Avatar billede vagnk Juniormester
13. maj 2010 - 14:18 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Korrumperet XP i dual system

Min datter har dual system med både Ubuntu 8.04 og XP. Efter en blå skærm var XP-delen totalt i smadder. Selv ikke en recovery fra XP installationsfilen virker, idet den siger at der ingen harddisk er på systemet. Fra Ubuntu kan jeg se en partition som Ubuntu ikke kan identificere/mounte.

Min datter har mange vigtige Sims2-filer liggende, så et forsøg på at redde noget vil blive værdsat.

Hun har ikke pwd til root (det var en kammerat der lavede det).

1. Hvordan kommer man ned der hvor man kan manipulere med devices, som når man installerer?

2. Har Ubuntu/Linux noget der kan redde stumper fra en korrumperet ntfs-disk?

På vegne af en ulykkelig glut
Vagn
Avatar billede claes57 Ekspert
13. maj 2010 - 14:31 #1
du henter den nyeste ubuntu og brænder den til en cd. Så kan du boote på den, og - installer ikke - brug den kun som en 'live-cd'. Derfra kan du måske mounte og redde filerne.

Evt kan du bare lave en backup af ubuntu'en - og med en xp-cd lave en ny master-boot-record, så den starter direkte i xp. Du skal så nok have en driver til sata fra bundkort-producenten liggende klar på en diskette (!). XP kan kun finde drivere fra disketter - det er ændret med nyere win.
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2010 - 14:33 #2
Du kan redde dine data med PuppyLinux:
Fremstilling af Puppylinux CD - http://bjergs.net/boot_iso.html
Vejledning i brugen - http://bjergs.net/puppy_live.html - Her er også downloadlink
Avatar billede vagnk Juniormester
13. maj 2010 - 14:59 #3
Foreløbig tak. Jeg går straks i gang.
Vagn
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2010 - 15:21 #4
Således som du beskriver problemet lyder det som om tabellen på den partition der indeholder XP er corrupt, den tabel kan du muligvis genskabe med TESTDISK som er et program der er standard på de fleste Live cd-er, om den er standard på de 2 der nævnes tidligere i tråden ved jeg ikke men den er på KNOPPIX www.helgec.dk/knoppix.html brugen af TESTDISK er beskrevet på http://www.helgec.dk/insert-filtabel.html
Avatar billede vagnk Juniormester
13. maj 2010 - 17:30 #5
For mig ser det ud som om knoppix skal køre i et Windowsmiljø. Hvis det er rigtigt kan jeg ikke bruge den, idet selv installations-Cd'en ikke kan se harddisken, så jeg aldrig kommer ind i noget Windows.

Har jeg forstået det korrekt.

Indtil videre kører jeg samsonjens' fidus, men det er godt nok nogle bær der skal kopieres, så knoppix havde været ret interessant!
Vagn
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2010 - 17:48 #6
"Har jeg forstået det korrekt." NEJ det har du ikke og jeg fatter ikke hvordan du kan få den opfattelse

Hvis der er en terminal på "puppy" så se om den indeholder TESTDISK
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2010 - 18:01 #7
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2010 - 18:12 #8
Som jeg læser sidste indlæg så er TESTDISK ikke implementeret i PUPPY men skal efterinstalleres så afhændig af din Linux expertise ville jeg nok afholde mig fra det experiment og i stedet vælge KNOPPIX eller installere TESTDISK på UBUNTU at installere et program via en Live-cd kan godt være en langhåret affære
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2010 - 18:24 #9
http://translate.google.com/translate?js=y&prev=_t&hl=da&ie=UTF-8&layout=1&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.pcguide.com%2Fvb%2Fshowthread.php%3Ft%3D68521&sl=en&tl=da

Det var også sådan jeg læste det, med google translate.

Så enten skal det tilføjes eller du har mulighede for at bruge
www.helgec.dk/knoppix.html.

