Avatar billede Snartmortil2 Nybegynder
02. august 2010 - 19:20 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Nyt kompakt kamera!

Hej,

Ja, det siger vel sig selv at jeg skal have et nyt kamera og gerne vil ahve Jeres hjælp. Jeg/vi totalt amatører og vil bare gerne have mulighed for at tage gode billeder af vores kommende barn, samt hvad vi møder i vores liv. (Ferie, sport, højtider, familiefester mv.)

Umiddelbart mener jeg godt vi kan finde et godt kompakt kamera, der kan klare opgaven for os. Min bedre halvdel mener vi skal have en spejlrefleks, da han er træt af at der går så lang tid fra man trykker til billedet er taget.

Samtidig vil jeg meget gerne holde mig til Sony, da vores sidste 2 kameraer har været sony, og vi derfor har både flere hukommelseskort og batterier, så vi ikke løber tør når vi f.eks. er på tur/ferie el. lign.

Hvad skal jeg kigge efter hvis jeg vil have en kamera der kan tage "billedserier" (hedder det, det?) el. som har meget kort reaktionstid? men stadig tager gode billeder.

Jeg har desværre ikke mulighed for at gå i en forretning og få vejledning, så håber meget I kan hjælpe mig.

På forhånd tak!
Louise
02. august 2010 - 19:31 #1
http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/IXUS/IXUS_210/index.asp !!!
Det er det 3. Canon IXUS jeg har; ganske tilfreds...

NB: Det skal være HiSpeed memorykort - køb hellere flere SMÅ kort end ét stort !!
Avatar billede Snartmortil2 Nybegynder
02. august 2010 - 19:35 #2
Men det er jo ikke et sony?
Avatar billede Snartmortil2 Nybegynder
02. august 2010 - 19:37 #3
Og hvad skal jeg kigge efter mht. hvor hurtigt det tager billeder...?

Jeg kan sagtens finde et kamera som jeg umiddelbart er tilfreds med!
Det sidste fejlede som sådan ingen ting, men blev kørt over med bilen og når vi alligevel skal ud og investere i et nyt, vil jeg gerne have de sidste detajler med!
Avatar billede richardjensen Seniormester
02. august 2010 - 19:47 #4
Aldi tilbyder et kamera 'Traveler' - jeg købte for nogle år siden et sådant - er godt tilfreds, -'Aldi* er måske ellers ikke navnet man forbinder med kamera - men det virker - der er nu kommet en nyere udgave med større opløsning (vist ca. megapixel)
02. august 2010 - 20:34 #5
Rens "salgsmæssigt" er det typisk dette MegaPixel som sælger!
MEN
der skal også kigges på
* Lysfølsomheden / Blitz
* Hastigheden (Tryk på knap til billedet i praksis er taget)
* Hastigheden (Billeder lige efter hinanden)
* Batteri
*
Avatar billede milter Ekspert
02. august 2010 - 20:42 #6
Hvordan vil I se på billederne, dvs. computer eller papir?

Hvad må det koste?

Så godt som alle nye kameraer, også kompakte, har ingen  problemer med reaktionstid, dvs. tiden fra "klik" til billedet reelt er taget.
Avatar billede Snartmortil2 Nybegynder
02. august 2010 - 20:57 #7
Milter:
Tak for respons!
Begge dele, vi ser dem både på pc, men vil også kunne fremkalde og evt. tage billeder der kan forstørres, så bedsteforældrene kan få billeder i julegave f.eks.

Hmm.. det gør ikke det store, hvis vi får det rigtige. men regner med omkring et par tusind el. 3.

Vores sidste kamera fik han i julegave 2009, det var vidst et DSC-W230, så vidt jeg husker. Der synes vi der gik lang tid, ifht. at skulle tage billeder af små krudtugler. (Jeg kom til at køre det over med bilen, derfor vi allerede skal have et nyt. :P)

Har kigget på H-serien fra Sony, men er i tvivl om, hvorvidt jeg får så meget bedre kamera for pengene.

