Avatar billede pcox Nybegynder
16. juni 2011 - 22:27 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

200 point! Kan et SD-kort være for langsomt til et kamera?

Hey har lige købt kameraet http://www.olympus.dk/consumer/29_accessory_vr-310_24165.htm#

Jeg vil gerne købe et stort sd-kort til dette kamera da den kan optage 720p og de film fylder rimelig meget :D. Spørgsmålet er så kan et sd-kort være for langsom til et kamera at den måske begynder at lagge i optagelserne eller ikke optager ordenligt ?

Sd-kortet :SanDisk Micro SD kort 32gb, class 2

Tak på forhånd
Avatar billede Ialocin Novice
16. juni 2011 - 22:34 #1
Hej pcox

Skal ikke kloge for meget rundt i det.
Men jeg benytter selv et SDHC kort i mit kamera.

Så vidt jeg er blevet oplyst, så lagrer kortet blandt andet data hurtigere.

Her er et af mange link: http://www.sdcard.org/developers/tech/sdhc

Mvh Nicolai
Avatar billede vejmand Juniormester
16. juni 2011 - 22:38 #2
Også et link, uden jeg skal gøre mig klog.  :-)

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=904871
Avatar billede enriko Nybegynder
16. juni 2011 - 22:44 #3
Jeg har desværre ikke sådan noget kamera der kan optage det, men jeg undersøgte lige om hastigheden på det forskellige SD kort, og det ser ud til at Classe 2 skriver 2mb per second, men jo højere klasse jo nemmere kan dataerne skrives ned på kortet.

jeg søgte lidt på google , men man skal sidde og læse lange tekster :)

Men jeg vil nok mere en classe 4 vil være god nok, hæng mig dog ikke på det :)

Hvis du har noget SD kort i forvejen , kan du jo prøve med det , hvis ikke det hakker , så kan du se om du kan købe et højere klasse.

Class Speed

Class 2
2 MB/s

Class 4
4 MB/s

Class 6
6 MB/s

Class 10
10 MB/s
Avatar billede pcox Nybegynder
16. juni 2011 - 22:57 #4
Enriko det er præcis sådan noget jeg godt ville have at vide... tak til jer andre links også..

der må vel stå noget med optagelse hastighed på kameraet og hvor hurtigt den gemmer det på sd-kortet elller tager jeg fejl ? :D
Avatar billede kurt54 Ekspert
16. juni 2011 - 23:00 #5
Class2 er for langsomt, medmindre det er undermærket. Jeg ville nok gå efter Class 10 selvom class 6 muligvis er nok. En video af den klasse vil nok ligge på omkring 5 minutter pr Giga så class4 skulle teoretisk være nok. Det sidste 16G SD kort jeg købte kostede 140 kr var Class 10 men skriver faktisk med 16MB/s i en kortlæser til 50 kr. Det er nu behageligt at overførsler til PC går hurtigt og hvis man bruger kortet til anden filflytning.
Avatar billede enriko Nybegynder
16. juni 2011 - 23:02 #6
30billeder pr sekund står , og Bemærk: maksimal filstørrelse 2GB

det vil sige når du har fyldt 2GBpå kortet, så skal du stoppe eller kameraet stopper selv, så skal du optage igen :)

ellers kan du se her hvis du er lidt teknikhaj :)

http://www.olympus.dk/consumer/29_accessory_vr-310_-_specifications_24171.htm
Avatar billede vejmand Juniormester
16. juni 2011 - 23:02 #7
1280 x 720 / 30 bill/sek Optagetid: ubegrænset
640 x 480 / 30 bill/sek ubegrænset
Bemærk: maksimal filstørrelse 2GB
Avatar billede enriko Nybegynder
16. juni 2011 - 23:08 #8
Hvis jeg ikke tager helt fejl af lidt beregninger, så omkring 18minutters optagetid på 720p vil fylde 1GB
Avatar billede pcox Nybegynder
16. juni 2011 - 23:10 #9
kurt54, enrico og vejmand - Så konklusion er class 4+ er fint?

