Avatar billede pstidsen Novice
27. november 2011 - 14:21 Der er 45 kommentarer og
1 løsning

Netværksprinter bliver ikke "online" efter genstart

Jeg har en HP Laserjet P2015P som er sat til routeren med et almindeligt netstik. Når jeg er logget på det trådløse netværk kan jeg tilføje printeren og printe og det fungerer fint. Problemet er dog at når printeren har været slukket, står den som Offline på min computer. For at kunne printe igen, skal jeg ind i Enheder og printere og tilføje den igen. Kan det virkelig passe man ikke må slukke en netværksprinter?

Jeg kører Windows 7.
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2011 - 14:43 #1
Du har vel installeret driveren?
Avatar billede pstidsen Novice
27. november 2011 - 14:46 #2
jeg har brugt printeren med USB og der har den jo installeret en driver. Da jeg skulle installere den trådløst, anbefalede Windows at bruge den eksisterende driver. Jeg prøver lige med en ny.
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2011 - 14:54 #3
Der fulgte da vel en CD med printeren? Jeg har selv en Brother over Routeren. Dog har jeg kabel derfra. Jeg installerede den driver, som fulgte med printeren, og det fungerer fint. Når jeg tænder for printeren, dukker den straks op i windows7.
Avatar billede leif Seniormester
27. november 2011 - 16:40 #4
Det er ikke fordi den tilfældigvis får ny IP efter du har genstartet printere eller har du sørget for at den har fået fast IP ?
Avatar billede pstidsen Novice
27. november 2011 - 16:49 #5
Nej, jeg har ikke gjort andet end at sætte en ledning i fra printer til router. Hvordan sørger man for fast ip?
Avatar billede juleulven Nybegynder
27. november 2011 - 17:11 #6
HVIS printen ikke har "Statisk IP" som #4 henviser til, skal du logge ind på printeren via dens hjemmeside, ofte: http://x.x.x.x eller via displayet på printeren.

SØRG FOR, at den IP.adresse du angiver ligger højt i netværks scopet ... OG at den adresse du angiver ikke allerede er i brug.

HVIS det ikke er statisk IP problem kan det skyldes "SNMP" på portniveau eller printerens begrænsning.
højreklik printeren
klik "egenskaber"
klik "porte"
klik "konfigurer port"
sørg for, at SNMP er slået til og "community name" = "public"
MED mindre, at porten ikke er "Standard TCP/IP port".

Hvis det er "Standard TCP/IP port" og snmp er sat korrekt men ikke virker, skal du logge på selve printerens hjemmeside, muligvis logge ind som admin, kigge på konfigurationen og kontrollere, at SNMP er aktivt OG at communityname er public

DET KAN OGSÅ skyldes, at du har en "Software" firewall liggende på din maskine der blokerer SNMP forspørgslen fra din computer til printeren ....
SNMP Request ligger på UDP port 161 ...
Avatar billede pstidsen Novice
27. november 2011 - 17:42 #7
Det prøver jeg! Der er lidt forstyrrelser på vores net pt. Regner med det bliver løst inden for 1-2 dage. Før der er styr på det, vil jeg ikke lige gå videre med printeren. Derfor går der lidt tid inden jeg vender tilbage igen.
Avatar billede pstidsen Novice
28. november 2011 - 20:23 #8
Har hvis klokket i det... Jeg ville lige starte forfra på en frisk så jeg slettede alle TCP/IP og nu kan jeg ikke finde printeren på nettet. Når jeg går ind og vil lave en ny port ved jeg ikke hvad IP adressen eller printernavnet er. What to do?:O
Avatar billede pstidsen Novice
29. november 2011 - 18:27 #9
Opdatering: Hvis jeg udskriver en testside fra printer får jeg:

