Avatar billede jqrn Mester
09. oktober 2011 - 08:00 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Stavekontrol i ScribeTeX eller LaTeX Lab?

Jeg vil kaste mig over LaTeX som jeg brugte en del for 20 år siden! Har fundet ovennævnte to online editor/compiler løsninger - og for mig er det smart at have løsningen i skyen, da jeg ikke har adm rettigheder på min arbejdspc.

Men hvordan laver jeg stavekontrol? Vel at mærke på dansk.

Jeg tilgår via IE (7 eller 9) så jeg får ingen hjælp herfra.

Vh

Jørn
Avatar billede aliaz Nybegynder
09. oktober 2011 - 11:46 #1
Jeg formoder de nævnte editorer er uddaterede :) Til Windows findes umiddelbart TeXnicCenter (gratis) og WinEDT (kommercielt).

Til TeXnicCenter er det muligt at loade en dansk stavekontrol, men den er ikke særlig god. Vi plejer jævnligt at sende teksten i Word til tjek. Ved ikke om WinEDT (eller en helt tredje editor) har en fornuftig dansk stavekontrol.
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2011 - 10:04 #2
Brug TeXmaker hvis du ønsker en editor som kan hjælpe med at skrive. Den har fin stavekontrol, også på dansk. Ellers anvend TeXWorks, den kommer med alle moderne LaTeX installationer. Den kan ikke så meget, men er nem at gå til. Begge editorer kommer med deres egen indbyggede PDF fremviser.

Hvis du kan så lad være med at anvende TeXnicCenter. Mega dårlig stavekontrol på dansk, underlig hjælp mens man skriver (TeXmakers er mere intuitiv) og så understøtter den ikke UTF8.

Hvordan man installerer dansk stavekontrol i TM eller TW er beskrevet i min latexbog.
Avatar billede jqrn Mester
24. marts 2014 - 20:01 #3
Jeg opgave at bruge LaTeX da jeg ikke kan installere noget på den relevante maskine :-(