Avatar billede ditlev Juniormester
19. september 2011 - 00:32 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

HTML tabel-syntaks i PHP

Jeg fumler med et script der tildels laves i PHP og tildels i HTML og javascript.
Ved hjælp herinde har jeg fået lavet dette script:

<table align=center>
    <tr>
        <td><?php opgavefelt(1); ?></td><td><?php svarfelt(); ?></td><td><?php opgavefelt(2); ?></td><td><?php opgavefelt(3); ?></td><td><?php opgavefelt(4); ?></td>
    </tr>
</table>

hvor opgavefelt() og svarfelt() er funktioner lavet i PHP delen.
ovenstående fungerer perfekt, men skal helst placeres i PHP delen. Jeg er nået frem til dette:

    // opgavedata i array hentes via PHP
    $opgave = array("Y2","G2","B2","svar","D2","H2","5");
    $antalElementer = count($opgave);
    $antalFelter = $antalElementer - 2;
    $tid = $antalFelter + 1;
    $rigtigtSvar = $opgave[0];
    echo '<table align=center>';
        echo '<tr>';
        for ($i=1; $i<$antalFelter + 1; $i++) {
            if ($opgave[$i] !== "svar") {
                echo "<td>" opgavefelt($i) "</td>";
            } else {
                echo "<td>" svarfelt($i) "</td>";
            }
        echo '</tr>';
    echo '</table>';

Det er linjerne:

echo "<td>" opgavefelt($i) "</td>";  og
echo "<td>" svarfelt($i) "</td>";

der fejler, og det drejer sig vel om at få sat "" rigtigt.
Jeg håber at der er nogle herinde på Eksperten der kan gennemskue dette :)
/Ditlev
Avatar billede NielsErikP Mester
19. september 2011 - 00:42 #1
Hej..
Skal det ikke være :

echo "<td>" . opgavefelt($i). "</td>";  og
echo "<td>" . svarfelt($i) . "</td>";

Avatar billede ditlev Juniormester
19. september 2011 - 01:21 #2
Hejsa
Det hjalp betydeligt, nu afvikles funktionerne.
Funktionerne tegner nogle felter, og disse bliver nu sat vertikalt i stedet for horisontalt efter hinanden som det skete med det gamle script.
Er der en løsning på dette også?
Niels - du har jo svaret på spørgsmålet, og du får point hvis du laver et svar.
/Ditlev
Avatar billede majbom Novice
19. september 2011 - 19:31 #3
hvis der ikke skal skiftes linje for hvor gang din while itererer, skal du fjerne <tr> og </tr> fra din while - måske der skal skrives "</tr><tr>" efter et "svarfelt" ?
Avatar billede NielsErikP Mester
19. september 2011 - 21:02 #4
Hej..
Et svar!!
Glad for at det kunne hjælpe dig :-)
Avatar billede NielsErikP Mester
19. september 2011 - 21:35 #5
Hej...
For mig at se på din kode i #0, skulle du da med den kode udskrive dine table data(<td></td>) indenfor dine table rows(<tr></tr>).... mener din for-løkke udskriver dine table data(<td></td>) om svarer til kolonner i et regne ark... og din for-løkke ligger indenfor din table row(<tr></tr>) som er rækker... tænk det som rækker og kolonner!! Så det er mig lidt uforståeligt at det kode i #0, ikke udskriver horisontalt.
Avatar billede ditlev Juniormester
19. september 2011 - 22:41 #6
Som lover giver jeg points for svaret på mit fremførte spørgsmål.
Jeg laver et nyt spørgsmål med det samme, hvor jeg smider hele koden ud, så kan I nok bedre komme med et kvalificeret bud på hvordan felterne under php-delen kommer til at stå rigtigt :)
/Ditlev
Avatar billede NielsErikP Mester
20. september 2011 - 00:01 #7
Hej..
Tak for point...
Ja.. måske det var rart med hele koden!!!