Avatar billede speedy Nybegynder
16. juli 2001 - 10:54 Der er 46 kommentarer og
1 løsning

Webspeed og webserver

Hej

Jeg har lige fået kabelmodem og webspeed fra TDC. Min fars computer har modemet tilkoblet, og han kører WinGate, så jeg også kan komme på inde fra min computer. Det virker upåklageligt.

Men hvis jeg så sætter min Apache igang, kan man ikke umiddelbart komme i kontakt med den via vores ydre IP ?

Er der nogen der ved hvordan man løser det. Det skal lige siges at jeg er den eneste der kører Apache i vores netværk.

/SpEeDy
Avatar billede lauer Nybegynder
16. juli 2001 - 11:06 #1
Hmm, det ville være en fordel hvis din computer blev tilsluttet, men hvis det ikke kan lade sig gøre kan du bruge et andet program til at dele internettet.
Jeg kender intet til WinGate men jeg ved at WinRoute er meget nemt og godt, og den har i hvert fald lige den funktion som du mangler.
Du skal nemlig \"sige\" til programmet at den skal porte port80 til din ip.
Så alle dem der prøver at se jeres IP i en browser bliver videre stillet til dig
Avatar billede speedy Nybegynder
16. juli 2001 - 11:07 #2
ok, jeg ser lige på det.

/SpEeDy
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. juli 2001 - 11:12 #3
speedy>> Hvorfro ikke ofre lidt penge på en router, i er jo alligevel forbundet med netkort ikke. Hvis i bliver forbundet med en router, skal i ikke bruge wingate og så skal den ene maskine ikke være tændt for at den anden kan være på.

Hvordan er maskinerne forbundet i dag?
Avatar billede speedy Nybegynder
16. juli 2001 - 11:21 #4
jamen vi har en router! Men med Webspeed har man kun 1 offentlig IP.

Vi ved ikke hvordan man skal sætte det op ?

Er det noget du har erfaring med ? altså med webspeed ?

/SpEeDy
Avatar billede lauer Nybegynder
16. juli 2001 - 11:34 #5
Du skal have en hub eller en switch hvor du så sætter jeres to computer til, og så forbinder i switchen til routeren...
Avatar billede speedy Nybegynder
16. juli 2001 - 11:39 #6
dvs.

Begge computere i hubben, og routerens lan-port til uplink ?
og Routerens Wan-port til Kabelmodem ?

/SpEeDy
Avatar billede speedy Nybegynder
16. juli 2001 - 11:42 #7
Og hvordan skal netværksindstillingerne samt internetindstillingerne være ?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. juli 2001 - 11:43 #8
Jeg har også kun en offentlig IP, men det virker fint med to maskiner på samtidigt.

Jeg har: Begge computere i og routerens lan-porte. Og Routerens uplink til ADSL modem, det burde man også kunne med kabel modem ? Min router er ikke den teledanmark levere. Men en billig en til 500 kr.
Avatar billede speedy Nybegynder
16. juli 2001 - 11:46 #9
min router er en SpeedStream, som medfølger TDC\'s ADSL.

Men den har kun én LAN-port, skal den så bare i Uplink i vores hub ?

/SpEedy
Avatar billede lauer Nybegynder
16. juli 2001 - 11:46 #10
Speedy, det er sikkert de samme oplysninger som du have før. altså på din fars.

Jamen_t_dk, hvis der det for en slags inet du har. Netexpress?
og hvad var det for en router du har købt?
Avatar billede lauer Nybegynder
16. juli 2001 - 11:47 #11
Speedy, ja det skal den bare. Jeg har nemlig det samme :)
Avatar billede speedy Nybegynder
16. juli 2001 - 11:53 #12
machoman>> Hvilken forbindelse har du ? Webspeed/NetExpress?