TCP/IP
Host Name: (jeg ved ikke om disse tal/bogstaver kan misbruges, så derfor undlader jeg at skrive dem)
Domain name: home
Bonjour printer name: HP LaserJet P2015 Series (8582A1)
IP adress: Confirguring
Subnet mask: (jeg ved ikke om disse tal kan misbruges, så derfor undlader jeg at skrive dem)
Default gateway: (jeg ved ikke om disse tal kan misbruges, så derfor undlader jeg at skrive dem)
IP Configured by: DHCP
DHCP/BOOTP server: (jeg ved ikke om disse tal kan misbruges, så derfor undlader jeg at skrive dem)
DHCP expiration time: 00:00:00 (day:hours:minutes)
WINS server: 0.0.0.0
Avatar billede pstidsen Novice
29. november 2011 - 19:18 #10
Problemet er på en mærkelig måde løst. Jeg SKULLE printe noget ud, så jeg satte printeren til computeren via. USB. Derudover tog jeg internetstikket fra printeren ud af routeren og satte det i igen. Jeg tilføjede printeren og vupti, så virkede det igen.
Avatar billede pstidsen Novice
01. december 2011 - 17:46 #11
#6: I indstillingerne var printerens IP indstillet til "Automatisk". Jeg ændrede det til "Manuelt" og tastede den IP som printeren kørte over pt. Håber det virker næste gang jeg skal bruge den.

Hvad mener du med at IP'en skal ligge højt i netværks scoopet?
Avatar billede pstidsen Novice
04. december 2011 - 17:22 #12
At ændre IP'en til "Manuelt" hjalp ikke. Konfigurationen af porten ser sådan her ud: http://gratisupload.dk/billede/thumb/669928/full/ og det ser vel fint ud?

Så var jeg på printerens hjemmeside og det ser sådan her ud: http://gratisupload.dk/billede/thumb/669930/full/ Jeg satte markøreren ned på: Enable SNMP v1 read-only access (uses 'public' for the Get Community Name)
Avatar billede juleulven Nybegynder
04. december 2011 - 20:22 #13
Hej Igen PStidsen...

angående SNMP sætter du flueben i den "midterste". altså "read-only access". man bruger kun "write" hvis man skal diktere informationer til printeren og en driver skal kun læse.

port konfiguratinen ser fin ud.

angående det med "højt" oppe i DHCP scopet... det jeg mener er;
din router angiver IP-adresser til alle enheder der efterspørger det. En DHCP er følgende; IP, Subnet/undernet, gateway & dns.

Typisk er en hjemmerouter opsat til, at starte på 192.168.1.2  eller f.eks 192.168.1.10 også ellers tildele adresser derop ad.
Der er adresser fra 192.168.1.2 til og med 192.168.1.254 hvis undernetmaskinen er 255.255.255.0

PROBLEMET er, at mange routere kan ikke finde ud af, at en printer ligger med en "FAST" adresse i den lave ende af "området/scopet" og derfor bliver en computer tildelt samme adresse også får du en konflikt og derved mister forbindelsen.
så ændre f.eks printerens IP til 192.168.1.200.

Når du indstilliger printerens IP manuelt skal du sørge for, at undernetmaskine og gateway er det samme som din computer.
Du kan finde computerens IP-informationer på følgende måde:
1. klik start
2. klik "kør"
3. skriv; "ipconfig"
4. sørg for, at printeren har SAMME undernetmaske og gateway som computeren.

Jeg håber dette hjælper dig videre :-)
Avatar billede pstidsen Novice
04. december 2011 - 21:26 #14
Nu har jeg ændret printerens IP til 192.168.1.200 og jeg har sammenlignet ipconfig (man kan ikke bruge den den guide du skriver i Windows 7. Man skal i stedet skrive ipconfig i kommandoprompten) med oplysningerne på printerens "hjemmeside" og de stemmer overens. Jeg ser lige om jeg kan printe i morgen.
Avatar billede juleulven Nybegynder
04. december 2011 - 22:00 #15
hvis du er i tvivl om det er netværk eller windows der driller dig kan du printe fra kommandoprompten...

telnet 192.168.1.200 9100 (tryk enter)
herefter har du en "blank" kommandoprompt.
skriv noget tilfældigt og tryk enter et par gangen...

efter ca 30-60 sekunder har printeren fortolket dine indtastninger med dens PCL5/6 og burde printe...
Avatar billede pstidsen Novice
05. december 2011 - 19:12 #16
Kan fint printe ud via cmd (dog først efter den var blevet tændt GG). Jeg kan også kontakte den via browser på den IP jeg satte i går. Hvor kan fejlen ligge?

