Avatar billede Novice-1 Seniormester
04. november 2011 - 20:28 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

gimp 2,6 -lave format 10 x15 uanset oprindelig størrelse

Jeg har nogle mega store billeder fra mobil og digital cam
de bliver jo vist i 10 x 13,3
hvis jeg reducerer mindste størrelse til eksempelvis 10 cm
men nu vil jeg gerne have dem fremkaldt i 10 x 15 så de passer til album
og da den oprindelige størrelser er 100 cm (og på en del 72 pixel pr tomme)
så skulle det jo være muligt at  ændre forholdet til 10 x 15 (og 200 eller 300 pixels) uden kvaliteten går tabt -mener jeg?

Jeg har været ved at forsøge mig i Gimp (dansk version),
beskæringsværktøj, og flueben ved fast formatforhold
og det ser alt sammen rigtig  nok ud
som om programmet beskære billedet
men når jeg bagefter  kigger på billedet er det alligevel ikke lykkedes mig at gemme ændringen! -hvad mon jeg gør galt.

Mon der findes en dansk!! brugsanvisning til Gimp, hvor man kan slå det op
Eller er der en af eksperterne her, der kan gennemskue  hvad jeg gør galt?

på forhånd tak!
Avatar billede milter Ekspert
04. november 2011 - 20:50 #1
DPI-tallet (eller mere korrekt, PPI) er oplysninger i billedfilen, som fortæller printeren, hvor mange pixels der skal bruges til 1 tomme på det udprintede billede. En DPI på 300 betyder således, at 1 tomme på printet er bygget op af 300 pixels. Det betyder igen, at DPI vil komme til at variere fra billede til billede afhængig af originalmaterialet, hvis alle billeder skal printes ud i 10X15 cm.

Hvor store er de originale billeder i pixels fra dem begge?
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2011 - 08:30 #3
denne her der er gratis kan ændre billed størrelser som en mis

http://www.xnview.com/
Avatar billede Novice-1 Seniormester
07. november 2011 - 11:27 #4
til treatmenice
                hej, jeg bruger selv programmet når jeg skal formindske billeder -og beholde forhold  mellem siderne
--men jeg kan ikke lige se hvordan jeg får et billede ændret  fra
3 x 4 (digital camera størrelse  til traditionel størrelse til gammeldags 2 x 3 (og  dermed i sidste ende 10 x 15 cm),
der passer til album

og det er fotohandleren der skal fremkalde, og  han har det  med enten at lægge sort stribe til, eller at skærer noget af det oprindelige billede
-derfor  ville jeg helst selv bestemme hvilken del af det enkelte !! billede der skal skæres noget af.
-- i tilfælde af henvisning til hjemmeside -så ingen  engelske!!
Avatar billede Novice-1 Seniormester
07. november 2011 - 11:49 #5
til milter
          når det oprindelige billede næsten er 100 cm  på største led og pixels 75 pr tomme
så må man vel i samme!! arbejdsgang kunne forøge pixel tallet og formindske  billed størrelse
--der må vel være et punkt -matematisk!! ?? - hvor kvaliteten endnu ikke formindskes
til trods for at  pixel tallet forøges

hvis jeg reducerer billedets størrelse fra eksempelvis 100 cm til 10 så burde!! jeg vel kunne forøge pixeltallet med 10 gange
--og beholde  den oprindelige kvalitet
-og omvendt, hvis jeg reducerer størrelsen til en tiendedel
så burde pixeltallet vel -teoretisk!! - blive 10 gange højere ?

og det gælder vel også DPI / PPI tallet
--der er vel også en grænse for i hvilken kvalitet at selv fotohandleren kan fremkalde i?
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2011 - 12:29 #6
http://www.imgplace.com/viewimg198/6479/50billedstrrelse.jpg

du skal jo åbne billedet og så ligger alle værktøjerne foroven

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2011 - 12:38 #7
hvis du ser min profil eller det billede jeg har
det er min papegøje der som stort billede er kørt helt ned for at kunne bruges herinde

det er et billede jeg åbner og så foroven trykker billede og ny størrelse - sværere er det ikke

m.v.h
Avatar billede milter Ekspert
07. november 2011 - 12:40 #8
Før vi går videre, skal du lige fortælle, hvor store originalbillederne er i pixels i bredde og højde. Til udskrivning gælder det generelt om at have mindst 240-250 pixels pr. tomme for at få god kvalitet. Alt derover vil ikke kunne ses som en forbedring, medmindre du skal lave meget store print.

