Avatar billede MND Nybegynder
30. oktober 2010 - 10:45 Der er 12 kommentarer

Computer til spil

Kære ekspert.

Har en søn, som skal have ny computer. Skal kunne trække spil som World of warcraft m.m samt være fremtidssikret - holde til spil og skolearbejde 4 år frem.

Hvad skal jeg holde øje med - processer, grafikkort, hukommelse m.m.? Er jo en jungel at finde rundt i som forældre. Dell reklamere f.eks. med en maskine, som bla bliver præsenteret som computer også til spil - dell XPS 15. Er det f.eks. en mulighed?

Hilsen
MND.
Avatar billede chalde Seniormester
30. oktober 2010 - 11:05 #1
Du nævner bærbar, er det et krav? Budget?
Hvad du skal holde øje med afhænger meget af det.

Fremtidssikring er tabu inden for computer når der tales spil.
Selv ved en investering på +10.000kr i en stationær, kan du allerede efter blot 2 år begynde at mærke svaghed.
4 år vil jeg mene at fremtidssikring kun er gældende for skolearbejde.
Er der tales bærbar er fremtidssikring på 4 år i spil absolut utopi, idet du er yderst begrænset i opgraderingsmuligheder.
Med en stationær har man mulighed for løbende at opgradere når maskinen viser svaghedstegn.
Avatar billede haverslev Novice
30. oktober 2010 - 11:18 #2
Nu ved jeg ikke hvad størrelse du er ude efter, men denne har et af de kraftigste grafikkort som pt. kan fåes i bærebare pc`ere
Det er faktisk det bedste ATI grafikkort pt. - hvis vi lige ser bort fra de maskiner der evt. kører med 2 af disse kort ( Crossfire )

De Dell XPS 15 kører med et meget ringere grafikkort - det er enten et Geforce GT420M eller i den bedste af de Dell XPS 15, et Geforce GT 435M
De grafikkort er milevidt efter det grafikkort der er i nedenstående.

15,6"
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4284826

17"
http://www.edbpriser.dk/product/details.aspx?pid=791021

Grafikkortet, som du kan se så er det nr. 11 på listen:
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html

http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-5870.23073.0.html
Avatar billede xIraqisteve Nybegynder
30. oktober 2010 - 11:20 #3
Hej MND
Som chalde skrev, skal du nævne et max. budget.. Altså hvor mange penge du max vil bruge på computeren. Du skal især holde øje med Grafikkortet og en god processor samt RAM.
Jeg kender en god hjemmeside, hvor du kan købe computere, lige fra Familie computere til Gamer computer. De er gode, hurtige og holder helt sikkert i fremtiden. Jeg har selv købt derfra, og man får 2 års garanti på alle computere og bærbare. Jeg har selv købt derfra, og kan kun anbefale det!

www.mm-vision.dk
Avatar billede haverslev Novice
30. oktober 2010 - 11:22 #4
Ups:
Grafikkortet, som du kan se......osv  =
Grafikkortet, som du kan se så er det nr. 12 på listen
Avatar billede MND Nybegynder
31. oktober 2010 - 07:38 #5
Ja, skal være en bærebar. Ser jeg på min søn spilaktiviteter slæber han og vennerne jo maskinen med sig rundt alle steder - holder spilaftener ved hinanden. En flok World of warcraft nørder:)

10.000 kr er for meget. 8.000 kr er smertegrænsen! Er blevet præsenteret for en nova book i nova data i Sønderborg - www.novadata.dk. Kostede 7.000 kr på tilbud. Fik at vide at world of warcraft ikke var så krævende som andre spil. F.eks. call of duty.

Se evt. også www.novabook.dk

Var Mac evt. en mulighed som spilcomputer. Har selv en macbook som arbejdscomputer.

Hilsen
MND
Avatar billede MND Nybegynder
31. oktober 2010 - 07:41 #6
Ja, skal være en bærebar. Ser jeg på min søn spilaktiviteter slæber han og vennerne jo maskinen med sig rundt alle steder - holder spilaftener ved hinanden. En flok World of warcraft nørder:)

10.000 kr er for meget. 8.000 kr er smertegrænsen! Er blevet præsenteret for en nova book i nova data i Sønderborg - www.novadata.dk. Kostede 7.000 kr på tilbud. Fik at vide at world of warcraft ikke var så krævende som andre spil. F.eks. call of duty.

Se evt. også www.novabook.dk

Var Mac evt. en mulighed som spilcomputer. Har selv en macbook som arbejdscomputer.

Hilsen
MND
Avatar billede haverslev Novice
31. oktober 2010 - 10:28 #7
Hvis det skal være en Novabook, så skal du op på 9999 kr. og derover, for at få en bærebare der kan hamle op med de MSI maskiner jeg linker til i #2

En Novabook med Ati Radeon HD5470 grafikkort, kan lige gå til de spil, men jeg vil ikke forsværge på, at de kan køre spillene i højste opløsning.

Du skal IKKE købe en med GMA xxxx grafikkort, da de ikke har egne ram, men deler med systemrammene.
Dvs, at der f.eks er 4gb ram i maskinen og grafikkortet er så tildelt. f.eks 1 gb - der er så 3gb til programmer osv.
ydeligere kan grafikkortet være sat til at "æde" ydeligere ram og kan være sat til max 1768Gb ram ialt

Derfor køb altid en bærebar med egne ram på grafikkortet, når den skal bruges til spil.

Jo Macbook kan bruges, men vær opmæksom på, at der pt. sælges ud af der "gamle" modeller med Intel Core 2 Duo maskiner ( nye med Core i3 / Core I7 er de nye modeller )
Tillige så er det et "middelmådige" grafikkort der er i de macbook til omkring de 8000 kr. - det kan f.eks være  NVIDIA GeForce 320M grafikkort ( nr. 116 - se selv på listen over grafikkort jeg henviser til i#2)

Du kan f.eks på din EGEN Macbook lige lave en lille prøve.
Finsd de spil sønnike skal spille og klik på "Can you run It"
Du vil så se om der mangler noget i grafik osv.
http://www.systemrequirementslab.com/cyri/
Avatar billede xIraqisteve Nybegynder
01. november 2010 - 06:40 #8
Du kan evt. tjekke det link, jeg linkede til dig i  #3. Jeg har fundet en bærbar, som jeg personligt selv synes, ville være god. http://www.mm-vision.dk/produkter/visvare.asp?action=vis&menu=notebook&varenr=698646
Den har Intel i3 processor, grafikkortet er fra ATI Radeon, som er rigtig godt. Flere oplysninger kan du evt. klikke på linket.
Avatar billede haverslev Novice
01. november 2010 - 09:54 #9
Sony Vaio er en fin maskine og kan klare de fleste spil osv., men dens grafikkort er ikke i nærheden af MSI maskinernes (nr. 12)

Sony Vaío grafikkort HD5650 er nr. 50
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html
Avatar billede luthski Nybegynder
04. november 2010 - 23:14 #10
Har selv en computer fra Novadata, og jeg må sige, at den har haft mange børnesygdomme
Avatar billede haverslev Novice
05. november 2010 - 17:31 #11
Børnesygdomme, ja men de er ved at være rettet :-)

Dog vil jeg ikke anbefale at købe en DEMO, så den i #8
Avatar billede haverslev Novice
05. november 2010 - 17:33 #12
Mangler spørger flere oplysninger osv. eller ?
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3