Avatar billede bifson Nybegynder
20. oktober 2011 - 10:44 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Matematik

Hej

Er der nogle der kan hjælpe mig med at lave en ligning, eller noget andet så jeg kan regne den her ud.

Givet er et kvadrat. Hvis du forlænger siderne med 3 cm, bliver arealet 2,25 gange så stort som arealet af det oprindelige kvadrat.
Bestem sidelængden i det oprindelige kvadrat.

Tak på forhånd :)
Avatar billede HBP2 Praktikant
20. oktober 2011 - 12:26 #1
Lad sidelængden i det original kvadrat være L1 og sidelængden i det andet kvadrat kalder vi L2. L2 er lig med L1+3.

Arealet af det andet kvadrat er så:

A2 = L2*L2 = (L1+3)*(L1+3)

Men A2 er også givet ved:

A2 = A1*2,25 = L1*L1*2,25

L1*L1*2,25 = (L1+3)*(L1+3)

Herefter kan du finde L1.
Avatar billede HBP2 Praktikant
20. oktober 2011 - 12:28 #2
En nemmere måde at løse det på er at sige at hvis arealet vokser til 2,25 gange den oprindelige størrelse, så er sidelængden vokset med kvadratroden af 2,25.
20. oktober 2011 - 12:44 #3
Bifson, vi mailede.  I mellemtiden har du fået andre indlæg, men jeg skyder dog mit af:

Eftersom jeg ikke kan skrive det normale 'i anden' med et total en halv linje højere, så skriver jeg ^2 som 'i anden'.

Hvis siden af det første kvadrat er x, så er kvadratet x^2 stort.
Siden af det andet kvadrat er så x+3, så kvadratet er (x+3)^2.

Så ved du, at det andet kvadrat er 2.25 gange så stort som det første kvadrat, altså:

(x+3)^2 = 2.25 * x^2

Det regner du ud til at x^2 + 6x + 9 = 2.25x^2 eller 5x^2 - 24x - 9 = 0

Det regner du ud som normalt for andengradsligninger (hvis du har glemt hvordan, så er  her et link: http://www.matema10k.dk/index.php?id=541) til at x  enten er 6 eller x er -1.2.  Da længten af en side ikke kan være negativ, må længden på siden på det første kvadrat være 6 cm.
Avatar billede cbom1967 Nybegynder
04. juni 2014 - 15:07 #4
Hejsa

Jeg sidder også lige og roder lidt med denne ligning

Du kunne vel ikke være så rar og og vise hvordan du kommer frem til :

eller 5x^2 - 24x - 9 = 0
Avatar billede HBP2 Praktikant
04. juni 2014 - 21:05 #5
Helt ærligt: der er to komplicerede svar, og så er der mit tidligere svar som næsten ikke indeholder en ligning - og så spørger folk til en af de komplicerede løsninger!