Avatar billede webgeniet Nybegynder
16. juli 2001 - 09:42 Der er 12 kommentarer og
6 løsninger

En lille server

Kan jeg ikke bare tage en almindelig windows 98 computer og bruge den som server, bare jeg har adsl?

Hvor stor skal den være (mhz og ram), når min side har op til 1000 besøgende om dagen?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
16. juli 2001 - 09:45 #1
Det KUNNE du da godt, men det vil du ikke.

Win98 indeholder INGEN sikkerhed. maskinen vil være enddog særdeles udsat.

Det fornuftige valg står mellem en Windows 2000 (her skal du regne med minimum 256mb ram og minimum en 400mhz professor) eller en Linuxbox (her kan du såmen nøjes med 64-128mb ram og en 200mhz maskine).

NanoQ
Avatar billede x-masman Nybegynder
16. juli 2001 - 09:47 #2
Du skal også tænke på at så skal din computer være tændt 24 timer i døgnet.
Avatar billede bobbedude Nybegynder
16. juli 2001 - 09:55 #3
Ahm jeg kører en Windows 2000 Backoffice Server på en 300Mhz med 128mb Ram og den kører bare der ud af. jeg har også en Domain Controller til at køre på en 300Mhz med 64 mb Ram !! Uden nogen problemer.
På Backofficen er der ca 700 hits om dagen.
Det mad Linux er meget smart hvis man ikke lige skulle til at sætte sig ind i hvordan den virker før man kan få noget ud af den. Det er jo ikke en Windåse.
Avatar billede bobbedude Nybegynder
16. juli 2001 - 09:58 #4
Ps. her er en Micro server.
http://www.omnicron.ab.ca/httpd/
Avatar billede jasber Nybegynder
16. juli 2001 - 10:00 #5
Jeg vil nu også vove pelsen og mene at man også kan bruge en NT 4.0 kasse, den kan du få til at spille på 65 Mb RAM samt en Celeron af en eller anden art.
Avatar billede webgeniet Nybegynder
16. juli 2001 - 10:05 #6
Så hvis jeg har en 300 mhz med windows 2000 og 128 ram, så kan den godt køre min hjemmeside?

Skal der mere til?

Jeg har overhovedet ingen anelse om hvad der skal installeres og sådan noget - skal der lægges en udgift i det?

Er det nødvændigt med fast ip?
Avatar billede skwat Praktikant
16. juli 2001 - 10:06 #7
Jeg ved at du kan nøjes med win98 på en pentium 90 med 16 mb ram. Det folk skal huske er at i dit tilfælde er der ikke noget krav om at computeren skal kunne levere grafik.

Noget andet er at 1000 hits om dagen er sku ikke mange. og at den egentlige flaskehals er i ADSL\'ens forholdsvise lave upstream.

./skwat
Avatar billede jasber Nybegynder
16. juli 2001 - 10:08 #8
Fast IP er en god ide - Det behøver ikke at koste ret meget at sætte en server op, ligger der ikke en Webserver i Win2K som der gør i 98.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
16. juli 2001 - 10:08 #9
Så hvis jeg har en 300 mhz med windows 2000 og 128 ram, så kan den godt køre min hjemmeside? <- ja... det kan du såmen godt.

Avatar billede webgeniet Nybegynder
16. juli 2001 - 10:19 #10
Hvor er den galt med adsl\'en upstream.
Er det den sender med f.eks. 256/125 (er 125 så upstream)?

Hvor meget skal der til i upstream?
Avatar billede bobbedude Nybegynder
16. juli 2001 - 10:19 #11
En 300 Mhz med 128 Ram skulle være nok til at få det til at kører.
Avatar billede webgeniet Nybegynder
16. juli 2001 - 10:20 #12
skwar> Er du sikker på at en win98 på en pentium 90 med 16 mb ram kan køre hjemmesiden?
Du har ret i at jeg ikke skal køre spil og sådan noget, men kan maskinen overhovedet følge med i forespørgelserne?
Avatar billede webgeniet Nybegynder
16. juli 2001 - 10:21 #13
I siger noget forskelligt en af jer siger win98 og en anden win2000. Hvad skal jeg vælge?
Avatar billede webgeniet Nybegynder
16. juli 2001 - 10:23 #14
Det er fordi et par naboer og mig overvejer at dele en 2 mbit adsl forbindelse og selve teknikken kommer ikke til at stå over ved mig, så jeg ved om jeg vil få en fast ip - jeg ved kun at jeg vil have adgang til internettet og så skulle man da kunne lave en server.
Avatar billede bobbedude Nybegynder
16. juli 2001 - 10:25 #15
Windows 2000 el Windows NT 4.
Windows 2000 er betydlig letter at sætte op end Windows NT 4.
Hvis Jeg var dig ville jeg sætte en Windows 2000 server op med IIS ( Internet Information Server )

Se evt her. http://www.ultimateiis.com
Avatar billede bobbedude Nybegynder
16. juli 2001 - 10:30 #16
I jeres Router skal i have tilføjet at hvis der kommer request til port 80 eller hvad port du nu vil bruge til din webserver skal dette request sendes videre til dit IP nummer.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
16. juli 2001 - 10:31 #17
>>hvis du ikke får fast ip kan det klares på :
www.dyndns.dk
Avatar billede skwat Praktikant
16. juli 2001 - 12:35 #18
1000 forspørgelser er ikke mange.

Hvis man går ud fra at de er jævnt fordelt over 8 timer er det ca i hvert 30 sekundt