Vil du selv printe billederne ud, eller skal det gøres et sted ude i byen

Hvis du kan forstå norsk, kan du i mellemtiden kigge på et par vejledninger til beskærefunktionen, eller "crop", som det hedder på engelsk:

http://docs.gimp.org/2.6/nn/gimp-tool-crop.html

http://docs.gimp.org/2.6/nn/gimp-tutorial-quickie-crop.html
Avatar billede milter Ekspert
07. november 2011 - 12:46 #9
Og her er hele vejledningen på norsk:

http://docs.gimp.org/2.6/nn/

Og her lidt om print af billeder:

http://docs.gimp.org/2.6/nn/file-print-gtk.html
Avatar billede Novice-1 Seniormester
08. december 2011 - 11:27 #10
jeg kan se at jeg ikke har fået givet point
så hvis du lige sender et "svar"  for den norske brugsanvisning!!!
hvis du på et tidspunkt ser dette
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2011 - 11:53 #11
ok hvis det er mig
Avatar billede milter Ekspert
08. december 2011 - 12:23 #12
Og fra mig
Avatar billede Novice-1 Seniormester
08. december 2011 - 13:05 #13
jeg sidder og funderer over
antallet af pixel afhænger det ikke af det camera man har brugt
hvis man tager med et 14 megapixels cam i stedet for et 2 mgp, så må blilledstørelsen vel blive 7 gange større
ikke målt i cm men i pixel

selv bruger jeg ellers xnview til at øge og mindske
henholddsvis når det gælder størrelse og mgp
det med  gimp var for at kunne beskære billedet
der jo som udgangspunkt har format 10 x 13,3  -forholdet

og for at få 15 på den ene led (som på analoge foto)
så må der jo nødvendigvis skæres noget af på den anden led
--og så vil jeg godt selv bestemme om der skal skæres af bund eller top
eller lidt begge steder  -afhængig af hvor der er mest "luft" at skære af.
Avatar billede milter Ekspert
08. december 2011 - 13:58 #14
#13.

Du har ret i, at pixelantallet kan afhænge af kameraets billedsensor, eller chip, som det også hedder, men du kan også selv i indstillingerne på kameraet bestemme, om du vil optage i mindre størrelse.

Hvis du absolut vil printe i 2:3 forhold (f.eks. 10x15 cm) kommer du ikke uden om en beskæring, dvs. fraklipning af en del af billedet. Det analoge format med 24x36 mm filmruller passer netop til at kunne forstørre og printe i 10x15 cm uden at skulle smide noget væk.

Det kommer du ikke uden om med langt de fleste digitale kameraer, som som regel har et side-højdeforhold på ca. 3:4, som eksempelvis vil give et billede på 9x12 cm, hvis alle pixels skal bibeholdes.

Hvis du insisterer på at printe i et andet side-højdeforhold end det, kameraet er født med, må du selv beskære hvert enkelt billede enkeltvis, hvis du selv vil bestemme, hvad der skal smides væk.

Alle billedbehandlingsprogrammer kan beskære, og de har flere forudindstillede formater, f.eks. 2:3 og 3:4.
Avatar billede Novice-1 Seniormester
11. december 2011 - 11:35 #15
tak  til #3
            jeg må studerer XnviW bedre!!!-  inden det bliver  aktuelt næste gang  (venindens album passer til 10 x 15 og første gang skar hendes fotograf vist automatisk af billedet
-og  ikke nødvendigvis hvor der var mest luft. Men nu før hun dem vist i 3:4, når hun kommer med mine digitale)
modsat hendes egne analoge

Eder et gratis! (eller næsten gratis) program som du eller andre specielt vil anbefale?  -med god dansk!! vejledning

nu har jeg jo givet point!!!  herinde
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2011 - 13:55 #16
Photofiltre er et udmærket program, som du kan downloade via linket herunder:

http://photofiltre.free.fr/download_en.htm

Versionen er på engelsk, men du kan downloade en dansk sprogpakke til den via samme hjemmeside lidt længere nede på siden. En vejledning til installationen af sprogpakken kan du finde her:

http://itkursus.dk/download/Photofiltre-paa-dansk.pdf

Og her findes et hav af vejledninger til mange af de ting, du kan lave med Photofiltre:

http://www.pensionistedb.dk/Photofiltre.htm

Hvis du hellere vil fortsætte med Gimp, er der en dansk vejledning her:

http://www.skolekonsulenterne.dk/Infoweb/Indhold/IT/Alle/The%20GIMP%20-%20skolekonsulenterne.pdf
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2011 - 13:59 #17
Og så glemte jeg lige at skrive, at du kan finde en vejledning til dit problem med beskæring på side 24 i det sidste link ovenfor.
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2011 - 14:13 #18
Og lige et godt råd, som alle råd om billedbehandling burde starte med:

Rediger og eksperimenter altid kun med kopier af originalbilledet
Avatar billede haldverner Praktikant
06. april 2016 - 14:53 #19
Hej. Jeg har et kort i farver, der skal gemmes i gråtoner og pcx. Men når jeg eksporterer passer målestoksforholdet ikke.
Avatar billede haldverner Praktikant
07. april 2016 - 11:58 #20
Hej. Jeg har et kort i farver, der skal gemmes i gråtoner og pcx. Men når jeg eksporterer passer målestoksforholdet ikke.
Hvad er der galt?????
Avatar billede milter Ekspert
07. april 2016 - 13:02 #21
Hej haldverner.

At stille sit eget nye spørgsmål i en andens tråd betragtes som spam (dvs. uhøfligt og dårlig stil) her på eksperten.dk.

Opret dit eget spørgsmål, og dine chancer for at få hjælp vil blive mangedoblet. Som du har gjort det, er det kun deltagerne i denne tråd, der vil få øje på det.