Avatar billede Computer-Daniel0511 Nybegynder
03. november 2010 - 16:34 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Problem med statisk elektricitet.

Jeg har på det seneste haft et problem med statisk elektricitet.
Min nuværende stationær computer har en tendens til med mellemrum
, ikke kunne registrere min mus og langsom opstart i dette tilfælde.
jeg har læst mig frem til at man kan løse dette problem med noget der kaldes "statisk udladning", og at computeren til sidst vil brænde sammen da den ikke kan tåle den gentagne statiske forskel ( ret mig endelig hvis jeg har misforstået noget).

Nu kommer spørgsmålet: er der nogen der har en løsning på dette så det ikke bliver ved med at gentage sig?

PS. jeg har et gulvtæppe ved min computer, men burde ikke betyde noget da jeg har sat den op på en mindre træplade.

På forhånd tak!
Avatar billede milter Ekspert
03. november 2010 - 16:42 #1
Kunne du give et link til en side, som forklarer dit problem med statisk elektricitet, for jeg har endnu ikke hørt om noget af den type?

Måske kunne du også forklare lidt mere detaljeret om dit problem. Hvem ved, måske skal løsningen findes et andet sted
Avatar billede Computer-Daniel0511 Nybegynder
03. november 2010 - 17:02 #2
http://www.medion.dk/service/popup/faq34.htm :) håber det forklare det :) dog virker løsningen kun midlertidigt. har også hørt om noget om at "grounde". men har ikke helt styr på hvordan det hænger sammen :)
Avatar billede Computer-Daniel0511 Nybegynder
03. november 2010 - 17:04 #3
Jeg har umiddelbart kun oplevet med at computeren ikke registrerede min mus + kortlæser
Avatar billede 220661 Ekspert
03. november 2010 - 17:28 #4
Du kan jorde den (grounde) ved at montere en ledning på kabinettet og til en radiator. Det skulle aflede det statiske. Monterer du pc i en stikkontakt hvor der er jordben i kan du også bruge dette stik.
Avatar billede milter Ekspert
03. november 2010 - 17:44 #5
#4.

Den ide med radiatoren er ikke så god. For det første er der ingen garanti for, radiatorerne har jordforbindelse, f.eks. ved brug af PEX-rør. For det andet risikerer man, at man selv eller andre bliver stegt, hvis der er en overgang i ens egen eller andres udstyr, som er jordet på samme måde.

Skal dit indlæg #2 forstås sådan, at du har forsøgt metoden, og at den virker, men kun kortvarigt?
Avatar billede milter Ekspert
03. november 2010 - 17:48 #6
Og hvis problemet skyldes statisk elektricitet, kan den sagtens komme fra dig selv eller andre, når I bevæger jer rundt på gulvtæppet og derefter rører computeren.
Avatar billede Computer-Daniel0511 Nybegynder
03. november 2010 - 17:49 #7
#5.

ja jeg har brugt den løsning.
( der ligger evt. også gulvtæppe der hvor computeren står hvis det er til hjælp)
Førhen stod computeren ved en radiator, og pludselig en dag oplevede jeg problemet. og på daværende tidspunkt hændte det ofte. så jeg flyttede computeren og satte den oven på en form for trækasse. (for at sikre en smule imod den statiske elektricitet fra gulvet).
Avatar billede Computer-Daniel0511 Nybegynder
03. november 2010 - 17:49 #8
problemet hænder med et par dages mellemrum :)
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2010 - 17:53 #9
der er vel ikke varmekabler i gulvet ???
Avatar billede Computer-Daniel0511 Nybegynder
03. november 2010 - 18:02 #10
#9
Så vidt jeg kan mærke har jeg ikke :D men bor i lejlighed, så har ikke helt styr på hvad der er og hvad der ikke er :)
Avatar billede milter Ekspert
03. november 2010 - 18:14 #11
#7.

Du skal ikke selv lave et "Svar", medmindre altså, du selv har løst problemet eller ikke fået brugbare forslag til løsninger. Prøv at læse eksperten.dk's FAQ om pointsystemet:

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3
http://www.eksperten.dk/faq#faq-5

Korrekt brug og forståelse af pointsystemet vil øge dine chanser for fremover at få hurtig og brugbar hjælp på eksperten.dk :-)

Hvis du ikke vil eller kan fjerne gulvtæpperne, som tilsyneladende er skyld i problemet, og du ikke kan jorde gennem jordforbindelse i en stikkontakt, så kan du måske finde inspiration i et link, jeg har fundet:

http://ing.dk/debat/17399
Avatar billede Computer-Daniel0511 Nybegynder
03. november 2010 - 18:23 #12
#11 nej det forstår jeg godt, jeg ramte bare den forkerte tast, da jeg er ny herinde. :)

og tak for linket jeg vil helt sikkert tjekke det ud :)
Btw. hvad konkludere du det udfra at det er tæpperne ?(bare til fremtidig løsning) glemte at skrive at problemet mindskedes ufattelig meget da jeg flyttede min computer fra radiatoren :)
Avatar billede Computer-Daniel0511 Nybegynder
03. november 2010 - 18:28 #13
Skal siges at computeren har stået i rummet i mange måneder måske over et halvt år uden problemer? :)
Avatar billede milter Ekspert
03. november 2010 - 18:33 #14
#12.

Jeg elsker links i stedet for at spilde tid på at forfatte mine egne tekster, så her er et mere :-)

http://electrostaticsolutions.blogspot.com/2006/02/why-does-static-electricity-increase.html

Om det løser dit problem er nok tvivlsomt, men det hjælper dig til at forstå det. En bedre forståelse af et problems opståen er som regel også vejen til løsningen af det :-)
03. november 2010 - 18:56 #15
Jeg har arrangeret at der ved ALLE enheder med 230V er brugt 3pins 230V stik (altså med Jordben) og tilhørende "harem" (strømskinne) MED forbundet Jordben. Altså så de har FÆLLES potentiale... Altså ikke nødvendigvis samlet forbundet til "jord" ...
Avatar billede Computer-Daniel0511 Nybegynder
03. november 2010 - 19:01 #16
#15 med potentiale mener du :)?
Avatar billede Computer-Daniel0511 Nybegynder
03. november 2010 - 19:04 #17
#14-#15 skriv svar for point :)
03. november 2010 - 19:10 #18
Ping...

Dette er så et [svar]...
Avatar billede milter Ekspert
03. november 2010 - 19:34 #19
Også et herfra :-)