Avatar billede eenie Nybegynder
29. marts 2011 - 17:01 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Måske et meget nemt Word spørgsmål

Hej Eksperter

Jeg skal have lavet en indholdsfortegnelse som nummerer de enkelte overskrifter nogenlunde sådan her:

1 Jeg er titel
1.1 jeg er overskrift 1
1.1.1 Jeg er overskrift 2
1.1.2 Jeg er overskrift 2
2 Jeg er titel
2.1 Jeg er overskrift 1
2.1.1 Jeg er overskrift 2
2.1.2 Jeg er overskrift 2
...

Jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg kan få den til at gøre dette. Jeg ved at de ældre versioner gjorde det relativt nemt, men i Word 2010 kan jeg ikke rigtig greje det. Mine Google søgninger har ikke rigtig givet resultat, men det er nok fordi jeg ikke søger efter det rigtige.

På forhånd tak.

Mvh. Kenneth
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
29. marts 2011 - 17:36 #1
Word kan automatisk bygge indholdsfortegnelser, hvis du har formateret dine overskrifter i dokumentet med typografierne Overskrift 1-9 (hvis du har en engelsk Word, hedder de Heading 1-9). Selve udseendet af indholdsfortegnelsen bestemmes af, hvordan typografierne Indholdsfortegnelse 1-9 (i en engelsk version hedder de TOC 1-9) er defineret - lav om på dem, og din indholdsfortegnelse skifter udseende.

Når du har brugt de rigtige typografier, kan du lave en indholdsfortegnelse via fanen Referencer > Indholdsfortegnelse. Du kan vælge en af de foruddefinerede, som er vist øverst i menuen, der kommer frem, eller du kan definere opsætningen selv ved at vælge "Indsæt indholdsfortegnelse" fra menuen.

Dine overskriftstypografier skal være nummererede (1, 1.1, 2, 2,1 osv.), hvis der skal vises numre i indholdsfortegnelsen.

Tip: genvej til Overskriftstypografier:
Overskrift 1: Ctrl+Shift+1
Overskrift 2: Ctrl+Shift+2
Overskrift 3: Ctrl+Shift+3
Avatar billede eenie Nybegynder
29. marts 2011 - 19:11 #2
Hej Lene

OK.. 1000 tak for dit svar. Bare så jeg får det helt på det rene, så skal jeg selv skrive tal i selve TOC overskriften hvis det skal fremgå i indholdsfortegnelsen? Point?

Mvh. Kenneth
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
29. marts 2011 - 19:42 #3
Nej, du skal ikke selv skrive tallene i indholdsfortegnelsen. Tallene hentes automatisk til indholdsfortegnelsen fra de overskrifter i dit dokument, der er formateret med typografierne Overskrift 1, 2 osv. UNDER FORUDSÆTNING AF, at disse overskrifter er sat op til at være nummererede. Altså: hvis overskrifterne i dokumentet er nummererede, kommer numrene automatisk med, hvis ikke de er nummererede, kommer der ikke numre med i indholdsfortegnelsen. Indholdsfortegnelsen vil afspejle præcis de overskrifter, der findes i dit dokument, og sådan bør det være.

Nummererede overskrifts-typografier sættes op via fanen Startside > 3. ikon i gruppen Afsnit, "Opstilling i flere niveauer": Hvis du gerne vil forstå det med nummereringen rigtigt, så kan jeg anbefale dig at læse denne engelske artikel (typografi = style, Overskrift = Heading):
http://www.shaunakelly.com/word/numbering/OutlineNumbering.html

Jeg har oprettet denne som et svar. Det er dig, der vælger, om du finder, at posten (og/eller den tidligere) har hjulpet dig, så du vil give point.
Avatar billede eenie Nybegynder
29. marts 2011 - 20:14 #4
Det er et rigtig fint svar! :) Jeg havde aldrig selv fundet ud af det!
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
30. marts 2011 - 00:02 #5
Det var godt, at det hjalp dig.
Avatar billede dla Praktikant
02. maj 2011 - 15:50 #6
Og så er det altså meningen at du skal give Lene point for hendes hjælp ved at acceptere hendes svar.
Avatar billede eenie Nybegynder
15. december 2011 - 22:17 #7
Beklager at du først fik dine point så sent! :/