class 2 ville ikke virke ordenligt? (jeg er ligeglad med overførselstiden til pc'en, bare sd-kortet kan modtage videoen jeg optager på kameraet uden problemer)
Avatar billede pcox Nybegynder
16. juni 2011 - 23:11 #10
Enriko - en 55sek video fyldte 225 mb - testede lige før :D 30 fps
Avatar billede vejmand Juniormester
16. juni 2011 - 23:16 #11
Jeg er ikke sikker, men ville selv vælge class 4+

Som sagt, jeg er ikke sikker på udregningen......
Avatar billede enriko Nybegynder
16. juni 2011 - 23:20 #12
Jeg vil udelukke klasse 2, og tror klasse 4 vil være fint :)

55sek fyldte 225 mb
244sek vil så fylde 1GB
488sek vil så fylde 2GB

så på 8minutter og 15sekunder har du data liggende på kortet på 2GB

Hvis du bruger klasse 4 som der er skrevet  i spec, altså 4mb pr sec , så på 488 sek har du ca 2GB, (1952mb), det er som om vi er lige på grænsen :)

men det er selvfølgelig også noget med kamera hukkommelsen at gøre, om den skriver direkte ned, eller bliver behandlet osv osv
Avatar billede enriko Nybegynder
16. juni 2011 - 23:22 #13
Jeg skifter mening, og vælger klasse 6 :)
Avatar billede webweaver Praktikant
16. juni 2011 - 23:22 #14
Snak evt. med dem i butikken, hvor du har købt kameraet.
De ved ofte hvilket SD kort der skal bruges til og har dem også til salg. (hvis det er Fona eller noget i den stil, ved de selvfølgelig ikke noget om det ...)

Men der skal i hvert fald bruges et andet kort end et standard SD kort, hvis du skal optage i HD ... Så du kan lige så godt tage et der er højere end class 4 og være på den sikker side, hvis prisen alligevel ikke udgør den store forskel :)
Avatar billede pcox Nybegynder
16. juni 2011 - 23:28 #15
du siger der skal et andet kort en standard ? hvordan ikke standard ? :D du mener bare højere class ? ..
Avatar billede Ialocin Novice
16. juni 2011 - 23:36 #16
Avatar billede pcox Nybegynder
16. juni 2011 - 23:38 #17
Hey - fandt lige den her

16gb Performance SD kort, hurtigere skrive-hastighed

Hastighed 133x: 20MB/s (Read) : 15MB/s (Write)
Størrelse bxdxh : 32 x 24 x 2.1 mm
Garanti 2 års Begrænset Reklamationsfrist

http://www.dba.dk/sdhc-16gb-performance/id-72502227/

Lyder det her ikke som en sikker vinder ? 269kr? rimelig billigt eller hvad?
Avatar billede enriko Nybegynder
16. juni 2011 - 23:45 #18
Avatar billede pcox Nybegynder
17. juni 2011 - 00:00 #19
Jeg tror jeg siger mange tak for hjælpen ALLE sammen. Jeg kan desværre ikke dele point ud til jer alle! Men baserede på dine mange svar enriko siger jeg tak og værsgo - hvis du gider at lægge et svar ind.

Køber den i linket :P
Avatar billede kurt54 Ekspert
17. juni 2011 - 00:17 #20
Du skriver micro sd card - det ser ud tilat kameraet bruger SD card - så mikro SD skal bruges med en adapter - der dog ofte følger med. Vælger du et standard SDHC kort slipper du for et sæt kontakpunkter der kan give dårlig forbindelse. Og ikke mindst er normal størrelsen alt andet lige billigere/hurtigere end micro størrelsen - på edbpriser.dk er det 32G sd kort med laveste enhedspris et Kingston Ultimate SDHC Memory Card - 32 GB
class 6 Skrive Rate 15 MB/s !!!. På grund af forsenddelses omkostninger kan du dog spare 11 kroner ved class4 ved en anden forhandler - hvis du kun skal have en vare. Men Class fire er for snært medmindre det yder mere end mærket, hvilket de ofte gør. har lige testet et kingston class 4 - det lå og svingede melle 5,5 og 6 Mb/s. Jeg ville ikke gå under class 6.
Avatar billede enriko Nybegynder
17. juni 2011 - 11:53 #21
Ok, jeg er glad for høre mine svare var til nytte