06. juli 2010 - 19:53 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

"Denne side må du ikke spilde tid på - pas dit arbejde..."

Enkelte firmaer blokerer brugen af visse hjemmesider alá
www.facebook.dk
...

Det kan jo gøres på forskellige måder; hvilken er det smarteste ?

Eksempelvis et lille script man kan skyde af "udefra" ?
Og andet tilsvarende for at ophæve funktionen igen...

NB: Skal være på den enkelte XP PC for alle brugerer på PC'en...

Samt hvilken 'besked' skal der så vises istedet; kan I give nogle seriøse/aktuelle eksempler ?
Eksempelvis http://www.ballade.dk/ *G*
Avatar billede The_Buzz Novice
06. juli 2010 - 19:56 #1
well du kunne lave en ændring i host filen så den peger mod disney.com :p
Avatar billede The_Buzz Novice
06. juli 2010 - 19:58 #2
Hvis det er på AD kan du lave det globalt med firmaets AD DNS fidus, ellers kan du måske sætte det op i routers firewall at deny alle *facebook.*
Avatar billede The_Buzz Novice
06. juli 2010 - 20:01 #3
C:\windows\system32\drivers\etc\hosts
ville være vejen frem :)
06. juli 2010 - 20:14 #4
C:\windows\system32\drivers\etc\hosts
er også tanken...

Men skal så 'peje' på en (lokal?) side som viser (anden del af mit spm. ...)
Avatar billede bdf Mester
06. juli 2010 - 20:19 #5
Er lidt nysgerrig :)

# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
#
# Dette er HOSTS-eksempelfilen, der bruges af Microsoft TCP/IP til Windows.
#
# Denne fil indeholder IP-adressetilknytninger til værtsnavne. Du bør ikke
# angive flere end en post pr. linje. IP-adressen skal placeres i den første
# kolonne efterfulgt af det tilsvarende værtsnavn.
# IP-adressen og værtsnavnet kan adskilles af mindst ét mellemrum.
#
# Kommentarer (som disse) kan indsættes på individuelle linjer eller efter-
# følge computernavn. Kommentarer skal anføres med nummertegn '#'.
#
# Eksempel:
#
#      102.54.94.97    rhino.acme.com          # kildeserver
#      38.25.63.10    x.acme.com              # x-klientvært

127.0.0.1      localhost

Hva gør man så lige?
Avatar billede julemandenb Nybegynder
06. juli 2010 - 20:26 #6
Jeg blev også en del nysgerrig :P
Avatar billede bdf Mester
06. juli 2010 - 20:37 #7
Altså følgende blokerer jo fint facebook men hvordan får I den til at vidrestille til f.eks. ballade.dk?

127.0.0.1      localhost
127.0.0.1 facebook.com
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2010 - 20:39 #8
Er det ikke noget som skal laves i firmaets proxy server der som eneste IP adresse har adgang til at gå ud gennem firmaets firewall !?!?
06. juli 2010 - 20:49 #9
... Jo - men det er kun enkelte specifike PC'er i firmaet/netværket. Mere eller mindre midlertidigt...
Avatar billede julemandenb Nybegynder
06. juli 2010 - 20:51 #10
Skal du have den til at føre til en bestemt side?
- Kan du ikke få den til at udskrive en tekst istedet? :b
06. juli 2010 - 20:59 #11
[i]Kan du ikke få den til at udskrive en tekst istedet?[/b] - Jo da - men den tekst skal jo ligge på en HTLM baseret 'side' ...
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. juli 2010 - 21:00 #12
Man kunne lave en lokal html fil der blev linket til, med forslag til andre fornuftigere sider ?
Avatar billede julemandenb Nybegynder
06. juli 2010 - 21:00 #13
Ja okay.
06. juli 2010 - 21:08 #14
Ref #12: Det er netop opsætningen/formuleringen af en sådan side jeg (også) søger.
Så det (også) ser lidt seriøst ud ...
Avatar billede julemandenb Nybegynder
06. juli 2010 - 21:08 #15
Men hvordan skal man linke til den John?
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. juli 2010 - 21:31 #16
#15 man linker bare til den på et drev :)
karise ved hvad der menes.

Tekst forslag:

Hej!
Du er kommet hertil da den side du forsøgte at tilgå er spærret.
For ikke at skuffe dig, er der her en samling du kan fornøje dig med.

