Avatar billede degnens Juniormester
08. juni 2011 - 09:36 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Netgear CVG824g fra YouSee som access point?

Jeg har internet fra YouSee. Internettet kommer ind gennem det dertil hørende kabelmodem Netgear CVG824g. Det fungerer samtidig som trådløs router og har 4 LAN stik tilgængelige. Mit problem er, at det trådløse signal ikke trænger stærkt nok igennem til vores kælder, hvor mine børn skal sidde og arbejde med deres skoleting, og derfor har brug for at komme på nettet. Jeg har nu fået et ekstra Netgear CVG824g, som jeg vil sætte i forlængelse af det første og altså benytte som trådløst access point i kælderen. Jeg har læst mig til forskellige steder på nettet, at det skulle kunne lade sig gøre, hvis blot man slukkede for DHCP server på den, der skal fungere som access point og så forbinder de to routere med kaben fra LAN-port i den ene til LAN-port i den anden. Men hver gang jeg forsøger, mister jeg forbindelsen til internettet, både gennem den ene og den anden router. Er der andet, jeg skal indstille på, for at få det til at virke mon?

Jeg har forsøgt at ændre på forskellige indstillinger: at køre med både de samme og forskellige SSID og med samme og forskellig password til login. Jeg har prøvet at lade wireless køre på både samme og forskellig kanal, da jeg tænkte, om det kunne have at gøre med, at de forstyrrede hinanden. Og jeg har prøvet at have DHCP både slået til og slået fra på routeren i kælderen. Det ser ikke umiddelbart ud til at gøre nogen forskel. Jeg kan logge mig på begge routere trådløst og jeg kan tilgå indstillingsinterfacen til begge. Jeg kan også se alle computere på det lokale netværk, både dem på 1. sal og dem i kælderen, uanset om jeg logger på trådløst oppe eller nede. Men så snart begge routere er sat på, mister jeg forbindelsen videre ud til internettet. Jeg har overvejet, om det kan have at gøre med en indbygget firewall i routerne som kommer i konflikt med hinanden, eller noget i den stil? Mener at have læst et eller andet sted på nettet, at man både skulle slukke for DHCP og firewall på router 2, men jeg synes ikke jeg har kunnet finde nogen steder, hvor det kan gøres??

Håber nogen kan hjælpe, da jeg ikke har lyst at bruge mange flere nætter på at rende op og ned af trappen for at teste forskellige indstillinger af... Det er jo sikkert bare et eller andet flueben et sted, som jeg har overset ;-(
Avatar billede foodear Praktikant
08. juni 2011 - 09:43 #1
Har du prøvet at klone MAC adresserne så de er ens i begge routere?
Avatar billede Andyboy Nybegynder
08. juni 2011 - 09:55 #2
Umiddelbart skal indstillingerne være forskellige, således at de ikke forstyrrer hinanden. Kun en af dem skal have aktiveret dhcp - prøv at se om du har mulighed for at hakke af i en "bridge" funktion på den sekundære router. En lettere løsning ville dog nok være at købe en kraftigere antenne og skrue på din netgear (forudsat dne kan skrues af).
Avatar billede degnens Juniormester
08. juni 2011 - 13:40 #3
Det med kloning af MAC adresserne (går ud fra at du mener kopiere router 1's MAC, så den også gælder for router 2?), har jeg ikke prøvet, så det vil jeg forsøge, når jeg kommer hjem fra arbejde.

M.h.t. "bridge"-funktion, husker jeg ikke lige at være faldet over det. Der var noget, som kaldtes port-forwarding - er det mon det samme? Jeg forstod ikke helt, hvad det gik ud på, fra den smule, der stod i vejledningen på administrations-interfacet, så jeg ændrede ikke på default-indstillingen til det. Jeg mener dog ikke, at indstillingen blot var noget med at hakke et flueben af, men snarere noget med at specificere konkrete apperater til at gå gennem porten - eksempelvis en printer eller lign. Men er som sagt ikke sikker på, hvad det var. Hvis det handler om, at man tillader et apparat med specifik MAC-adresse at gå gennem porten, kan det så ske, at det i virkeligheden er noget med, at man på router 1 godkender port-forwarding fra router 2?? Det kunne umiddelbart godt give mining i min logik, men jeg ved som sagt ikke, om det er sådan, begrebet skal forstås?

Stærkere antenne ved jeg ikke om vil være tilstrækkeligt, da det som sagt skal gå fra 1. sal til kælder og undervejs til børnenes kontor bl.a. skal gå gennem en halv meter tyk fundamentstøbning, da de ligger under en tilbygning til huset. Jeg kommer nok derfor under alle omstændigheder ikke uden om at trække et kabel og sætte et ekstra accesspoint op dernede. Desuden har jeg jo allerede både et kabel og en ekstra router, der burde kunne sættes op til at fungere som accesspoint, hvis jeg ellers har forstået det korrekt. Så det vil jeg jo gerne bruge først og fremmest.
Avatar billede foodear Praktikant
08. juni 2011 - 17:16 #4
MHT kloning så optræder router1 som dhcp og router2 (uden dhcp)som bridge hvis den har samme MAC adresse, altså én enhed fordelt på 2 enheder/lokationer, giver det mening ?
Avatar billede degnens Juniormester
09. juni 2011 - 18:33 #5
Øv, det viser sig, at det ikke er muligt at ændre på MAC-adressen på Netgear CVG824g - eller rettere, jeg kan i hvert fald ikke finde ud af, hvor man kan gøre det. Er der nogen som ved, om det er muligt?
Avatar billede madsko Nybegynder
17. juni 2011 - 22:54 #6
Hej
Du skal ikke gøre noget ved din MAC. Det eneste du skal gøre er at gå ind under DHCP indstillinger i din nye router og disable DHCP(Det er kun et flueben) så vil din router fungere som access-point.
Avatar billede degnens Juniormester
18. juni 2011 - 17:21 #7
Som det fremgår af indledningen på dette spørgsmål, så var det netop det, jeg havde læst mig til flere steder på nettet og forsøgt mig med i første omgang. og det virker også sådan, at jeg kan logge på gennem mit AP og se de andre computere på mit LAN. Men så snart begge routere er koblet sammen, afbrydes forbindelsen videre ud til internettet, både for de computere, der logges på som hidtil direkte gennem den primære router og dem, der kobles på gennem router2, hvor DHCP er diabled.

Jeg købte oprindelige den ekstra Netgear-router fordi jeg har kabel fra YouSee, der er fordelt til både 1. salen, hvor vi bor og til kælderen. Jeg troede så jeg blot kunne koble kabelmodemmet til dernede og derved have en ekstra routeradgang uden at skulle trække yderligere kabler. Men Yousee-abonnementet tillader kun 1 router pr. husstand, så når jeg satte nr. 2 router på i kælderen, så blev nr. 1 på 1. sal afbrudt og omvendt. Fra teknikerne hos Yousee fik jeg at vide, at jeg kun kunne bruge et kabelmodem og i stedet måtte trække et kabel til kælderen og sætte et AP på. Det var så det, jeg ville bruge Netgear-routeren som i stedet for, nu har jeg investeret i den. Men brugt på den måde afbrydes internettet altså fuldstændig på begge routere, så det jo i virkeligheden en dårligere løsning.
Avatar billede degnens Juniormester
01. marts 2013 - 10:21 #8
Lukker. Det kan i følge YouSee ikke lade sig gøre med router fra dem. Købte en anden router og så var der ingen problemer med den oprindeligt forsøgte metode.