Avatar billede swordcat Nybegynder
29. august 2010 - 17:09 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Navn på billedfil til word eller lign.

Hvordan overfører man nemmest over 400 billefil-navne til word eller lign.?
Avatar billede supertekst Ekspert
29. august 2010 - 17:59 #1
Er filerne samlet i 1 mappe?

Et lille stk VBA-kodekan aflæse filnavnetog indsætte dette i Word eller Excel - afhængig af, hvad det skal bruges til.
Avatar billede swordcat Nybegynder
30. august 2010 - 06:16 #2
Ja filerne er samlet i en mappe. VBA-Kode siger du, men hvad er det?
Avatar billede supertekst Ekspert
30. august 2010 - 09:19 #3
VBA = Visual Basic for Applications - programmeringssproget i Microsoft Office.
Avatar billede swordcat Nybegynder
30. august 2010 - 12:30 #4
Hmm...OK. Hvad skal jeg gøre helt præcis for at få navne over på enten word eller excel?
Avatar billede supertekst Ekspert
30. august 2010 - 12:41 #5
Jeg prøver at konstruere en løsning til Excel - ok?

ps: Er der andre filtyper i den pågældende mappe?
Avatar billede supertekst Ekspert
30. august 2010 - 14:19 #6
Kopier koder herunder
Åbn en tom Excel-fil
Højreklikpå Ark1 / Vis programkode / sæt ind (Ctrl+v)
Tilpas stien til billedfilerne - er markeret i koden
Gem & luk
Kald makroen via Alt+F8 / HentBilledFilnavne / afspil

Public Sub hentBilledFilNavne()
Const mappeSti = "C:\xxx\zzz"  'TILPAS sti til billedfilerne
Dim ræk As Long
    ræk = 1
    findFiler mappeSti, ræk

    Columns.AutoFit
End Sub
Private Sub findFiler(mappe As String, ræk As Long)
Dim fs, f, f1, fc, fNavn As String, ext As String, navnSplit As Variant

    Set fs = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
    Set f = fs.GetFolder(mappe)
    Set fc = f.Files

    For Each f1 In fc
        Range("A" & ræk) = f1.Name
        ræk = ræk + 1
    Next
End Sub
Avatar billede swordcat Nybegynder
31. august 2010 - 07:18 #7
Super:
Det er rigtig rart at du har gjort alt det her for mig, men jeg er total "spasser" til det her tilsyneladende. Jeg ved sørme ikke hvor filmen knækker, når jeg selv leger lidt med din VBA-kode, men et eller andet går i hvert fald galt.

Kan vi ikke aftale at jeg sender dig hele mappen over mail, så kan du "lige" lave det og sende mig den Excel-filen, hvis altså du har lyst og tid. Håber ikke at det vil tage meget af din tid.

Hvis ikke du orker det, så er det altså helt fint med mig....og du får selvfølgelig stadig dine points. (Giver gerne flere points for din ekstra hjælp)

Men tænk over det...(Hvis ja, så har jeg brug for din mail)
Avatar billede supertekst Ekspert
31. august 2010 - 09:25 #8
OK - @-adresse under min profil
Avatar billede swordcat Nybegynder
31. august 2010 - 10:23 #9
Super:
Du får mailen enten torsdag eller fredag....takker på forhånd
Avatar billede supertekst Ekspert
31. august 2010 - 10:28 #10
ok - måske skal den zip'es
Avatar billede swordcat Nybegynder
03. september 2010 - 09:48 #11
Super så fik jeg sendt hele mappen til dig med alle billederne. Jeg har zippet mappen (.rar) og derfor har du fået 4 mails med ialt 24 rar filer. Jeg ved godt at det er besværligt for dig, men jeg vidste ikke hvad jeg ellers skulle gøre, da Hotmail kunne tillader at man sender filer af 10 mb af gangen. Måske du kan anbefale noget bedre til en anden god gang?

Super det vil være rigtig fedt hvis du kunne få numrene på filmene samt navnene i Excel arket.

Giver dig gerne 200 points for dit arbejde...
Avatar billede supertekst Ekspert
03. september 2010 - 09:56 #12
Er modtaget. Det går nok med de 4 forsendelser.

Jeg vender tilbage senere - måske først i løbet af weekenden.
Avatar billede supertekst Ekspert
03. september 2010 - 12:54 #13
Udtræk i Excel er returneret..
Avatar billede swordcat Nybegynder
03. september 2010 - 16:11 #14
Du er alt for god super......lige hvad jeg manglede. Tusind tak
Avatar billede swordcat Nybegynder
03. september 2010 - 16:17 #15
Har oprettet et nyt spørgsmål, så du kan få de sidste points som lovet. Spørgsmålet hedder: Supersvar til swordcat

Tak endnu engang
Avatar billede vejmand Juniormester
03. september 2010 - 16:38 #16