/SpEeDy
Avatar billede speedy Nybegynder
16. juli 2001 - 11:54 #13
Du siger de samme indstillinger som min fars ? Kabelmodemet skulle registreres på nettet før det virkede. Og det skal gøres igen hvis man får nyt netkort. Men hvad så nu ?

/SpEeDy
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
16. juli 2001 - 11:55 #14
hvis det er en router (2601)
skal du oprette et NAT Entry
Avatar billede speedy Nybegynder
16. juli 2001 - 11:57 #15
et NAT Entry ??

Hvad er dette for en størrelse ?

Jeps, det er en router, som hedder SpeedStream 2601

/SpEeDy
Avatar billede lauer Nybegynder
16. juli 2001 - 11:58 #16
Speedy.
Du skal du først have en hub/switch, og netkabler før du skal tænke mere over det.
Men det du skal er at gå ind i netværksinstillinger og sige at den automatisk skal hente ip, og du skal sætte gateway til 192.168.1.1.
Så skulle det virke på begge computere.
Avatar billede lauer Nybegynder
16. juli 2001 - 11:59 #17
Speedy, når du har fået det hele sat op taster du http://192.168.1.1/ i din browser. SÅ kommer du ind på routeren hvor du kan indstille en masse. F.eks NAT entry.
De betyder at du kan porte en port til en anden computer... f.eks skal du sætte port 80 til at mappe til din IP. Så skulle det virke.
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
16. juli 2001 - 12:00 #18
til din router er det nemt, du skriver bare dens ip i en explorer, så får du et konfig program,der er et punkt der hedder NAT hvor du forwarder wan ip:80 -> din ip
Avatar billede speedy Nybegynder
16. juli 2001 - 12:01 #19
machoman>>
Jeg HAR hub og netkabler og router.

/SpEeDy
Avatar billede speedy Nybegynder
16. juli 2001 - 12:02 #20
carsten_lusk, er routerens IP altid 192.168.1.1 ?

Ellers hvordan ved jeg hvad den er ?
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
16. juli 2001 - 12:03 #21
det plejer den at være
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
16. juli 2001 - 12:04 #22
prøv at åbne en commandoprompt, og skriv: ping 192.168.1.1 og se om du får svar gør du det er det højst sandsynligt din router
Avatar billede speedy Nybegynder
16. juli 2001 - 12:09 #23
jeg får intet svar på den IP

/SpEeDy
Avatar billede lauer Nybegynder
16. juli 2001 - 12:15 #24
hmm, prøv så 192.168.0.1
Avatar billede speedy Nybegynder
16. juli 2001 - 12:16 #25
heller ikke :(
Avatar billede speedy Nybegynder
16. juli 2001 - 12:17 #26
kan man ikke med et eller andet program se hvilke IP\'er der er tilkoblet hubben ?
Avatar billede lauer Nybegynder
16. juli 2001 - 12:19 #27
nej, men det er mærkeligt at intet af dem virker... hvor pinger du fra?
hvilket OS har du? (styresystem)
Avatar billede speedy Nybegynder
16. juli 2001 - 12:19 #28
ME
Avatar billede speedy Nybegynder
16. juli 2001 - 12:19 #29
Win ME
Avatar billede lauer Nybegynder
16. juli 2001 - 12:23 #30
hmmm, jeg kender ikke så meget til Me.
hvad har din Far?, prøv at pinge den fra hans computer... det kan være fordi din netværkmaske ikke er korrekt.
Avatar billede speedy Nybegynder
16. juli 2001 - 12:23 #31
Men det er noget med at Routeren skal konfigureres via Internettet. Men jeg ved ikke så meget om det.