PS: Mht. telnet, så er det som standard deaktiveret i Windows 7. Man kan dog aktivere det vha.: http://www.fettesps.com/windows-7-enable-telnet/ Du har hvis en XP ;)
Avatar billede pstidsen Novice
05. december 2011 - 19:24 #17
Det mærkelige er at hvis jeg installerer printeren på ny efter den er tændt kan jeg godt printe fra den.
Avatar billede juleulven Nybegynder
05. december 2011 - 20:16 #18
hvilken driver benytter du til din maskine? HP har nogle universel drivere der laver lidt "automatiske" ting.

hvilket ikke altid er helt smart...
Avatar billede pstidsen Novice
05. december 2011 - 20:47 #19
Jeg har to printere installeret. De to med en driver som Windows selv har fundet. Den sidste med den nyeste driver fra HPs hjemmeside. Hvor skal jeg ellers finde den?
Avatar billede juleulven Nybegynder
05. december 2011 - 21:22 #20
mon ikke det er den "Universelle" du kører med fra HP :)
den kan du installere på 2 forskellige metoder...

det er vigtigt du ikke installerer den "dynamisk" ... jeg an ikke rigtig præcisere den beskrivelse med andet end:

dynamisk mode: man installerer 1 printerdriver som automatisk kan lede efter og forbinde til forskellige printere afhængigt af hvilken lokation man forbinder på. f.eks forestil dig 4 kontorafdelinger med 4 forskellige HP printere.

Statisk mode: her opretter du 1 driver, med 1 windows installation der peger på 1 statisk printer ...

Det er den "statiske" installation du skal gå efter med den universelle driver.

håber det giver mening ... ellers får jeg ved lejlighed kigget lidt nærmere på det og set om jeg kan lave en lille vejledning med screendumps i word mv :)
Avatar billede pstidsen Novice
05. december 2011 - 21:44 #21
Jeg har valgt Traditionel tilstand her: http://www.gratisimage.dk/graphic/images/2011/December/05/FD5C_4EDD2921.jpg og det er vel fint nok? Det skal lige siges at jeg endnu ikke har testet printeren installeret på driveren fra HPs side endnu. For at få det bedste testresultat venter jeg altid en nat over (i løbet af den tid er min computer koblet fra nettet og printeren har stået slukket længe) med at teste om det virker. Hvis du forstår..
Avatar billede juleulven Nybegynder
05. december 2011 - 22:26 #22
traditionel tilstand var det ord jeg manglende :) så ja det ser fint ud ... men det burde virke ..

kan godt forstå du venter til natten over... men måske dit problem skyldes, at printeren ikke vågner korrekt op fra noget dvale tilstand...

