Avatar billede hitengel Praktikant
20. juni 2010 - 17:25 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Ny bærbar med nogle specifikke krav

Hej.
Jeg skal ud og have en ny bærbar, og nu hvor jeg har haft en støjende og varm Zepto med en ringe CPU i snart fire år, skal jeg vist finde noget kvalitet.
Jeg er ude efter noget, der kan køre krævende programmer og spil (især Starcraft 2, når det udkommer) uden problemer.
Det er temmelig vigtigt for mig, at den ikke støjer alt for meget; faktisk skal den helst være lydløs, når jeg blot laver office- arbejde eller surfer.
Jeg er villig til at bruge op til 10k på den.
Foreløbigt har jeg især kigget på MSI GT640, men jeg er ikke sikker på, om det der GeForce GTS 250M-kort er godt nok. Derudover har jeg også kigget på nogle af Asus's bedre modeller.
Er der mon nogen, der har et godt forslag? Jeg går ikke ud fra, at MSI GT660 er under 10k, når den udkommer...
På forhånd tak.
Avatar billede haverslev Novice
20. juni 2010 - 20:47 #1
Hvis du skal købe MSI, så kig/køb deres GX serie - det er deres gamer serie og har meget bedre grafikkort end f.eks deres GT serie - GT serien har så den fordel at de kører med Core i7 quad core cpu`er, hvor de GX udgaver der er pt. KUN kører med Core i5

F.eks:
15,4"
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=779745
17"
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=791021
Avatar billede hitengel Praktikant
20. juni 2010 - 22:58 #2
Ok, jeg har også haft kig på netop de to. Hvor stor forskel er der på i5 og i7? Spil vil altså køre mærkbart bedre på GX-serien?
Ved du evt. noget om støjniveauet?
Jeg må indrømme, at jeg ikke er særligt pjattet med designet, men hvis det er den bedste bærbare i sin klasse, må man jo se bort fra den slags.
Er der nogen, der har erfaring med andre mærker i samme prisleje? F.eks. http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=574462%3C/div%3E
Avatar billede haverslev Novice
21. juni 2010 - 19:20 #3
Det der betyder mest for spil, er et godt grafikkort og der er GX 740 udstyret med af de bedste ATI Radeon kort pt.
En core i5 cpu kan sagtens klare de spil osv. der er fremme idag

Der er en del forskel på Core i5 og Core i7 - den væsentlige er at core i7 har 4 kerner og kan køre fra 1,6Ghz og op til 2,8Ghz i turbo mode, samt at core i7 har en cache på 6Mb.

Core i5 kører på 2 kerner og kører mellem 2,26Ghz og på til 2,53Ghz i turbomode, samt at dens chache er på 3Mb.

Grafikkort.
17" MSI = Radeon HD 5870 - nr.9  i nedenstående benchmark
15,4" MSI = Radeon HD 5850 - nr.29  i nedenstående benchmark

Asus = Radeon HD 5730 - nr.41  i nedenstående benchmark

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html
Avatar billede haverslev Novice
21. juni 2010 - 19:26 #4
Støj ?

Når bærebare bliver belsatet, så udvikler de meget varme og det kræver så at blæseren køre med høj hastighed for at holde den kold nok.
De nye Core i5 / i7 cpu`er kører selv op og ned i cpu speed, alt efter belastning og udvikler derved mindre varme, men grafikkortet afvikler også en masse varme - især under spil.
Men støj er jo relativ, nogen synes at lidt støj er meget støj osv. - Men de larmer mindre en 2 år gamle bærebare.
Avatar billede hitengel Praktikant
22. juni 2010 - 17:06 #5
Ok, så vil jeg gå efter en GX 740! Det lader til at være det bedste køb på markedet i øjeblikket. Designet kan jeg ikke så godt lide, men det må jeg leve med. Hellere det end hakkende spiloplevelse.
Mange tak for gode svar, haverslev!