råd til windows 7?

Info:

Jeg kører windows vista i øjeblikket og har kørt Windows 7 Upgrade Advisor der ikke melder om problemer.

Tillægs spørgsmål:
Hvis der skal en "clean" installation til, er der så en nem måde at flytte filer og indstillinger på?
Og hvad gør jeg med de E-mails jeg gerne vil gemme hvis der skal en "clean" istallation til, da der ingen mail program er i 7´eren ?

Håber der er nogen der kan hjælpe.
På forhånd tak.
Avatar billede windcape Praktikant
06. november 2009 - 16:05 #1
En fuld licens (hvilket din OEM er), kan altid bruges til Upgrade.

Spørgsmålet er om din CD har mulighed for det. Ikke alle installationsdiske til Windows 7 har Upgrade Support (f.eks. hvis man henter via. MSDN).

Men det fortæller CDen dig når du forsøger at installere... FØR den sletter din harddisk ;-)
Avatar billede nissen2630 Novice
06. november 2009 - 19:03 #2
OEM'en er låst til den computer du har installeret den på.

Ny maskine = Ny OEM Windows 7
Avatar billede windcape Praktikant
06. november 2009 - 20:58 #3
Man kan vel i princippet slet ikke købe OEM som privatperson.
Avatar billede nissen2630 Novice
06. november 2009 - 21:54 #4
OEM er normalt kun for pc leverandøre..
Kan ikke lige finde en dansk butik/side der sælger den.

Men en OEM bliver mig bekendt låst til den konfiguration som den installere under..Dette sker åbenbart hos M$
Avatar billede janust Nybegynder
15. november 2009 - 17:14 #5
windcape & nissen2630: du kan sagtens købe OEM som privatperson. Har netop købt en OEM licens hos Computer Salg, Windows 7 64 bit Home Premium for 618. Du kan få OEM licencer hos de fleste danske forhandlere.
Avatar billede nissen2630 Novice
15. november 2009 - 20:03 #6
janust... i know..Men husk at den bliver låst til den hw den er installeret på... Som jeg skrev Ny maskine = Ny windows
Avatar billede janust Nybegynder
15. november 2009 - 21:04 #7
nissen2630: Det så jeg, og det giver jeg dig ret i. Du skriver "OEM er normalt kun for pc leverandøre.." og det var det jeg rettede dig i.
Avatar billede janust Nybegynder
27. januar 2010 - 18:21 #8
Bør denne tråd ikke lukkes?
Avatar billede AlexKH7 Nybegynder
11. oktober 2012 - 20:14 #9
Hej Stefan.
Følgende viden baserer jeg på at min far har haft eget computerfirma i 10 år.

OEM kan IKKE bruges til opgrade fra tidligere windows. Den kan kun broges som en clean install.

OEM versioner "må som standard" ikke sælges for sig selv. Kun hvis den følger med en solgt computer. Det er også derfor den låser sig til bundkortet du indstallerer den på.

Som udgangspunkt kan skal du have nyt windows hvis du køber nyt bundkort, men min far siger at microsoft plejer at være flinke til at låse dem op hvis man ringer og forklarer dem situationen.

Med hensyn til dine e-mails så kan man via MSN downloade Windows live mail som også ligger standard på Vista. Har den selv på min Win 7.
Du kan gemme mails ved at gå op og trykke på den lille menu-pil og vælge:
Exportér-Emails - E-mail meddelelser - windows live mail - Og så vælge stedet de skal gemmes på computeren. Samme måde gør du når du skal have dem ind igen. Bare på Importér i stedet for :)

Hvis du skal lave en clean installation kan du ikke gemme dine indstillinger. (jeg ved i hvertfald ikke hvordan)
Men hvis du har flere drev/harddiske i din computer kan du flytte alt du skal gemme over på et hvert andet drev end hvor det Windows ligger på. Eventuelt også en USB stick eller extern harddisk. Og så bare formatere den harddisk eller det drev Windows ligger på.

Håber du kunne bruge svaret :)

(En detaljeret guide til de forskellige ting vil jeg ikke lave, da det ikke er hvad dit spørgsmål går ud på)  :)
Held og lykke.