kontroller, at der er nyeste firmware på printeren ...
Avatar billede pstidsen Novice
05. december 2011 - 22:32 #23
Ja for telnet testen viste at det var Windows det var galt med, ikke?
Avatar billede juleulven Nybegynder
05. december 2011 - 22:40 #24
hvis du ikke kan printe fra windows så laver man "telnet-testen" ... kan man printe fra sidst nævnte så ja ... har man et windows issue..
Avatar billede pstidsen Novice
06. december 2011 - 22:38 #25
DET VIRKER!!!! Både den med HP driver og de hvor Windows har fundet driver. Hvad for en af dem skal jeg beholde?
Smid et svar. Du har været til STOR hjælp!!!
Avatar billede juleulven Nybegynder
07. december 2011 - 16:34 #26
velbekomme... glad for jeg kunne hjælpe
Avatar billede pstidsen Novice
08. december 2011 - 18:53 #27
skal jeg bare beholde den printer med driveren fra HPs hjemmeside? Eller den hvor Windows har fundet driveren? (De virker begge to)
Avatar billede juleulven Nybegynder
09. december 2011 - 16:51 #28
det er umiddelbart ligegyldigt hvad ... umiddelbart er den "windows-driver" nok den mindst komplekse/krævende driver...
Avatar billede pstidsen Novice
09. december 2011 - 18:04 #29
HP driveren kommer med den lille boks "Jobbet er sendt til printeren" og andet info, så tror jeg vil bruge den som standard, men kan da bare lade den anden blive.
Avatar billede pstidsen Novice
17. december 2011 - 09:57 #30
juleulven: kan du komme med en forklaring på dette?

Når jeg ved min computer trykker print, står den selvfølgelig og venter nede i højre hjørne ved printerikonet. Når jeg så tænder printeren går der cirka 1 minut (fra den og tændt og klar) inden den printer. Det gælder også blot for små filer. Kan du lige sige hvad for en indstilling der skal rettes? Hvis det er muligt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. december 2011 - 11:49 #31
Det kan skyldes at din "Default Gateway" eller "Subnet mask" ikke er helt korrekt. De skal være helt  magen til dem, din PC har.

Er Subnet Mask ikke 255.255.255.0, kan det også skyldes at din IP-adresse er for høj på printeren... - men så skal du nok helt genoverveje, hvad det skal være.
Avatar billede pstidsen Novice
17. december 2011 - 15:01 #32
Default Gateway/Standardgateway og Subnet mask/Undernetmaske er ens på printer og pc. IP'en på printeren er jo 192.168.1.200. Hvad kunne jeg sætte den ned til?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. december 2011 - 15:32 #33
Det afhænger lidt af, hvilke IP-adresser din router er sat op til at  give ud. Men jeg vil mene 192.168.1.50 er et godt bud, uden at gå i detaljer om hvofor. Men husk at du så igen skal lave ny TCP/IP port på din pc.
Avatar billede pstidsen Novice
17. december 2011 - 17:13 #34
Ved at ændre det til 50 blev den lidt hurtigere. Det eneste der er forbundet med nettet er en stationær computer, tre bærbare, muligvis nogle mobiler og en iPad.

Hvad ville der ske ved at sætte det yderligere ned?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. december 2011 - 23:13 #35
Ikke noget som helst... (sandsynligvis). Det er ikke et spørgsmål om, at den bliver hurtigere, jo lavere IP adressen er, men at der kan være problemer med at se det fulde "IP-range" (det fulde antal IP adresser fra 1 til 255), hvis din subnetmaskine IKKE er 255.255.255.0

Men 50 og derunder vil være MEGET usandsynligt at der er spærret for, og derfor vil du ikke vinde mere.

Er den stadig langsom, skal du nok kigge et andet sted, som jeg ikke lige kan forestille mig...

..jo, for resten. Du har jo haft en del problemer med installation/afinstallation og printproblemer... - prøv lige at tjekke i biblioteket C:\windows\system32\spool\printers.

Ligger der filer her, er de nok årsagen til dine problemer - slet alle filer (kan ske du skal stoppe spooleren for at kunne slette dem).
Avatar billede juleulven Nybegynder
17. december 2011 - 23:19 #36
at en printer er er et minuts tid om opstart kan jo sagtens skyldes dvale på maskinen ...
personligt tvivler jeg MEGET på det skyldes netværk...

om du kører 255.0.0.0 eller 255.255.255.0 handler jo kun om hvor mange IP.adresser du har tilgængelig i dit netværk.

gateway er kun noget der bruges hvis printeren har behov for, at tilgå internettet ...

