Avatar billede kongfjong Nybegynder
13. marts 2011 - 15:29 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Hosts filen og rettigheder

Hej derude

Jeg har et problem med min mor og fars computer. Min far er kommet til at klikke på et link på nettet som har gjort, at host-filen er blev inficeret, så de ikke kan komme på f.eks. Google.

Jeg har ledt nettet tyndt og fundet ud af hvad jeg skal gøre. Problemet er bare at jeg ikke kan få lov.

Jeg har kopieret host-filen fra min egen computer, med Vista Business 32bit, og vil så lægge den ind i c:\Windows\System32\drivers\etc mappen, men kan ikke få lov pga. manglende rettigheder. Dvs. når jeg forsøger at kopiere min egen host fil ind i mappen siger den "Du skal have tilladelse til at udføre denne handling.".

Jeg skulle dog mene at jeg har rettigheder, da jeg både har slået brugerkontrol fra og har fulgt denne vejledning for at få den "rigtige" administratorkonto frem http://www.pcworld.dk/art/9234?page=1

Jeg kan sjovt nok lægge filen en hvis jeg omdøber den, så den ikke overskriver den gamle host fil.

Jeg har forsøgt at gøre etc-mappen ikke-skrivebeskyttet, men heller ikke det er lykkedes.

Og det undrer mig, at jeg kan se lmhosts.sam-filen, networks-filen, protocol-filen og services-filen i mappen, bare ikke hosts-filen. Selvom vis skjulte filer er slået til.

Håber der er en derude med det gyldne svar :)
Avatar billede jokkejensen Novice
13. marts 2011 - 15:40 #1
du skal åbne filen notepad i med administrator rettigheder.

Altså lokalisere notepad.exe under tilbehør i startmenuen, højre klikke og kør som administraotor.. herefter skal du åbne filen gennem "åben" i notepad..

Så sletter du bare alle linierne, det sker der intet ved.

Kan du stadig ikke få rettigheder, så aktiver adminsitrator brugeren gennem users, eller gå ind i fejlsikret tilstand og fix problemet der.

3. løsning er at ændre rettigheder på filen, det anbefaler jeg dog ikke, da alle programmer let kan ligge entries her i så. Men dette gøres ved at fjerne "brug simpel fildeling" under "funktoner" - mappeindstillinger i stifinder. højre klikke på filen og give ex "everyone" rettigheder til at redigere.

Venligst
Jacob
Avatar billede kongfjong Nybegynder
13. marts 2011 - 15:42 #2
Mit problem er, at jeg ikke kan se filen i stifinder... Heller ikke selvom jeg har slået Vis skjulte filer til...

Prøver dog lige den med fejlsikret tilstand...

Og har aktiveret administrator brugeren som nævnt.
Avatar billede jokkejensen Novice
13. marts 2011 - 15:49 #3
i stifinder eller notepad ? husk filen ikke har nogen extension, den hedder bare "hosts" og ikke "hosts.txt". så du skal vælge ale filer i notepad.

Prøv evt i ´dospromtp at navigere til stien, og skriv "attrib" kopier output herind hvis host fremkommer med nógle attributter foran.

venligst
Jacob
Avatar billede kongfjong Nybegynder
13. marts 2011 - 15:50 #4
Nå har nu, under fejlsikret tilstand, forsøgt at kopiere min egen hosts-fil over i etc-mappen på min mor og fars computer. Det kunne jeg heller ikke få lov til, selvom jeg var logget ind med min administrator konto...
Avatar billede jokkejensen Novice
13. marts 2011 - 15:56 #5
så må du ind og ændre rettigheder for filen,.. men kan du se den eller ej ?
Avatar billede kongfjong Nybegynder
13. marts 2011 - 16:01 #6
Jeg kan ikke se filen hverken via "almindelig" stifinder,eller når jeg vil åbne en fil via notepad.

Noget andet sjovt er, at jeg med Notepad ikke kan gemme uden extension, heller ikke selvom jeg vælger Alle typer...

Har dog kørt en omgang "attrib":

A  SHR  c:\Windows\System32\drivers\etc\hosts

Det sjove er, at jeg filen ikke blive listet hvis jeg bare kører "dir"
Avatar billede kongfjong Nybegynder
13. marts 2011 - 16:06 #7
Kan heller ikke se den der "Brug simpel fildeling" indstilling du nævner i Stifinder...
13. marts 2011 - 16:09 #8
Hvis du endelig skal bruge den gamle
DIR
så skal det være sådan
DIR  /A  H  S
Avatar billede kongfjong Nybegynder
13. marts 2011 - 16:12 #9
Har nu prøvet,via. min administrator konto, at ændre attributterne sådan her http://kb.iu.edu/data/aift.html

Men det hjalp heller ikke, får bare beskeden "Adgang nægtet"
Avatar billede kongfjong Nybegynder
13. marts 2011 - 16:13 #10
@karise
Der får jeg bare info om selve disken og beskeden "Filen ikke fundet" ...
Avatar billede haverslev Novice
13. marts 2011 - 17:33 #11
jeg sidder lige pt på W7 maskine, men mener at Vista er samme fremgangsmåde.

