08. marts 2010 - 14:38 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Boot mulighed med [XP] eller [Vista] eller [WIN7] ? Hvordan smartest ?

Jeg har en bærbar PC, som jeg typisk bruger i undervisningsøjemed. Nogle gange er der en 'detalje' i XP og nogle gange Vista eller WIN7.

Jeg har en komplet
* XP SP3 DK
* Vista Business DK
* WIN7 Ultimate DK

Har så tanker om at install alle TRE OS'er på samme bærbare PC; på hver sig partion selvfølgelig.

Er afprøvet hver for sig på samme PC, så der er styr over drivers mm. Og PC'en har resourser/kræfter nok til det...

Såååå - Hvordan er den smarteste procedure ?

PS: Nu ikke noget med at bare oprette en virtuel PC og den slags...
Avatar billede preppydude Nybegynder
08. marts 2010 - 14:55 #1
Er det ikke at gå fra XP til Win7? Ville jeg i hvert fald mene. :)
08. marts 2010 - 14:57 #2
... jeg ønsker at have ALLE TRE OS'er med !
Avatar billede preppydude Nybegynder
08. marts 2010 - 15:01 #3
Ja - det burde da også sagtens kunne lade sig gøre på den måde? :S
Avatar billede preppydude Nybegynder
08. marts 2010 - 15:10 #4
Altså, at installere dem fra XP til Win7 på hver deres partition.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
08. marts 2010 - 15:17 #5
Vil også mene du bare skal installere dem én af gangen på hver deres partition.

Har ikke prøvet med hverken Vista eller Windows 7, men i "gamle" dage, men 2 xp på hver deres partition, lagde de sig jo bare ind i MBR, så man kunne/skal vælge hvilken man vil køre.

Ved godt du ikke vil bruge virtuelle maskiner, men hvorfor egentlig ikke, hvis maskinen er stærk nok til det?

Har selv undervist, og vil da mene, det er irriterende at skulle genstarte et helt os, bare fordi man lige skal vise en lille forskel i et program. Der ville jeg nok foretrække en virtuel løsning.
08. marts 2010 - 15:31 #6
... jeg prøver lige at skyde det af ...

XP -> Vista -> WIN7

Og så 'reservere' et partionsområde til fælles elementer, dokumenter, data, ...

---

Det var mere om der evt. skulle et 3. parts "Boot Manager" ? program til ?
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
08. marts 2010 - 22:55 #7
Hejsa...

Det burde sagtens kunne lade sig gøre...:-)

Jeg ville gøre det på følgende måde:

Opdel din HDD i de partitioner du vil have(min. 3 partitioner).
Installér XP først, og derefter Vista og til sidst Win7.

Både Vista og Win7 har deres Bootmgr integreret under inst. af OS, og så skal de nok selv finde ud af resten. Der er en mappe på skiven, til Vista og Win7, som hedder BOOT, og bootmgr ligger på roden af skiven.

Hvis din HDD er stor nok, vil jeg lave f,eks 5 partitoner. 3 til hvert OS, een til fælles dokumenter, men med hver deres mappe, altså 1 til Win XP->dokumenter, 1 til Vista->Dokumenter og 1 til Win7->Dokumenter. Og så den 5 partition til evt. backup.

Den sidste partition, vil mange nok mene er en "livrem og seler" partition...:-)
Avatar billede matcho Nybegynder
08. marts 2010 - 23:05 #8
det du blever rådet til har jeg uden problemer>XP>Vista home premium 64bit>Vista Ultimate 64bit>Windows7 Ultimate og det fungerer upåklageligt.
09. marts 2010 - 06:47 #9
Jeg kan bekræfte at jeg nu har gennemført præcist som i #7 (dog ikke med nævnte BackUp partion).
3 x 40Gb til nævnte OS'er + 50Gb til 'fælles'...
Partionerne blev oprettet/formateret, da XP delen var i hus. Og 'døbt' henholdsvis [XP System] + [Vista System] + [WIN7 System]...
De kan alle 'se' hinanden.
Jeg omdøbte DVD drev til Z: undervejs.

Shit - det tager tid med Vista; alle driver skal lægges ind manuelt. For ikke at snakke om SP1 + SP2 + >200Mb opdateringer. WIN7 fandt 90% af det med det samme...

Derefter diverse "tilbehørs" programmer mm. Det bliver over de næste dage...

---

Implicerede parter - læg [svar]...
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
09. marts 2010 - 19:33 #10
Kanon at det hele spiller, men det skulle det jo helst...:-)

Ja Vista er "a piece of work"...:-)

Husk SP 3 til XP. De stopper udviklingen af XP uden SP3 fra Juni 2010.

http://blogs.technet.com/dkitpro/archive/2010/03/04/support-af-windows-xp-sp2-windows-vista-rtm-og-windows-2000-udl-ber.aspx

/Ulrik
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
11. marts 2010 - 22:40 #11
Svar...:-)
14. april 2010 - 12:39 #12
Opfølgning:

Har derefter brugt denne smarte util til at fedte opstarten til ->
http://neosmart.net/dl.php?id=1
Direkte ->
http://neosmart.net/downloads/software/EasyBCD/EasyBCD%201.7.2.exe

Ganske smart!