** og så en samling links iht. firmapolitik ***
06. juli 2010 - 21:34 #17
#15 - her er generelt en MASSE eksempler ->
http://www.mvps.org/winhelp2002/hosts.htm
06. juli 2010 - 21:41 #18

127.0.0.1 localhost
127.0.0.1 www.facebook.dk
127.0.0.1 www.da-dk.facebook.com/

www.facebook.dk bliver fint 'blokeret'
www.da-dk.facebook.com/ bliver IKKE 'blokeret'

Hvad gør jeg 'forkert' ?
Avatar billede julemandenb Nybegynder
06. juli 2010 - 21:46 #19
Jeg kunne forstille mig den går efter selve domænet altså facebook.dk og facebook.com
Avatar billede julemandenb Nybegynder
06. juli 2010 - 21:47 #20
Lidt for hurtig med et svar et kommentar... :b
06. juli 2010 - 23:04 #21
#18 ?
Avatar billede Vandreren Novice
06. juli 2010 - 23:15 #22
Prøv at droppe www.
Altså da-dk.facebook.com
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. juli 2010 - 23:29 #23
Jeg vil mene at dette er den rigtige måde:
127.0.0.1 facebook.com
Avatar billede skau Nybegynder
07. juli 2010 - 06:22 #24
@18 <- den heddder da-dk.facebook.com og ikke www.da-dk.facebook.com

hvis du peger på 127.0.0.1 skal du på de enkelte pc'er have en webserver kørende - jeg ville nok sætte en op på mit eget net og så pege på den - her kunne du så have din flot formaterede fejlside - på den måde bestemmer du også indholdet.
Hvis det er et firmanet har du sikkert en server der kan trække den lille side.

Der er dog et hul i denne tilgang - nemlig hvis dine brugere er bare en lille smule netværkskyndige.

nslookup benytter ikke hostfil - så på deres pc ville nslookup www.facebook.com give 69.63.189.11 og denne ville så bare skulle tastes ind i en browser http://69.63.189.11 og voila alle ville kunne facebooke igen :(

Hvis du styrer brugernes firewalls kunne du eventuelt spærre for adgang til de respektive IP på port 80 - eller gøre det i firmaets firewall.

Hvis i benytter en proxy til at gå på nettet kan du ret nemt konfigurere det i denne.

Hvis i udelukkende benytter IE burde du kunne lægge dem du vil ungå ind i restricted zones ?

Jeg benytter ikke IE idag men synes at kunne huske at det før er gjort således.
Avatar billede skau Nybegynder
07. juli 2010 - 06:27 #25
Ok googlede det lige - du kan rent faktisk lave en group policy i dit AD der sætter restricted zones for dine brugere:
http://www.windowsecurity.com/articles/Restricting-Specific-Web-Sites-Internet-Explorer-Using-Group-Policy.html

På denne måde vil alle IE brugere være uden de sider du gerne vil ha spærret for

Det synes jeg personligt er den rigtige måde at gøre det på - du styrer det centralt i dit AD, du skal ikke ud på alle brugeres PC'er.
Avatar billede skau Nybegynder
07. juli 2010 - 06:36 #26
Og hvis det kun er få brugere er det jo bare at lave en security group til dem, tilføje plicyen og adde de få brugere der er tale om til gruppen.

Men så har du den altid i baghånden skulle der senere opstå lignende behov.

Om min tilgang er bedre end hosts fil hvis der kun er tale om et par brugere ved jeg ikke, det kan være den også er alt for teknisk til sådan et lille problem - men synes dog at tilgangen er spændende
07. juli 2010 - 06:38 #27
Lige en hurtig:

Brugerene KAN finde på at bruge alternative browser; der skal den selvfølgelig også blokere...

Skal gennemføres lokalt på ~10 specifike PC'er (i første omgang)

1272.0.0.1 www.da-dk.facebook.com
127.0.0.1 www.facebook.com
127.0.0.1 www.facebook.dk
127.0.0.1 facebook.com
127.0.0.1 da-dk.facebook.com

er det pt. endt med... skal lige efterprøve i praksis senere...

Og skal så indbygges i et script...

Næste 'udgave' bliver en specifik side der 'pejes' på istedet for 127.0.0.1 (#16 ell. lign.). Med officiel firmalogo mm. ...
07. juli 2010 - 06:42 #28
... vil også fedte med AD/GP trix senere; her er det et hurtig hack her og nu...

1272.0.0.1 www.da-dk.facebook.com -> 127.0.0.1 www.da-dk.facebook.com (Hvor kom det 2 tal fra ?)
Avatar billede skau Nybegynder
07. juli 2010 - 07:50 #29
her kommer de to tal fra:

127.0.0.1 er loopback interfacet lokalt på brugerens maskine, så det du udnytter er, at en maskine altid vil forsøge at slå en adresse op lokalt før den prøver DNS.

