Avatar billede ngr Praktikant
04. august 2010 - 20:42 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kan man måle på farverne i et billede

Har fået en tryksag retur med meget mere rødt i end jeg kunne se i den fil, jeg sendte dem. Nu siger de, at de har målt, at der er meget magenta i den.
Hvordan/hvor kan man måle det?
Avatar billede richardjensen Seniormester
04. august 2010 - 20:54 #1
Nogle billedbehandlingsprogrammer kan analysere et billede og vise (graf ell. tabel) over farveindholdet ( fx i % )
Avatar billede prodic Mester
04. august 2010 - 21:31 #2
I Photoshop kan du "måle" det via Info-paletten. Her kan du indstille den til at vise CMYK-værdierne. Ud fra det kan du se blandt andet Magenta-værdien(M).
Hvis du vil justere det, så kan du evt. gøre det via Eyedropperen - for at få fastlåst en førværdi - og efterfølgende justere via f.eks. Curves/Levels.
I Info-paletten vil du få vist før/efter værdierne.

Og generelt kan det anbefales at du arbejder i samme farverum, som trykkeriet selv anvender. Ydermere kan det anbefales at du arbejder på en kalibreret skærm.
Hvis dit trykkeri samtidig er i stand til at levere et certificeret print, så kan du næsten undgå lignende upsere.
Avatar billede ngr Praktikant
19. december 2010 - 22:05 #3
prodic: tak for svar. har du et svar til points,
Det var farverummet, den var gal med.
Avatar billede prodic Mester
19. december 2010 - 23:00 #4
Du smider bare et svar selv og saccepterer det. Ellers tak.
Avatar billede ngr Praktikant
20. december 2010 - 00:13 #5
v