Avatar billede jaboy Nybegynder
27. februar 2011 - 20:58 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

powerline net ?!

Hey alle

Jeg overvejer at købe det der "powerline" net (internet via strøm netted)

men jeg har nogen spørgsmål som jeg ikke syntes jeg kan finde et svar på

1. hvad stopper min nabo i at kunne komme på mit net ?!
2. virker den fra den ene til den anden sikrings gruppe ?!
3. virker det igennem forlænger ledninger ?!
4. kan det på en eller anden måde "kortslutte" noget andet på strøm netted ?!

På forhånd tak
(Point til den bruger som svare bedst på flere/alle af spørgsmålene)
Avatar billede claes57 Ekspert
27. februar 2011 - 21:15 #1
1) det stopper ved sikringsgruppe
2) typisk nej, men der kan være tilfælde.
3) ja
4) nej
Avatar billede thov Forsker
28. februar 2011 - 15:37 #2
Nej - signalet bremses ikke ved målerskabet, men fortsætter ud i geografien.
Men netværket sikres med adgangskode og kryptering, så det er lige så sikkert/usikkert som et trådløst netværk.
Avatar billede jaboy Nybegynder
28. februar 2011 - 18:53 #3
fra thov "så det er lige så sikkert/usikkert som et trådløst netværk."

øhhh ...
kan man da lave MAC filter på dem ?!
Avatar billede thov Forsker
01. marts 2011 - 02:06 #4
Sådan set mere sikkert, for 'war driving' er udelukket - Der hvor man parkerer udenfor ofrets adresse, og bryder ind på et trådløst netværk.

Om man kan lave MAC filtrering ?
En router er stadig nødvendig, og den kan MAC filtrere.
Avatar billede jaboy Nybegynder
01. marts 2011 - 07:19 #5
okey begge, men da den ene siger at den ikke kan gå ud af huset og den anden siger den godt kan .... hvad skal jeg så tror på ?!
Avatar billede thov Forsker
01. marts 2011 - 15:39 #6
Tænk logiskt :-)
Det kobber som fører 230V til din installation, fører også 230V til naboen.
01. marts 2011 - 19:56 #7
Der kan være for meget filter(virkning) ud/ind i huset at disse signaler 'overlever'... det er ikke noget jeg vil stole på i det lange løb...
Avatar billede thov Forsker
02. marts 2011 - 00:10 #8
Der skal en krafig spole på nogle mH til, for at blokere signalet.
Sådan en vil have lav impedans (vekselsstrømsmodstand) over for 50Hz, og meget høj impedans for de højfrekvente 'powerline' signaler.

Så vil 230V strømmen uhindret flyde ind i huset, og det overlejrede datasignal blive forhindret i at slippe ud.
Avatar billede jaboy Nybegynder
05. marts 2011 - 13:59 #9
jeg troede dette var nogen nemme spørgsmål .... men når nogen siger ja og nogen siger nej systes jeg ikke jeg har fået et svar
Avatar billede thov Forsker
05. marts 2011 - 17:33 #10
Signalerne VIL, i et vist omfang, flyde rundt i nabolaget.
Men da det ikke er særlig kraftigt, vil det nok hurtigt 'drukne' i det almindelige støj på lysnettet.

En sikker blokering vil være den transformer som forsyner dit område med strøm, men sådan een kan nemt dække en bydel med 1000'vis af aftagere :-(

Men for at holde det på et jordnært plan, så vil jeg da være mere bekymret for 'indbrud' i et WIFI-net, end for indbrud i et lysnet-net.
Avatar billede jaboy Nybegynder
29. marts 2011 - 19:40 #11
tror jeg lukker den her nu .... jeg ved bare ikke hvem der skal ha points ?
Avatar billede thov Forsker
29. marts 2011 - 23:55 #12
Hold bare mig udenfor :-)
Avatar billede jaboy Nybegynder
03. april 2011 - 23:26 #13
hvis der ingen der vil ha point tar jeg dem vel selv ?!