Avatar billede sorenmt84 Juniormester
01. august 2001 - 16:06 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Funktioner ligesom Word

På min side, kan man i et admin modul tilføje nogle forskellige ting til siden. Det er ikke alle der er lige gode til sådan noget HTML mm. Så jeg ville høre, om man kunne lave noget, så hvis man f.eks. markere noget tekst, og trykker på \"fed\" eller lign, indsætter den selv koden til at skrive med fed omkring den tekst man har markeret.

Hvis det andet ikke kan lade sig gøre, så sådan, så hvis man trykker på \"fed\" indsætter en noget tekst i tekstfeltet.

Eks. En person har trykket på \"fed\". I tekstfeltet hvor han skal skrive teksten indsættes så: \"<b>Skriv din tekst her</b>\" eller noget i den stil. Men hvis man kan lave det første vil det være det bedste.

En ting til, er om man kan lave et link til \"fortryd\" lige som der er i Word
Avatar billede nute Nybegynder
01. august 2001 - 16:09 #1
<html>
<script>
function doBold()
{
    if (document.selection.createRange().text != \"\" && document.selection.createRange().text.indexOf(\"<b>\") == -1) {
        sT = document.selection.createRange();
        sTxt = \"<b>\" + sT.text + \"</b>\";
        sT.text = sTxt
    } else {
    return false;
    }
function doItalic()
{
    if (document.selection.createRange().text != \"\" && document.selection.createRange().text.indexOf(\"<i>\") == -1) {
        sT = document.selection.createRange();
        sTxt = \"<i>\" + sT.text + \"</i>\";
        sT.text = sTxt
    } else {
    return false;
    }

</script>
<body>
<form>
<input type=\"button\" onClick=\"doBold();\" value=\"Bold\">&nbsp;<input type=\"button\" onClick=\"doItalic();\" value=\"Italic\">
<br>
<textarea cols=\"75\" rows=\"25\" name=\"Body\" style=\"font-family: verdana;\"></textarea>
</form>
</html>

Den fortyd tingen blir litt vanskeligere...men det er mulig å etterligne funksjonen tildels...

/nute
Avatar billede olebole Juniormester
01. august 2001 - 17:05 #2
<ole>
Du kan bruge execCommand() med de rette identifiers - bold, italic, undo, redo, m.m.

Søg evt. her på Eksperten.dk. Du skal have fat i noget om MS\' DHTML Editing Component, der både er indbygget i IE og findes som Active-X komponent. Du kan blot anvende den indbyggede. Med den kan du lave en næsten total Word-klon...online  =)

Skal der også være mulighed for at indsætte tables og redigere disse, skal du vælge Active-X komponenten.
/mvh
</bole>
Avatar billede krogstrup Nybegynder
01. august 2001 - 17:07 #3
ole >>>
I teorien kan man vel bygge sin egen \"Tabel-maker\" og indsætte HTML koden direkte i laget eller IFRAME´en...
Avatar billede olebole Juniormester
01. august 2001 - 17:09 #4
Avatar billede olebole Juniormester
01. august 2001 - 17:13 #5
Krogen, din gamle bandit...! Når du skriver: \"I teorien kan man vel bygge sin egen \'Tabel-maker\'...\", så er det vel fordi, du har gjort det  =o)

Ja, det kan man sagtens....det bliver bare meget enklere at arbejde med, hvis man bruger den eksterne komponent.
\"...bør du vælge Active-X komponenten.\" ville nok have været bedre formuleret  ;o)
/mvh
Avatar billede sorenmt84 Juniormester
01. august 2001 - 17:27 #6
>>Nute jeg har prøvet din, og det virker perfekt!

-------------------------------------------
Der var lige en ting jeg ikke fik med, dengang jeg skrev spørgsmålet, men jeg kan så spørge nu.

Da det er til en hjemmeside, skal man også kunne tilføje links. Jeg kan tror godt jeg kan udbygge nutes svar til at den indsætter en stump kode, hvor den så skriver hvor man skal indtaste url og tekst. Men det bedste ville være, hvis der er en der gider lave sådan så når man trykker på \"links\" kommer der et lille vindue op, hvor man kan indtaste url og teksten til linket, samt man kan vælge om det skal åbne i et nyt vindue eller i det samme osv.

Jeg vil give de 200 point der er afsadt til spørgsmålet i forvejen, til den der har svaret på det første, i dette tilfælde nute - Han vil få alle 200, medmindre der er en der kan lave en fortryd funktion til mig!

Derud over vil jeg give 150 point for \"linksmakeren\"

>>olebole

Jeg har kigget på dit link, det er ikke noget jeg fatter en meter af, men ellers tak :-)
Avatar billede olebole Juniormester
01. august 2001 - 17:44 #7
stsejs >> Det er nu synd, du ikke prøver at søge på Eksperten.dk efter den fede måde at lave det her på. Jeg ved godt, link\'et ikke siger dig en meter alene. Derfor skrev jeg også, du burde søge her på stedet først.

Prøv nu at søge - og gå så til MS\' sider igen og find yderligere dokumentation på de specifikke metoder, det er muligt at anvende i editor-sammenhænge.
Med editoren kan du lave en ægte \'Undo\' funktion...det kan du ikke, ellers!
/mvh
Avatar billede olebole Juniormester
01. august 2001 - 17:47 #8
Et af søgeresultaterne vil uden tvivl være:
    http://www.eksperten.dk/spm/23680
/mvh
Avatar billede sorenmt84 Juniormester
01. august 2001 - 17:49 #9
>> olebole

der havde jeg lige været hurtig nok, jeg havde ikke set det med søge. Det ville jeg da lige prøve, for det lyder da til at være s.... godt!
Avatar billede olebole Juniormester
01. august 2001 - 17:57 #10
Ja, prøv engang...du vil blive glædeligt overrasket. DHTML-editoren er en herlig ting  :o)
Der findes iøvrigt også en identfier til execCommand, der indsætter et link - o.m.a.
/mvh
Avatar billede sorenmt84 Juniormester
01. august 2001 - 19:58 #11
Jeg har været ved at læse nogle sider og det ser faktisk ikke ret svært ud!
Avatar billede olebole Juniormester
01. august 2001 - 20:07 #12
Jamen, det var da godt......hehe  =)