Avatar billede bobske Nybegynder
04. december 2010 - 09:30 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Harddisk kortsluttet - udskiftning af printplade

Kære Eksperter,

Min harddisk WD1200, modelnr: WD1200BB-22DWA0. Date 17.okt 2008
er kortsluttet igår; jeg valgte at sætte den i mens computeren var tændt som den ikke blev så glad for. Så nu er den død når jeg starter op - den bliver kun lidt varm men spinder slet ikke.

Jeg har taget printpladen af og konstateret at dims C59 er brændt af.

Så mine spørgsmål er nu:
Kender i et sted hvor man kan købe printplader til harddiske?
Kan i finde min harddisk et sted på nettet? jeg har forgæves forsøgt, men dem jeg har fundet passer model-nummeret ikke overens, jeg har læst mig frem til at de skal være helt identiske

På forhånd tak.
Avatar billede 2nice Nybegynder
04. december 2010 - 09:37 #1
Så vidt jeg husker, skal disken være helt magen til.
Samme modelnummer, samme firmware osv.
Så tror desværre at løsningen er at søge på brugtmarkedet.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. december 2010 - 09:45 #2
Prøv at kigge på dselve board nummeret, og paste det ind på siden her:
http://www.hddzone.com/western-digital-pcb-c-2.html?page=2&sort=20a
Avatar billede 220661 Ekspert
04. december 2010 - 09:45 #3
dselve=selve
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2010 - 11:34 #4
Reservedele til en Harddisk? tsk. tsk
Avatar billede bobske Nybegynder
04. december 2010 - 12:14 #5
Tak for svarene, jeg er blevet lidt klogere nu.

Info som de forskellige forhandlere skal bruge er følgende:
WD1200BB-22DWAO
Date: 17 okt 2003
DCM: HSBHCTJCH

PCB (on board) 2060-001173-004 REV A  /vigtig
PCB (white sticker) 2061-001173-000 DED1

Main Controller: WD70C22 GP 00-00 ST 1.3 /vigtig
LA99F9336 F

HDD Motor Combo
L6282 3.2E /vigtig

Jeg har skrevet til forskellige distributører. Fandt ud af at der er et forum oprettet til at finde distributører til en bestemt type PCB:
http://www.deadharddrive.com/forums/index.php

Hvor jeg har kontaktet en kinesisk side som har mit PCB på lager:
http://www.hkmingdi.com/EnProductShow.asp?ID=153

Jeg opdaterer tråden når jeg ved. Tænkte at andre måske ville kunne bruge de her erfaringer.
04. december 2010 - 14:13 #6
http://www.diskhelp.dk/ - kontakt evt. dem... de har MANGE HD/HD print på 'lager' ...
Avatar billede bobske Nybegynder
04. december 2010 - 14:52 #7
Ok nu har jeg så bestilt den hjem så må vi se.

Mr. chinaman har sendt mig følgende guide:

We confirmed that we have this working PCB (2060-001173-004 REV A) in stock. The unit price of PCB should be USD 12.00 excluding shipment charge, but including paypal charge.

The shipment charge(within 0.5KGS and including 0.5KGS) from Shenzhen, China to Denmark (Main city) by DHL, should be USD 28.00, three or four working days are needed.If you choose FedEx or UPS, the charge should be more higher.

And we have two notes for you as below:

1: The HDD PCB we give to you were took off from the old HDD, and have been 100% tested by our engineer that it's working, but you know if the your HDD has problem, PCB may fired easily, so pls remembered, after you receive our PCB, pls test it on the good HDD. Make sure your rights to get the nice PCB from us. If you don't understand this, pls! ask some specialist, or ask in the forum.

2. You need to use a "heat gun" and "soldering iron" to remove the chip which called BIOS from your old board, then solder it in the donor PCB borad which I sell to you. We make sure the PCB in our hand is 100% working, so if the PCB fire or break in your hand, we would not take any responsibility, and will not return any payment from Paypal, pls kindly understand, if you don't understand this, pls ask the local specialist or in the forum.

Anden mail efter jeg spurgte ind til om lodning var nødvendig idet jeg ikke havde firmware opdateret noget:

pls note that swap BIOS chip is needed, Regarding BIOS chip:

1. The Rom program of BIOS chip is unique for each model. So the BIOS chip of your original old PCB is the key.

2. The PCB we sell you have its BIOS chip, but it is not use for you PCB. Swap it is needed.

3. BIOS chip will have 8 pins and have some words like...25..., Also we will mark the words like "BIOS Chip, need to be swap" in a sticker which stick in PCB when we send you the PCB. And BIOS have its direction, pls pay attention to your original old PCB.

4. If you haven't got experience to using the "Heat gun" or "Soldering iron", we suggest you to find a local pro or a local computer repairing shop who can swap the BIOS chip for you first. Do not damage the BIOS chip, if it damage, you could see in point 5, you will lose money to deal with your HDD.

5. If you don't want to swap the BIOS, you need a special equipment called PC 3000 UDMA which cost thousands USD to re-write the Rom program of BIOS chip, only specialist will have this special equipment. So for personal, the best way is swap it.
Avatar billede bobske Nybegynder
05. december 2010 - 15:30 #8
Næste problem:

Nu har jeg ikke den vilde lodde erfaring, ved i om der er et sted der tilbyder hjælp med dette?
Avatar billede bobske Nybegynder
05. december 2010 - 15:57 #9
Avatar billede 220661 Ekspert
28. februar 2011 - 22:57 #10
Har du fået det til at virke?
Avatar billede bobske Nybegynder
04. marts 2011 - 14:34 #11
Hej,

Desværre nej. Jeg har skrevet og ringet til mange diverse elektronik forretninger vedr lodning af overstående. Enten har jeg ikke fået noget svar eller også har de sagt at de ikke har det udstyr der skal til for så små enheder. Her får jeg at vide at det er noget der hedder smd lodning eller lign.

Men hvorom alting er så er der tilsyneladende ret få i danmark der magter den opgave. Så jeg er lidt ved at give op, medmindre en af jer kan henvise til en der kan.
Avatar billede bobske Nybegynder
04. marts 2011 - 14:35 #12
Det skal siges at jeg har også prøvet bare at udskiftet boarded, men det hjalp heller ikke.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. marts 2011 - 15:34 #13
Okay det var da ærgerlig.
Jeg kan ikke hjælpe dig med at lodde. Jeg ryster så meget på hænderne at jeg får det hele loddet sammen *G*.
Avatar billede bobske Nybegynder
30. juli 2011 - 18:27 #14
Lukker tråden. Tak for input