Vh.
louise
Avatar billede nemlig Professor
02. august 2010 - 21:16 #8
Uden at være alt for religiøs, så har jeg gode erfaringer med Canon-kameraer, hvorfor jeg deler karise_larry's forslag, hvis kameraet skal være meget kompakt.
Jeg selv har Canon 450d spejlrefleks, og for 1 måned siden købte vi et Canon PowerShot SX210 IS.

http://www.canon.dk/for_home/product_finder/cameras/digital_camera/powershot/powershot_sx210_is/index.aspx

Kameraet udmærker sig ved:
- Det er et kompakt-kamera, men større end IXUS-serien.
- 14 x optisk zoom (er ikke nødvendigvis en kvalitet, men den klarer det godt).
- god vidvinkel på 28 mm.
- 3,0" skærm
- Optisk billedstabilisering
- HD - video optagelse. Ganske imponerende kvalitet, som er på højde med det video, som mit Canon HF100 tager.
-

Sony laver givetvis også gode kameraer, men her kan jeg ikke bidrage med noget.
Det skulle da lige være:
Lad ikke jeres memory-stick afgøre valget af kamera. Hukommelseskort i dag koster næsten ingenting.

Jeg selv vil anbefale, at I fokuserer på:
- Vidvinkel på max. 28 mm
- Mindst 5 x zoom
- Optisk billedstabilisator, som sikrer langt flere gode billeder.
- HD-video.

Men det bedste er spejlrefleks, hvor billedkvaliteten og mulighederne er langt bedre. Men hvad hjælper den gode kvailitet og de mange muligheder, hvis det er for besværligt at betjene.
Jeg mener, at spejlrefles kræver vilje og lyst, så man får sat sig godt ind i, hvordan man udnytter kameraet optimalt.

Held og lykke med jeres køb af kamera.
Avatar billede milter Ekspert
02. august 2010 - 21:32 #9
#7.

Jeg købte tidligere i år et DSC-H55 til en bekendt og prøvede selv at klikke med det et par gange, før det blev afleveret til den nye ejer.

Det giver udmærkede billeder, har større rækkevidde end DSC-W230, og så er det billigt. Tiden mellem billeder taget i serie er det samme som for DSC-W230.

Hvis det må koste lidt mere og skal være Sony, ville jeg kigge på DSC-H5V. Det bruger samme batterier som W230, er en del hurtigere til serieoptagelser og er i det hele taget et rigtigt godt kamera.

Til de samme penge som et DSC-H5V (ca. 2800)får I ikke ret meget spejlreflekskamera. Et fornuftigt startkamera af den type vil løbe op i omkring 4000 kr.
Avatar billede Snartmortil2 Nybegynder
02. august 2010 - 21:41 #10
Milter:
Jeg takker endnu engang!

kan du svare på om de har optisk billedstabilisator, som nemlig anbefaler, kan ikke finde det på listen over specifikationer på sonys hjemmeside, men måske de kalder det noget andet?
Avatar billede Snartmortil2 Nybegynder
02. august 2010 - 21:46 #11
+ tillægsspørgsmål...

Har du/i erfaringer med køb på nettet. Tænker mest på hvis vi skulle få brug for reparation el. lign.? Nogle sider man skal holde sig fra?
Avatar billede milter Ekspert
02. august 2010 - 22:11 #12
#10.

Velbekom :-)

Ja, der er optisk billedstabilisator på begge. Sony kalder det SteadyShot.

Jeg har selv flere gange haft gode erfaringer med dette sted:

http://www.getmore.dk/detalje-side.aspx?ProductGuid=DSCHX5VB%2ECEE8

Og der ser jeg nu, at DSC-HX5V kan fås til ca. 2400 kr. Til den pris ville jeg vælge det frem for H55.

Kamerahuset har jeg også gode erfaringer med, men de ser ikke ud til at have DSC-HX5V på lager. Prøv at ringe til dem :

http://www.kamerahuset.dk/
Avatar billede Snartmortil2 Nybegynder
02. august 2010 - 22:18 #13
Super!!
Hvordan giver jeg dig de 30 point?
Avatar billede milter Ekspert
02. august 2010 - 22:31 #14
#12.

Jeg laver et "Svar" med dette indlæg. Der skulle så gerne dukke et vindue op ved det, hvor du kan vælge at acceptere eller afslå. Hvis du accepterer flytter pointene fra din konto til min.
Avatar billede nemlig Professor
02. august 2010 - 22:32 #15
Du vil give milter pointene, hvorfor milter sender et "svar".
Dette afventer du så, og derefter får du mulighed for at tildele pointene.
Avatar billede nemlig Professor
02. august 2010 - 22:33 #16
Hovsa - milter var hurtigere :)