Det du i praksis gør er, at fortælle browseren at ip adressen for de sider du lægger ind er pc'ens eget netkort og dermed sender du brugeren hen til sin egen maskine.

Havde du en webserver på feks 10.45.200.10 ville du kunne sende dem til den ved at bytte 127.0.0.1 ud med 10.45.200.10
Avatar billede skau Nybegynder
07. juli 2010 - 07:54 #30
Undskyld glem min foregående post - læste dit indlæg forkert - selvfølgelig ved du hvad en hosts fil gør.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. juli 2010 - 12:22 #31
1272.0.0.1 er vist en slå fejl :)
Avatar billede The_Buzz Novice
07. juli 2010 - 17:46 #32
Du kan også skrive:
127.0.0.1 localhost
127.0.0.1 www.facebook.dk *.facebook.dk facebook.com *.facebook.com

Eventuelt have en site til at køre på en af de lokale maskiner på netværket - måske eksempelvis 192.168.1.32:

127.0.0.1 localhost
192.168.1.32 www.facebook.dk *.facebook.dk facebook.com *.facebook.com

Brug eventuelt XAMPP til det: http://www.apachefriends.org/en/xampp-windows.html
07. juli 2010 - 18:00 #33
Ref #32:
Jo - den er snedig; vil lige ændre mit hjemmelavede script til én linie...

Jeg fik lige hvisket i min øresnegl:
66.220.153.11 - > www.facebook.dk
Så kan man tilsyneladende også komme ind; selvom der er skrevet ind i HOST listen ?

---

Jeg kunne godt tænke mig at se/læse en seriøs beskedtekst til brugerene, som andre (firmaer) evt. gør det...
Avatar billede The_Buzz Novice
07. juli 2010 - 18:09 #34
#33 ja de kan altid komme ind under IP'en.

Men... Kan man ikk oss bare blokere den i firmaets firewall eller maskinens?
Avatar billede skau Nybegynder
07. juli 2010 - 18:17 #35
som skrevet i #24
07. juli 2010 - 18:18 #36
... det skal kun være på enkelte udpejede PC'er i firmaet.
Og skal være med en for for script som kan 'skydes' af "udefra" uden at være på PC'en selv... (Gider ikke rende rundt til X PC'er for at trykke et par knapper *S*)
Avatar billede The_Buzz Novice
07. juli 2010 - 18:24 #37
Er de computere styret af en AD - så kan du lave en group policy til de computere.
07. juli 2010 - 18:24 #38
"Problemet" i #33 mht direkte IP adresse - ved efterfølgende Facebook login så brokker den sig... sååååå det giver jo sig selv alligevel *S* ...
08. juli 2010 - 22:18 #39
Implicerede parter - smid [svar] ...
Avatar billede skau Nybegynder
09. juli 2010 - 06:25 #40
Nej tak ;)
Avatar billede The_Buzz Novice
09. juli 2010 - 06:45 #41
*Host*
15. juli 2010 - 09:26 #42

@echo off

REM

set PC=""

if NOT "%1"=="" goto REMOTEPC

:ASKPC
echo.
echo Blokering af FACEBOOK ...
echo.
echo Skriv PC navn/nummer: Default %COMPUTERNAME%
set /p PC=
if not %PC% == "" goto DOIT
set PC=%COMPUTERNAME%
goto DOIT

:REMOTEPC
set PC=%1
goto DOIT

:DOIT
ping -n 1 %PC% >nul
if errorlevel 1 goto NO_PING

attrib -R \\%PC%\c$\Windows\system32\drivers\etc\hosts

FIND /C /I "www.facebook.dk" \\%PC%\c$\Windows\system32\drivers\etc\hosts >nul
IF %ERRORLEVEL% NEQ 0 ECHO ^127.0.0.1 www.facebook.dk *.facebook.dk facebook.com *.facebook.com *.da-dk.facebook.com>> \\%PC%\c$\Windows\system32\drivers\etc\hosts

attrib +R \\%PC%\c$\Windows\system32\drivers\etc\hosts

goto END

:NO_PING
echo.
echo Computer %PC% blev ikke fundet...
echo.
pause
goto END

:END

Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2010 - 09:46 #43
http://www.ballade.dk/

Hvor er det kloge ord, der står her. Vi ved det jo godt, men det er jo næsten altid ren dovenskab, at vi syntes, det er nemmere at sidde bag en PC.