Avatar billede sjaller Nybegynder
09. november 2009 - 16:00 Der er 8 kommentarer

Fejl i data manipulation i C5 4.0

Jeg har C5 SQL 4.0 (version 4.2.0.207) på en 2003 standard SQL server.

For nyligt blev databasen flyttet fra en server til en anden. Jeg har gjort tilsvarende før uden at opleve problemer. Denne gang har det dog haft den konsekvens, at data-manipulation umiddelbart ikke virker. Når jeg prøver at åbne data-manipulation kommer der en prompt, der beder mig vælge kørsel, hvilket ikke er normalt.

Trykker jeg annuller kommer jeg ind i data-manipulation, men der står nu "fejl i felter" i statusbaren, selvom de indtastede parametre er gyldige.

Hvis jeg i stedet vælger en kørsel og trykker ok sker der det, at den kører kørslen og jeg kommer ind i data-manipulation. Der meldes ikke fejl i parametre, men når jeg klikker udfør kommer der et vindue frem, hvor jeg skal vælge, hvor den skal "læse søgningen fra" (en local (local) fil.

Grundlæggende set har jeg prøvet at vælge lidt af hvert, men hver gang uden held.

Det skal siges, at jeg til at starte med havde probemer med æ,ø,å i C5 fordi sproget på serveren ikke var sat til dansk. Dette blev rettet, hvorefter problemet forsvandt. Jeg ved ikke, om det har relation til problemet beskrevet ovenfor.

Jeg har testet selve C5 installationen ved at kopiere mappen til den gamle server og åbne C5 der. Der var ingen problemer. Med andre ord må fejlen opstå på grund af databasen eller evt. noget i SQL opsætningen på vores nye server.

Er der nogen, der har nogen ide om, hvad det kan være, evt hvad jeg kan gøre for at rette problemet?

På forhånd tak!
Avatar billede kgm Praktikant
09. november 2009 - 16:46 #1
Hej Sjaller

Min anbefaling er, i din sitution, er kontakt din C5 forhandler! Hvis du ikke har sådan en så tjek på www.microsoft.dk/c5

Man skal helst kunne se med og gennemgå installationen for at kunne løse problemet.

/Kenneth
Avatar billede up2nogood Nybegynder
10. november 2009 - 16:17 #2
Har du prøvet at køre en Check/Synkroniser fra SQL menuen i udviklingsmenu DBD/Diverse/SQL/Vedligeholdelse?

Plus du har vel prøvet at slette felter med knappen til det, inden du prøver med andet i datamanipulation...
Avatar billede sjaller Nybegynder
10. november 2009 - 16:33 #3
Ja, jeg har prøvet at slette felterne. Jeg kan også rette i dem i data-manipulation, så der ikke står, at der ikke står "fejl i felter". Så kommer den så til gengæld med en underlig reaktion bagefter.

"Hvis jeg i stedet vælger en kørsel og trykker ok sker der det, at den kører kørslen og jeg kommer ind i data-manipulation. Der meldes ikke fejl i parametre, men når jeg klikker udfør kommer der et vindue frem, hvor jeg skal vælge, hvor den skal "læse søgningen fra" (en local (local) fil.

Men jeg prøver at gøre som foreslået i aften. Jeg vil godt lige have alle brugere af og kopiere databasen først (bare for en sikkerheds skyld).

Indtil videre tak :-)

/ Jaspar
Avatar billede sjaller Nybegynder
12. november 2009 - 09:50 #4
Kørsel af check/synkroniser løste desværre ikke fejlen. Tværtimod har den forårsaget, at jeg nu får følgende fejl ved forsøg på åbning af kartoteker i C5

[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]Index '1_033kontoIDX' on table debkart (specified in FROM clause) does not exist.

Jeg har heldigvis backup, osm jeg af forskellige årsager dog helst ikke skal ende med at rulle ud. Er det evt noget med at prøve med en reindexering? Og hvilken kørsel kan her foreslåes?
Avatar billede sjaller Nybegynder
12. november 2009 - 12:45 #5
Nu har jeg fået den op at stå igen efter at have oprettet alle tabelindexerne forfra. Pyha...!

Problemet med datamanipulation blev dog ikke løst.

Kunne det tænkes, at det ville hjælpe at køre generelt-periodisk-check-alt? Kan det være farligt at køre den?

/ Jaspar
Avatar billede sjaller Nybegynder
16. november 2009 - 18:32 #6
Jeg har fundet frem til (tror jeg), at det på en eller anden måde drejer sig om, at den ikke kan finde nogle temp-filer, der bør lægge i følgnde sti. Dette kommer frem, når jeg forsøger at åbne data-manipulation fra konsol-version.

Eksempelvis sker det også, hvis jeg prøver at ændre et ordrenummer (fra ordre-periodisk-ændre nummer). Der kommer en meddelelse, hvor der står:

" Fejl ved åbing af filen C:\Documents and Settings\jbj\Local Settings\Temp\9\FIN00001.$$$. Filen kan ikke findes".

Er der et eller andet sted i C5 man skal definere, hvor filerne kan findes? Kan det hænge sammen med, at C5 mappen blot er flyttet til serveren uden C5 er installeret på den?

/ Jaspar
Avatar billede skovinfo Nybegynder
17. november 2009 - 10:08 #7
Hej Sjaller / Jaspar
forslag:
Prøv at benytte en bruger på sin server /sql-server som via dit AD er administrator på maskinen.
Denne bruger kan du så sørge for eksisterer i din c5 således at du i C5 kan benytte brugeren med administrator rettigheder.
Ligeledes skal rettigheder på dine c5-mapper incl. mapperne hvor c5 anbringer tmp filer, være tilgængelig (read,write) for brugeren.
Prøv så, med denne administrator-bruger, at udføre de kørsler som tidligere gav problemer.
Håber det lykkes for dig.
hilsen
Kim
Avatar billede mikman Nybegynder
02. februar 2015 - 09:54 #8
Er der nogen som er kommet videre med dette problem?

Jeg sidder med et lille problem med mit C5, 1.8.

På min bærbar virker C5 fint, men på min stationær skriver den "Vælg kørsel" når jeg f.eks. prøver at bruge Datamanipulation.
Køre begge steder Win7 64-bit

Jeg kan godt se et sammenhæng til de temp filer i AppData\Local\Temp

Men hvordan løser man det...