Avatar billede Slettet bruger
12. december 2009 - 13:55 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Rengøring af blæser

Rengøring af blæser …..
Jeg kan se at min blæser på bagsiden af min bærbar er " ret " støvet…..
Overvejer at stikke en støvsuger hen til gitteret og suge det ud……
Eller vil " suget " fra støvsugere være for voldsomt…. Jeg tænker her på om dette sug ville være for kraftige og evt. kunne "slå" blæseren skæv…
Har også overvejet trykluft,,,, og blæser det væk… men så fordeler det sig vel bare andre steder inde i pc´en.
Ovenstående er fordi jeg ikke har "mod" på at skille den ad….. og vil gerne løse problemet udefra….
Har I nogle erfaringer med ovenstående….
Avatar billede mbm2016 Nybegynder
12. december 2009 - 14:32 #1
Du kan sagtens bruge en støvsuger på nye computere, de vil have modstand nok til at modstå den strøm der vil blive genereret f.eks ved en 1500W støvsuger.

Men jeg har dog prøvet at min gamle computers motherboard(Dvs. en computer fra 1991) er brændt af. Altså ikke hele motherboardet men bare en lille transistor (Heldigvis ikke inde i RAM kortene) der skullæe skiftes.

Hvis du har en støvsuger der kan indstilles kan du sagtens være helt rolig og sætte den på det laveste og dermed suge støvet ud. Selvfølgelig afhænger det af hvor ren du vil have din blæser og eller computer.

Du skal ikke være bange for at skille din computer ad, men hvis du skal der ind skal du nok bruge en trykluftsdåse ;) Hvis ikke du vil investere i sådan en kan du MÅSKE med til overmod bruge støvsuger hovedet, du skal bare være forsigtig med støvsugeren derinde.

Ja det tror jeg var det jeg har erfaret ;)

Håber du kunne bruge det til noget.
Avatar billede josreed Nybegynder
12. december 2009 - 15:13 #2
Hejsa ..
Jeg plejer at holde rotoren med en lille skruetrejker på det ene blad når jeg "støvsuger" så den ikke drejer med rundt..  har oplevet på min stationære at hvis man ikke gør det, så larmer den meget når man starter op igen og det tror jeg ikke er godt for de lejre det nu må side i denne lille anordning..
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2009 - 15:26 #3
Virker ikke alt for sikkert,,, tænker stadig på om blæseren vil blive ødelagt i de små lejre......pga suget er for voldsomt,,,,
Men fremgangsmåden er nok som du skriver, holde fast i blæseren med en lille skruetrejker.....så der holdes lidt igen...
sender point efter dette svar
Avatar billede b-and Novice
12. december 2009 - 17:45 #4
Det kan sommetider være nødvendigt at få renset sin PC'er for støv m.m.  Det er med til at forhindre varmeproblemer grundet at ventilationen ikke fungere optimalt og elektronikken af den årsag bliver for varm og ustabil.

Stationær PC > http://fromsej.dk/html/rens.html

Bærbar - generelt > http://newz.dk/forum/hardware/saadan-skiller-man-en-baerbar-ad-76920

Lidt generelle tips for forskellige laptops > http://www.insidemylaptop.com/

Trykluft på dåse > http://www.sideware.dk/Scripts/prodView.asp?idProduct=19

Og den grundige på 4 sider > http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?TeaserID=9212
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2009 - 18:28 #5
HEj b-and...

Fine og brugebar link,,,,,, TAK.......for det !!!!!!!!!!!!!!
Avatar billede josreed Nybegynder
12. december 2009 - 20:40 #6
hej anneE..
Glæder mig at du kunne bruge mit hint.. men jeg tror du har brug for de Point mere en jeg har... kik i mit indlæg om " min harddisk klikker" så for du dine P igen og lidt til ..
Avatar billede josreed Nybegynder
12. december 2009 - 20:42 #7
klik på skriv et svar.. og skriv så derefter et eller andet
12. december 2009 - 23:28 #8