/SpEeDy
Avatar billede speedy Nybegynder
16. juli 2001 - 12:26 #32
når jeg pinger fra min fars computer, siger den \"generel fejl\". Fra min siger den bare \"timeout\"

/SpEeDy
Avatar billede speedy Nybegynder
16. juli 2001 - 12:27 #33
min far har også ME
Avatar billede speedy Nybegynder
16. juli 2001 - 12:27 #34
og vi har også samme undernetmaske
Avatar billede lauer Nybegynder
16. juli 2001 - 12:34 #35
og samme IP?
generel fejl?
Du kan godt indstille den over netværk.
Det har jeg i hvert fald gjort... du kan også prøve at genstarte routeren så alle indstillinger bliver til de standarde...
Avatar billede speedy Nybegynder
16. juli 2001 - 12:36 #36
hvordan genstarte routeren ? reset-knappen ? det har jeg gjort flere gange.

har du også SpeedStreamen ?

Har du webspeed/netexpress ?

/SpEeDy
Avatar billede speedy Nybegynder
16. juli 2001 - 12:36 #37
nej selvfølgelig ikke samme ip :)
Avatar billede lauer Nybegynder
16. juli 2001 - 12:38 #38
1. Der var en brugsanvisning med til routeren. Prøv at læse den godt igennem.
2. Jeg har den samme SpeedStream router ja.
3. Jeg har Netexpress, men jeg tror at det er det samme.

okay :)
men de 3 første tal skal være de samme.
f.eks 192.168.1.XXX
Avatar billede speedy Nybegynder
16. juli 2001 - 12:40 #39
okay, derhjemme kører vi med følgende IP\'er

min : 10.24.5.56
min fars: 10.24.5.70

Har det noget at sige ?
Avatar billede lauer Nybegynder
16. juli 2001 - 12:40 #40
det er det noget i selv har bestemt?
Avatar billede lauer Nybegynder
16. juli 2001 - 12:42 #41
prøv at skifte dem til
din 192.168.1.6
din fars 192.168.1.7

eller sæt dem til at de selv skal hente ip.

Ja, det har en betydning... når du har en undermaske på 255.255.255.0 vil du kun kunne se de computere der har en Ip hvor de 3 første tal er de samme som jeres... f.eks 10.24.5.X
og ikke 192.168.1.1 som routeren sikkert har.
Avatar billede speedy Nybegynder
16. juli 2001 - 12:43 #42
jeps, da det er lettest med hensyn til min skole, hvor jeg har den ip. Det er en bærbar.
Men hvis det er nødvendigt må vi jo lave det om herhjemme

Jeg tænkte på om det ikke var nemmere med ICQ ?

/SpEeDy
Avatar billede speedy Nybegynder
16. juli 2001 - 12:47 #43
jeg kan ikke prøve mere før efter kl. 16.00

jeg skal nemlig forlade huset nu :( Men indtil videre TAK for hjælpen. Desuden ryger internettet jo når jeg skal prøve.

Jeg ser på det senere.

/SpEeDy
Avatar billede lauer Nybegynder
16. juli 2001 - 12:53 #44
Okay, det kan godt være at det er lettere, men så er du nødt til at først skifte ip på din computer, og så smutte ind på routeren ændre dens ip til 10.24.5.X  <- X bare et eller andet nummer som der er frit. derefter kan du skrive din egen ip igen, og så skulle du kunne smutte ind på routeren...

Jeg har ICQ 56077869 hvis du vil have hjælp over der.
Avatar billede speedy Nybegynder
16. juli 2001 - 12:58 #45
ok, tak.

Jeg kontakter dig nok efter kl. 16.00
Avatar billede speedy Nybegynder
16. juli 2001 - 16:39 #46
Nu har jeg prøvet at sætte alt til, som i foreslog, og prøvet alverdens ting og sager :) Men det vil ikke virke... Desuden har jeg ikke hørt om nogen der har fået det til at virke med webspeed + speedstream 2601 :(

Vi har så sat det tilbage som det kørte før, så nu virker mit Internet igen :)

Men tak for alt den hjælp :)

/SpEeDy
Avatar billede speedy Nybegynder
16. juli 2001 - 16:40 #47
men så må jeg jo prøve det der winroute på et tidspunkt hvis det er bedre til det med Web-serveren.

/SpEeDy