Hvis du prøver dette;

Klik på start og skriv (kopier) dette ind i feltet:

C:\Windows\System32\drivers\etc

Nu skulle du gerne få en linjen der hedder etc - klik på den.
DB-klik på hosts filen og vælg at åbne i Noteblok

Filen skulle gerne se ud som denne, ellers kan du kopier den ind.

# Copyright (c) 1993-2009 Microsoft Corp.
#
# This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
# entry should be kept on an individual line. The IP address should
# be placed in the first column followed by the corresponding host name.
# The IP address and the host name should be separated by at least one
# space.
#
# Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
# lines or following the machine name denoted by a '#' symbol.
#
# For example:
#
#      102.54.94.97    rhino.acme.com          # source server
#      38.25.63.10    x.acme.com              # x client host

# localhost name resolution is handled within DNS itself.
#    127.0.0.1      localhost
#    ::1            localhost
Avatar billede kongfjong Nybegynder
13. marts 2011 - 18:38 #12
Som tidligere skrevet, så er problemet at jeg ikke kan se filen i Stifinder :) Så derfor har jeg lidt svært ved at dobbeltklikke på den ;)
Avatar billede haverslev Novice
13. marts 2011 - 19:07 #13
Du har da haft den, du skriver jo i spørgsmålet, at du ikke kan skrive i den.
Du må jo så på en eller anden måde have fået den slette eller omdøbt og du derved ikke kan finde den.

Så kan du f.eks oprttet en ny og gemme den. :-)
Eller du kan lave en systemgendannelse til før probelemet opstod.

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/System-Restore-frequently-asked-questions
Avatar billede f-arn Guru
13. marts 2011 - 19:17 #14
http://support.microsoft.com/kb/972034

PS Disse linier hører ikke til en Vista Hosts file:

# localhost name resolution is handled within DNS itself.
#    127.0.0.1      localhost
#    ::1            localhost
Avatar billede haverslev Novice
13. marts 2011 - 19:24 #15
Hvorfor tror du så ikke det ??

Hvad tror du f.eks 127.0.0.1 localhost er ??
Avatar billede f-arn Guru
13. marts 2011 - 20:12 #16
Vista Hosts file:

# Copyright (c) 1993-2006 Microsoft Corp.
#
# This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
# entry should be kept on an individual line. The IP address should
# be placed in the first column followed by the corresponding host name.
# The IP address and the host name should be separated by at least one
# space.
#
# Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
# lines or following the machine name denoted by a '#' symbol.
#
# For example:
#
#      102.54.94.97    rhino.acme.com          # source server
#      38.25.63.10    x.acme.com              # x client host

127.0.0.1      localhost
::1            localhost

Win 7 Hosts file:

# Copyright (c) 1993-2006 Microsoft Corp.
#
# This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
# entry should be kept on an individual line. The IP address should
# be placed in the first column followed by the corresponding host name.
# The IP address and the host name should be separated by at least one
# space.
#
# Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
# lines or following the machine name denoted by a '#' symbol.
#
# For example:
#
#      102.54.94.97    rhino.acme.com          # source server
#      38.25.63.10    x.acme.com              # x client host

# localhost name resolution is handle within DNS itself.
#      127.0.0.1      localhost
#      ::1            localhost

Som der srår behandles det i DNS under Win 7
Avatar billede haverslev Novice
13. marts 2011 - 20:20 #17
Det er jo ikke det du skriver i  #14

Du skriver:
PS Disse linier hører ikke til en Vista Hosts file:

# localhost name resolution is handled within DNS itself.
#    127.0.0.1      localhost
#    ::1            localhost

ALTSÅ du vil fjerne de 3 linjer :-)
Det er IKE godt:-)

Om denne står der eller ej, har ikke den store betydning:
# localhost name resolution is handled within DNS itself.
Avatar billede f-arn Guru
13. marts 2011 - 20:35 #18
I #11 citerer du en Win 7 Hosts fil med de tre linier. jeg gør bare opmærksom på at sådan skal de ikke se ud på en Vista.

Der skal ikke være # foran de to sidste.
Avatar billede kongfjong Nybegynder
13. marts 2011 - 20:36 #19
Jeg har haft den åben via en genvej på skrivebordet jeg oprettede med destinationen angivet med sti osv. Det virkede sjovt nok, men kunne stadig ikke gemme ændringerne :)
Avatar billede kongfjong Nybegynder
13. marts 2011 - 20:37 #20
Hov det skulle ikke have været et svar... :)
Avatar billede jokkejensen Novice
13. marts 2011 - 20:42 #21
# havelåge betyder bare en udkommentering.. i host filen.. den kan sagtens bare være helt tom.. de 2 i taler om er bare eksempler.

