Avatar billede bio Novice
17. juni 2011 - 21:01 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Engelsk decimal-dot ændret til dansk decimalkomma

Hvordan får jeg engelsk decimal-dot ændret til dansk decimalkomma i resultatboksen?

her er hele koden (der er to resultatbokse, kaldet C og F)

<head>
<script type="text/javascript">
function convert(degree)
{
if (degree=="C")
{
F=document.getElementById("c").value * 0.000000000027;
document.getElementById("f").value= (F);
}
else
{
C=(document.getElementById("f").value ) / 0.000000000027;
document.getElementById("c").value= (C);
}
</script>
</head>
<body>
<h1>Omregning mellem becquerel (Bq) og curie (Ci) </h1>
<p></p><b>Indsæt et tal i et af felterne her:</b></p>
<form>
<input id="c" name="c" onkeyup="convert('C')"> antal becquerel (Bq) <br />
er lig med<br />
<input id="f" name="f" onkeyup="convert('F')"> antal curie (Ci)
</form>
<p>(decimalkomma angives som engelsk dot).</p>
</body>
</html>
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
17. juni 2011 - 21:23 #2
ud over
replace (/\./g, ',');
som vist i #1 kunne du også kigge på number_format, som er så kendt i PHP
http://phpjs.org/functions/number_format:481
Avatar billede bio Novice
17. juni 2011 - 23:25 #3
.....Hvor/hvordan skal linien:
replace (/\./g, ',');

....indsættes i nedenstående?

F=document.getElementById("c").value * 0.000000000027;
document.getElementById("f").value= (F);
}
else
{
C=(document.getElementById("f").value ) / 0.000000000027;
document.getElementById("c").value= (C);

tak for hjælpen, skal bare have det skåret ud i pap
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
17. juni 2011 - 23:50 #4
<script type="text/javascript">
function convert(degree){
    // da C og F er nummer og derfor ikke har en replace metode skal vi lave den om til en string først.
    if (degree=="C"){
        F=document.getElementById("c").value * 0.000000000027;
        F_str = F.toString().replace (/\./g, ',');
        document.getElementById("f").value= (F_str);
    }
    else {
        C=(document.getElementById("f").value ) / 0.000000000027;
        C_str = C.toString().replace (/\./g, ',');
        document.getElementById("c").value= (C_str);
    }
</script>
Avatar billede bio Novice
18. juni 2011 - 20:07 #5
Mange tak det virker perfekt nu.
Vedr. acceptering - er proceduren ikke at du lægger det som "et svar" og jeg efterfølgende accepterer det?
Avatar billede bio Novice
18. juni 2011 - 21:25 #6
Jeg har et tillægsspørgsmål:
Skriftfonten i resultatboksen er sådan, at jeg faktisk ikke rigtig kan se forskel på komma og punktum (skriften er for lille, eller forkert font). Hvordan ændrer jeg fonttypen på resultatboksen og størrelsen?

(Resultatboksen bruger en anden font end resten af sidens tekst, åbenbart)
Avatar billede bio Novice
18. juni 2011 - 21:48 #7
Fandt selv svaret på tillægsspørgsmål:
Løsning:

<form>
<input id="c" name="c" onkeyup="convert('C')"> antal becquerel (Bq) <br />
er lig med<br />
<input id="f" name="f" onkeyup="convert('F')"> antal curie (Ci)
</form>

ÆNDRES F.EKS. TIL:

<form>
<input id="c" name="c" style="font-size: 14pt; color: fuchsia" onkeyup="convert('C')"> antal becquerel (Bq) <br />
er lig med<br />
<input id="f" name="f" style="font-size: 14pt; color: red" onkeyup="convert('F')"> antal curie (Ci)
</form>
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
18. juni 2011 - 21:50 #8
#5
jo, men jeg ligger som regel først svar når jeg bliver bedt om det, så meget betyder point ikke for mig.
men appropos point, så tag og luk de andre åbne spørgsmål du har http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/bio
læs http://www.eksperten.dk/faq#faq-8-5

#6
hele siden bruger default font, hvis du ikke har angivet nogle andre font egenskaber, men du har ikke vist css delen, hvis du har lavet en.

prøv at indsætte dette i din css
input{
    font-size: 1em;
}