Pstidsen: kig lidt på dvale på netkort på maskinen
Avatar billede juleulven Nybegynder
17. december 2011 - 23:20 #37
det er NORMALT at printerdrivere efterlader filer i c:\windows\system32\spool\printers og slette filer her er, at bede om ballade i dit printer subsystem.
Avatar billede pstidsen Novice
17. december 2011 - 23:44 #38
Altså lad mig lige forklare det lidt mere præcist:
Under selve opstarten af printeren larmer den og dioderne (der er fire. En der viser at den er klar, manglende papir, manglende toner og papirstop) blinker. Når den så er faldet til ro, lyser dioden for at den er klar (og den med manglende toner, da den snart er tør). Hvis jeg havde printet via USB, ville printeren have printet ligeså snart dioden, der indikerer at den er klar, lyser (mere præcist: et kort øjeblik FØR dioden lyser). Når så printeren viser den er klar, så går der cirka et minut til den printer, men altså kun hvis det er over nettet.

Hvor er det liiige jeg finder info på dvale på netkortet? Der står noget om dvale i manualen: http://bizsupport2.austin.hp.com/bc/docs/support/SupportManual/c00623623/c00623623.pdf men synes ikke det står i forbindelse med netkort...

C:\Windows\System32\spool\PRINTERS er tom.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. december 2011 - 10:32 #39
Det har næppe noget med dvaletilstanden at gøre.

Omvendt har jeg ikke andre idéer til, hvorfor der skulle være forsinkelse på printet end netværket.

Jeg kan garantere for at subnet masken er vigtig, også på et lokalnetværk, ligesom jeg kan garantere at det eneste der bliver af ballade ved at slette spoolerfilerne, er at det printjob der ligger der, selvfølgelig forsvinder, hvilket sædvanligvis er ens mål, hvis man sletter spoolerfilerne.

Printerdriverne ligger i en "parallel"mappe, og disse skal man selvfølgelig ikke rode i, med mindre man er ude i alvorlig fejlsøgning.
Avatar billede pstidsen Novice
18. december 2011 - 16:13 #40
Status: Det hjalp at sætte IP'en ned til 192.168.1.50. Nu har jeg sat den ned til 192.168.1.5 og det er nok cirka det samme som ved 50. Hvis der ikke er flere gode idéer må jeg vel bare leve med det?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. december 2011 - 15:21 #41
Rent praktisk burde det ikke give en hastighedsændring fra 50 til 5.
Der imod er du nu så lavt, at du risikerer at få en adressekonflikt, når din router forsøger at uddele en 4. IP adresse - så jeg ville nu nok hæve den en del - eks. tilbage til de 50.
Avatar billede pstidsen Novice
19. december 2011 - 15:33 #42
Det har heller ikke hjulpet.. Hvornår deler en router IP adresser ud? :o
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. december 2011 - 15:43 #43
En moderne router har indbygget en DHCP-server, der uddeler IP-adresser til alle PC´ere, printere, telefoner m.m. der bliver koblet på netværket.

Man KAN sætte den op til at uddele adresser i et bestemt område, men har du ikke været inde og sætte den op selv, vil den sædvanligvis uddele adresser startende med 192.168.1.2. Herefter x.x.x.3. x.x.x.4 - og den fjerde enhed du sætter på vil få samme adresse, som du har givet printeren. Dermed vil du få problemer, da de så vil "slås" om at komme på netværket. Derfor er 50 en fin størrelse, da du så skal have hele 48 enheder på dit netværk, før det bliver et problem.
Avatar billede pstidsen Novice
19. december 2011 - 16:53 #44
Ja 48 må da være nok. Tak for hjælpen. Smid lige et svar her begge to: http://www.eksperten.dk/spm/953601
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. december 2011 - 09:12 #45
Mange tak, men jeg springer over...
Avatar billede pstidsen Novice
20. december 2011 - 14:33 #46
Juleulven?