# eksperten.dk 10.0.0.1 sker intet ved
eksperten.dk 10.0.0.1
vil få eksperten.dk til at ramme 10.0.0.1

Jeg er overbevist om at filen er skjult gennem Attrib fra en cmd prompt.
Avatar billede haverslev Novice
13. marts 2011 - 20:42 #22
Fint nok, men det er IKKE det du skrev i #14, her "læses" det som, at de 3 linjer skal fjenes :-)
Korrekt at # ikke skal være ved de 2 sidste.

Her er hvad en host fil skal opfylde/skrives:

# Copyright (c) 1993-2006 Microsoft Corp. # # Dette er en HOSTS-eksempelfil, der bruges af Microsoft TCP/IP til Windows. # # Denne fil indeholder IP-adressetilknytninger til værtsnavne. Du bør ikke # angive flere end én post pr. linje. IP-adressen skal placeres i den første # kolonne efterfulgt af det tilsvarende værtsnavn. # IP-adressen og værtsnavnet kan adskilles af mindst ét mellemrum. # # Kommentarer (som disse) kan indsættes på individuelle linjer eller efter- # følge computernavn. Kommentarer skal anføres med nummertegn '#'. # # Eksempel: # #      102.54.94.97    rhino.acme.com          # kildeserver #      38.25.63.10    x.acme.com              # x-klientvært

127.0.0.1      localhost
::1            localhost
Avatar billede jokkejensen Novice
13. marts 2011 - 20:47 #23
jo det skal de da være ? det er jo bare eksempler på hvordan man mapper 127.0.0.1 til localhost.

Desuden har jeg intet med #14 at gøre, aner heller ikke hvad der tales om der.
Avatar billede haverslev Novice
13. marts 2011 - 20:50 #24
jokkejensen > se nu hvem der har skrevet #14, det har ikke noget med dit indlæg at gøre - :-)
Avatar billede jokkejensen Novice
13. marts 2011 - 20:56 #25
ahh troede bare den var ment til min kommentar :), sry
Avatar billede f-arn Guru
13. marts 2011 - 21:01 #26
Fint nok, men det er IKKE det du skrev i #14, her "læses" det som, at de 3 linjer skal fjenes :-)

Sådan var det i hvertfald ikke ment  ;-)

Tilbage til spørgsmålet.

Hvis PCen ellers er ren, bør denne Bat fil hentes og køres.

http://download.bleepingcomputer.com/bats/hosts-perm.bat

Prøv så at lave de ændringer i Hosts filen.
Avatar billede haverslev Novice
13. marts 2011 - 21:13 #27
Blev sys.gendannelse i #13 overset  ?
Avatar billede kongfjong Nybegynder
13. marts 2011 - 22:47 #28
@jokke
Ganske givet, jeg kunne bare ikke få lov til at ændre noget via cmd pga rettigheder:)

@haverslev
Nej det blev ikke overset men er ikke ved computeren længere ;)

@f-arn
Hvad mener du med "hvis pc'en ellers er ren"?
Avatar billede f-arn Guru
13. marts 2011 - 23:10 #29
At den slags ændringer i Hosts typisk sker ved "Rogue" inficering, og du skrev:

Min far er kommet til at klikke på et link på nettet som har gjort, at host-filen er blev inficeret, så de ikke kan komme på f.eks. Google.
Avatar billede jokkejensen Novice
16. marts 2011 - 20:11 #30
Jeg har oplevet det samme på en SP1 i dag..

C:\Windows\System32\drivers\etc>attrib
A  SH        C:\Windows\System32\drivers\etc\hosts
A            C:\Windows\System32\drivers\etc\lmhosts.sam
A            C:\Windows\System32\drivers\etc\networks
A            C:\Windows\System32\drivers\etc\protocol
A            C:\Windows\System32\drivers\etc\services

C:\Windows\System32\drivers\etc>attrib -s -h hosts

Den eksistere fint, men gør som ovenstående, og den har de korrekte rettigheder.

Rediger den så gennem notepad startet med "Administrator" rettigheder.

Venligst
/J
Avatar billede jokkejensen Novice
16. marts 2011 - 20:11 #31
(og vises i stifinder)
Avatar billede kongfjong Nybegynder
16. marts 2011 - 20:20 #32
Okay, interessant, synes dog jeg har forsøgt det før, men vil give det et skud næste gang jeg kommer i nærheden af compen :)
Avatar billede kongfjong Nybegynder
24. marts 2011 - 17:27 #33
Nå jeg bliver desværre nødt til at lukke dette spørgsmål uden noget positivt resultat. Kan simpelthen ikke få lov til at redigere filen på den ene eller anden måde uanset hvad jeg prøver.

Men I skal have mange tak for hjælpen under alle omstændigheder :D