Avatar billede weblance Nybegynder
24. juli 2011 - 22:07 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

MySQL, PHP og danske tegn . . . igen igen

Hej

Jeg har, som så mange andre, problemer med at få æøå til at virke når jeg henter data fra min database ind i min html side.
Det jeg har gjort:

I html siden har jeg <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />

PHP filen er gemt i utf-8.

MySQL anvender utf8_general_ci

Men det eneste jeg får når æøå skal vises er: &#65533;

Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede weblance Nybegynder
24. juli 2011 - 22:08 #1
Ja og det tegn der så skulle komme i stedet for &#65533; er en diamant med et spørgsmålstegn inden i.
Avatar billede and1945 Nybegynder
24. juli 2011 - 22:51 #2
Jeg har selv haft problemer med dette. Løsningen for mig har altid været at sætte charset til latin/ISO.
Avatar billede jakobdo Ekspert
24. juli 2011 - 23:03 #3
Smid dette efter din mysql_connect() og mysql_select_db()...

mysql_set_charset('utf-8');
Avatar billede olebole Juniormester
25. juli 2011 - 01:20 #4
<ole>

At skifte til et forældet tegnsæt er en kapitulation - ikke en løsning.

Hvad sætter du data ind med? Data, sat ind med iso-8859-1, bliver ikke til utf-8, selvom din DB er sat op til utf-8. I den forbindelse kan du forøvrigt ikke altid stole på phpMyAdmin

/mvh
</bole>
Avatar billede weblance Nybegynder
25. juli 2011 - 07:25 #5
Det virker med mysql_set_charset('utf-8');

olebole > hvis utf-8 er forældet, hvad bør jeg så bruge? Hvis min DB er sat op til utf-8 og jeg indsætter data direkte ind i DB vha. phpMyAdmin, vil den data så ikke være utf-8?
Avatar billede jakobdo Ekspert
25. juli 2011 - 08:36 #6
Svar!
Avatar billede michael_stim Ekspert
25. juli 2011 - 09:11 #7
#5

Tror olebole kommenterede #2 og ikke dig ;o)
Avatar billede weblance Nybegynder
25. juli 2011 - 11:41 #8
Nååååå, ok, så forstår jeg det bedre. Kunne heller ikke få det andet til at passe.
Avatar billede jakobdo Ekspert
25. juli 2011 - 13:03 #9
Takker for point.
Avatar billede weblance Nybegynder
25. juli 2011 - 13:16 #10
Takker for hjælpen!
Avatar billede olebole Juniormester
25. juli 2011 - 15:49 #11
Ja, det var iso-8859-1 i #2 jeg refererede til  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
25. juli 2011 - 15:52 #12
"Hvis min DB er sat op til utf-8 og jeg indsætter data direkte ind i DB vha. phpMyAdmin, vil den data så ikke være utf-8?" >> Nej, vi har her på Eksperten set adskillige eksempler på, at phpMyAdmin filer var i iso-8859-1 - og sådanne filer vil indsætte ANSI, uanset hvad databasen er sat til
Avatar billede olebole Juniormester
25. juli 2011 - 16:00 #13
PS: Prøv at skrive en lille fil i utf-8, der kan indsætte en post i din DB. Lad denne post indeholde skandinaviske tegn - og se, om ikke de vises uden problemer (uden brug af mysql_set_charset('utf-8');).

Hvis det er tilfældet, skyldes dine problemer i første omgang de data, du har i DB'en - og i anden omgang den måde, du indsætter på (phpMyAdmin)