Avatar billede poullykke Nybegynder
30. maj 2010 - 12:09 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

FYSIK hjælp

Hej jeg har nogle spørgsmål vedrørende fysik, det er ikke skole opgaver, men opgaveresultaterne er til løsning af bestemte gåder.

Moment

1.

----------------7M-----------------
¤                                ¤
5 kg            /\                9 kg

<------ R1=? ----->

Hvor langt skal trekanten flyttes mod højre, udtrykt ved R1, således at stangen forbliver i vandret position?

2.

                          1,8 kg
                            ¤<-- 0,3m -->
<------------------7M------------------->
¤                                      ¤
5 kg              /\                  9 kg

<------ R2=? ----->

Bedst som ligevægten blev sikret, sætter der sig pludselig en fugl i en afstand y = 0,3 m fra stangens højre side. Hvor langt skal trekanten nu flyttes mod højre, udtrykt ved R2, således at stangen igen forbliver i vandret position?

PFT.
Pou
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2010 - 13:15 #1
Hej Pou

Dine tegninger er noget skævvredne herover, men jeg mener at jeg forstår pointen. Jeg går ud fra, at de to vægte er placeret helt ude i enderne af den 7meter lange stang.

Opgave 1:
Moment udregnes ved, at man siger "Kraft gange arm". Dvs. kraften, der trækkes med, gange længden af løftestangen. Og med længden af løftestangen menes der mere præcist afstanden fra trækpunktet, hvor vægten trækker i stangen, til støttepunktet (trekanten).

Kraft betegnes F, løftestangslængden betegner vi l og momentet M. Vi har altså følgende sammenhæng:
M = F * l

Det vi i virkeligheden skal finde her er jo længden af løftestangen l. Og det skal vi finde for hver ende af stangen. Derfor skal vi bruge en måde at udregne kraften F på ud fra den vægt, der trækker i stangen, samt momentet M. Til at udregne kraften F har vi følgende formel:
F = m * a

m er massen (svarende til vægten), og a er her tyngdeaccelerationen (altså tyngdekraftens træk nedad).

Tyngdeaccelerationen er en konstant, som vi kender: 9,82 m/s^2. Derfor kan vi nu indsætte massen (vægten) for de to vægtlodder, der trækker nedad i hver ende af stangen, i hver sin formel og udregne den kraft, de trækker med:
Fv = 5kg * 9,82m/s^2
Fh = 9kg * 9,82m/s^2

Her kalder vi kraften på højre side af stangen for Fh og på venstre side Fv. Disse to fundne krafter kan vi nu indsætte i hver sin moment-formel:
Mv = Fv * lv =>
Mv = 5kg * 9,82m/s^2 * lv

Mh = Fh * lh =>
Mh = 9kg * 9,82m/s^2 * lh

Godt. Pointen er nu, at for at stangen har ligevægt i hver side, skal momentet være ens i hver side. Vi skal altså finde de værdier for lh og lv, der gør, at Mv og Mh er ens. Og for at finde den situation, hvor de er ens, sætter vi dem lig med hinanden:
Mv = Mh =>
5kg * 9,82m/s^2 * lv = 9kg * 9,82m/s^2 * lh

Det, vi ved om lv og lh, er, at de tilsammen har en længde på 7m. Dette vælger vi at bruge til at finde et udtryk for den ene af dem - og her vælger vi lh:
lv + lh = 7m =>
lh = 7m - lv

Godt. Dette udtryk for lv kan vi nu indsætte i vores store udregning:
5kg * 9,82m/s^2 * lv = 9kg * 9,82m/s^2 * lh =>
5kg * 9,82m/s^2 * lv = 9kg * 9,82m/s^2 * (7m - lv)

Og hermed er magien gået op i en højere enhed. Vi har nu kun én ubekendt i denne udregning, nemlig lv, som det intet problem er at udregne.
Og når du har fundet lv, så svarer den netop til den afstand fra venstre, som trekanten skal sættes i, for at der netop er ligevægt.

Det var opgave 1 grundigt forklaret. Opgave 2 kan du selv hygge dig med.
Avatar billede richardjensen Seniormester
30. maj 2010 - 14:06 #2
Vi kan da vist undgå en del ved at konstatere:
"Vægtstangens længde fra omdrejningspunktet er omvendt proportional med belastning",
- altså skal stangen deles fra venstre i forholdet 9:5
Avatar billede poullykke Nybegynder
30. maj 2010 - 14:16 #3
Ja, jeg fik også opgave til 4,5, men nu bøvler jeg med opgave 2.
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2010 - 14:24 #4
I opgave 2 har du blot to momenter på højre side. Regn dem ud, læg dem sammen og fortsæt som før, som var det ét moment.
Avatar billede richardjensen Seniormester
30. maj 2010 - 14:51 #5
Enig med steeven.
Hvis du kalder 'venstre armdel' V får du:
5*V=9*(7-V)+ 1,8*(7-V-0,3)

V= ......(jeg skal til kaffe hos naboen) !!!  :-(
Avatar billede poullykke Nybegynder
30. maj 2010 - 14:52 #6
Ja så kom resultatet også op opgave 2. nemlig 4,78