Jeg anbefalede Puppy Linux for jeg har prøvet det flere gange, og syntes at det er nemt at gå til.

Har du brug for Testdisk vil jeg også anbefale Knoppix
Avatar billede vagnk Juniormester
13. maj 2010 - 18:27 #10
Kære helgec
Det er flere år siden jeg havde med Linux at gøre, så i dag er jeg absolut rusten. Jeg har osse været inde på linket fra samsonjens og noget siger mig at TESTDISK er et forsøg værd.

Når jeg blev lidt forvirret i første omgang var det fordi jeg læste dette på http://www.helgec.dk/insert-filtabel.html:
[i]... fremgangsmåden du skal benytte når du vil gendanne en mistet filtabel med TESTDISK, beskrivelsen er dog baseret på at du anvender TESTDISK i et Windows miljø,...[/]
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2010 - 19:10 #11
Ja OK! vi kan diskutere om jeg bare er et dumt svin der ikke skærer alt ud i pap eller vi kan koge det ned til ! mangler du stadig hjælp ? hvis ja, har du downloadet, brændt og bootet op på KNOPPIx ? hvis ja til begge dele så meld tilbage. BEMÆRK du kan arbejde på internettet i denne tråd via KNOPPIX
Avatar billede vagnk Juniormester
14. maj 2010 - 11:20 #12
Hej Helge

1: mangler du stadig hjælp ?
Både ja og nej. Jeg har fundet alle data i XP med knoppix som jeg ikke kunne se på anden måde. Jeg har kopieret dem til en mappe i Ubuntu.

2: har du downloadet, brændt og bootet op på KNOPPIx ?
Ja, jeg lavede en iso og den fandt som sagt data. Der er ingen testdisk på den. Men ideen med at reparere en eller anden filtabel tiltaler mig meget. Jeg har hentet en "testdisk_static" til Linux, men jeg har ikke privs til at installere den.

Jeg er heller ingen ørn til at lave LAN - og slet ikke på Ubuntu, men det er da lykkedes for mig før i XP. Ellers bliver det vel en FTP til spindet og tilbage igen?

Samsonjens har givet mig dit telefonnummer, så jeg kontakter dig først i næste uge. Weekenden er lidt belagt med flytning og møder osv.

Indtil videre tak for assistance så langt.
Vagn
Avatar billede vagnk Juniormester
17. maj 2010 - 13:42 #13
HelgeC har hjulpet mig fantastisk over telefonen både med Knoppix og BIOS, så nu har jeg en kørende XP. Tusind tak Helge.

Helge samler ikke på point her, så jeg vil foreslå at samsonjens dropper et svar, eftersom det var ham der skaffede kontakten og så vi kan slutte sagen.

Endnu en gang
Tak for alt
Vagn
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2010 - 15:46 #14
Super at I fik det ordtnet. Især når det er ens børn kan man føle sig fortabt og ligeledes lettet, hvis det kommer til at køre igen. Det er min erfaring.

Mht point er det vist ikke lovligt at jeg snupper dem, så eneste udvej er at du selv lægger et svar.

Det var jo også dig og Helge, der gjorde arbejdet. Mit råd gav bare mere besvær.
Avatar billede vagnk Juniormester
18. maj 2010 - 08:29 #15
For andre det måtte interessere skulle man i Knoppix' kommandoprompt skrive: sumo testdisk og derefter svare rigtigt de rigtige steder. Derefter skulle man køre chkdsk og chkmbr (tror jeg de hed) og osse der svare det rigtige chkmbr blev kørt to gange for at være sikker. Tilsidst skulle der rettes i "Advanced" i BIOS. Og så bootede skidtet minsandten iog alt var synligt og tilstede. Alt dette ifølge korttidshukommelsen hos en gammel mand.

Det sker ikke så tit, men min 13-årige datter gav mig et impulsivt kys på kinden, som jeg med glæde hermed deler med Helge.
Vagn