Avatar billede prefalch Praktikant
09. november 2009 - 13:24 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

forskellig gateway i ipconfig og i router

Hej
Jeg undrer mig ibet at når jeg kører en ipconfig så får jeg standardgateway 192.168.0.1, men når jeg går ind i min router står der, default gateway 89.239.195.1. Jeg har fast ip adresse som er82.239.195.78. Jeg kan ikke få forbindelse med min server(nyopsat apache 2 på windows 7) webadresse www.webpusleren.dk
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. november 2009 - 13:35 #1
Når du kører ipconfig fra din PC, er det routerens IP der står under standart gateway.

Når du logger på routerens opsætning og finder standart gateway er det din ISP's IP adresse der står under standart/default gateway.

Det hele ser faktisk Ok ud.

Når trafikken til din server når 82.239.195.78, så skal det jo sendes videre til serverens IP adresse på din router, og det gør du ved at åbne den port på routeren, som serveren skal bruge.

Hvis du ikke router trafikken videre, så kommer den ikke videre.
Avatar billede prefalch Praktikant
09. november 2009 - 13:39 #2
Jeg har åbnet for port 80 i min router for min servers ipadresse (lan) men kan ikke komme igennem
Avatar billede prefalch Praktikant
09. november 2009 - 13:43 #3
Har så en mistanke om at det er apaches opsætning der går galt. Har en httpd-vhosts.conf der ser sådan ud

<VirtualHost 192.168.0.83:80>
ServerName webpusleren.dk.dk
ServerAlias www.webpusleren.dk
DocumentRoot "C:/Apache/htdocs/webpusleren "
ErrorLog "logs/webpusleren.dk-error.log"
CustomLog logs/webpusleren.log common
</VirtualHost>
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. november 2009 - 13:55 #4
Du har reserveret IP 192.168.0.83 i routeren på serverens mac ?
Avatar billede prefalch Praktikant
09. november 2009 - 13:59 #5
Det forstod jeg ikke. For præcisions skyld sp er min router en linksys dir-635
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. november 2009 - 14:24 #6
DHCP serveren i routeren kan godt tildele din server en anden IP end 192.168.0.83.

For at forhindre dette skal du i routeren reservere denne IP til din server. Det gør routeren fysisk ved at låse serverens netkort mac til denne IP.
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. november 2009 - 14:35 #7
På en DIR-635 går du ind i Setup > Network settings.

For at kunne reservere en IP, skal denne IP være i DHCP serverens IP range.
Det kan du se under overskriften DHCP SERVER SETTINGS om den er det.

Er den det, er den nemmeste måde, at finde din server under overskriften Number of Dynamic DHCP Clients, og længst til højre kan du klikke på reserve. Så skulle den gerne hoppe op i boksen ovenover, DHCP Reservation List.
Selvfølgelig skal du markere Enable under Add DHCP Reservervation.

Du kan også skrive Ip adressen for din server direkte ind i Add DHCP Reservation, når blot den befinder sin i DHCP serverens IP range.
Avatar billede prefalch Praktikant
09. november 2009 - 20:35 #8
Den stod til at reservere til en af de andre computere på mit net, er ændret nu, men når jeg nu forsøger at komme i kontalt med serveren får jeg denne fejl:

Forbindelsen til serveren blev nulstillet, mens siden blev indlæst.
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. november 2009 - 20:42 #9
Og alle kravene jeg skriver om ovenfor er opfyldt ?
Avatar billede prefalch Praktikant
09. november 2009 - 20:47 #10
Det skal lige tilføjes at hvis jeg forsøger på lan siden at indtaste ip adressen så er der hul igennem, så apache kører.
Avatar billede prefalch Praktikant
09. november 2009 - 20:52 #11
Ja DHCP iprange er sat til 192.168.0.1 til 126 og serveren er på 83
op den optræder i reservationlist med mac adresse, men Number of Dynamic DHCP Clients : 0
Avatar billede prefalch Praktikant
09. november 2009 - 21:20 #12
hvis jeg går ind på denne side http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ får jeg at vide at port 80 er lukket. Og her http://www.canyouseeme.org/ får jeg denne medelse: Error: I could not see your service on 89.239.195.78 on port (80)
Reason: Connection timed out
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. november 2009 - 22:20 #13
Det er helt i orden, for i Number od Dynamic DHCP Clients, skal der kun stå de som routeren tildeler IP dynamisk. Ikke dem som er reserverede.
Så det serr ud til at være i orden.

Så må vi se på portåbningen.
Hvis du klikker på Advanced > Port Forwarding
Hvis det er en enhed med dynamisk tildelt IP, så kan du vælge enheden i Computer Name.
Er den ikke Dynamisk tildelt, skal du selv skrive IP Address i boksen dertil.
Skal du åbne port 80 TCP skriver du dette nummer i TCP boksen. Er det port 80 UDP skriver du det i UDP boksen.
Er det både TCP og UDP skriver du det i begge.
Husk Schedule > Always og Inbound Filter > Allow all
Avatar billede prefalch Praktikant
10. november 2009 - 16:14 #14
Så er jeg tilbage. Alt det arbejde tager for meget af ens fritid. Ja routeren står også til dette.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. november 2009 - 17:00 #15
Ja det er godt man ikke har noget sådant.

Så er der serverens opsætning du skal kikke på. Den svarer tilsyneladende ikke på port 80. Der er detfor den får timeout.
Avatar billede prefalch Praktikant
10. november 2009 - 17:12 #16
I httpd.conf står den til servername IP-adresse:80. listen IP-adresse:80 of i https-vhost.conf er indsat

<VirtualHost 192.168.0.83:80>
ServerName webpusleren.dk.dk
ServerAlias www.webpusleren.dk
DocumentRoot "C:/Apache/htdocs/webpusleren "
ErrorLog "logs/webpusleren.dk-error.log"
CustomLog logs/webpusleren.log common
</VirtualHost>

Er der andre indstillinger
Avatar billede prefalch Praktikant
10. november 2009 - 17:19 #17
I errotlog står der dette:

20:44:56 2009] [error] [client 192.168.0.83] File does not exist: C:/apache/htdocs/webpusleren/favicon.ico

[Mon Nov 09 20:45:18 2009] [error] [client 192.168.0.83] File does not exist: C:/apache/htdocs/webpusleren/webpusleren.dk

[Mon Nov 09 20:45:25 2009] [error] [client 192.168.0.83] File does not exist: C:/apache/htdocs/webpusleren/webpusleren

[Mon Nov 09 20:45:32 2009] [error] [client 192.168.0.83] File does not exist: C:/apache/htdocs/webpusleren/favicon.ico
Avatar billede prefalch Praktikant
10. november 2009 - 17:22 #18
Og hvis jeg går ind på lan IP adressen er der hul igennem, men kun fra selve serveren, ikke fra andre maskiner på lokalnettet
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. november 2009 - 17:35 #19
Du må have en anden på linien, for jeg har ikke så meget forstand på Apache server. Jeg boltrer mest rundt i netværk.
Avatar billede prefalch Praktikant
10. november 2009 - 21:31 #20
Takker for hjælprn. Prøver at oprette et nyt sp. ovre i apache. Smid et svar. Selvom der ikke kom hul igennem har du været til stor hjælp, har fået sat lidt system i fejlfinding af net.
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. november 2009 - 15:27 #21
Nej dem tager du blot selv retur :-)
Avatar billede prefalch Praktikant
11. november 2009 - 16:04 #22
.