Avatar billede Slettet bruger
16. december 2011 - 11:54 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

B - G eller N

Hej.

Jeg har fået en router fra TDC via noget de kalder Homebox adsl.

Dette virker fint nok, men når jeg vil forbindes til det trådløse internet skal routeren stå minimum 1 meter fra computeren ellers vil den ikke forbinde - til trods for at signalet fra "sin plads på væggen" og til min computer (max 3 meter) er på 100 %.

Jeg har kigget på diverse indstillinger på routeren og har også skiftet kanal, som nogle herpå Eksperten foreslog en anden i et andet spm.

Der står i vejledningen at man afhængig af hvilken enhed ens netkort kører, kan sætte routeren fast til kun at benytte b, g eller N. Som standard er den konfigureret til at køre på alle slags.

Nu er mit spørgsmål om hvordan jeg indstiller mit netkort til at køre N (om man kan det) og hvad hulen informationerne betyder på mit netkort.

På pakken til min computer står følgende:

Packard Bell integrated 802,11b/g/Draft-N WLAN

Så vidt jeg har læst mig frem til og forstået, er typen N det hurtigste man kan køre i trådløst. Men hvad betyder Draft-N helt præcist?

Og kan det med at routeren som standard konfiguration benytter alle 3 slags enheder have indflydelse på mit første problem, at computeren ikke vil forbinde sig trådløst med mindre routeren står under 1 meter fra?

Har læst en masse guides (inkl. TDC's) men syntes ikke jeg er blevet klogere. Håber I kan hjælpe mig fremad.

På forhånd tak for hjælpen og god jul til jer.
Avatar billede Blueeyez Mester
16. december 2011 - 11:59 #1
Det lyder som om noget indenfor 1 meter fra din router påvirker den.. eller noget der er tæt på den påvirker dens signal..

man vil anbefale mixed mode. det får du mere ud af, men så igen så vil jeg påpege -n som den bedste, men det kræver jo os alle dine enheder understøtter -n :)

Du kan indstille det på din pc via enhedshåndtering, højreklik og vælg egenskaber, avanceret og så der kan du ændre hvilken type forbindelser din pc må benytte :)
Avatar billede thov Forsker
16. december 2011 - 12:40 #2
Indtil man blev enige og fik fastlagt n-standarden, havde alle producenter deres egen opfattelse af 'n', og derfor hed det altid 'draft-n'.
('draft' kan oversættes til kladde eller udkast).

Det betød, at man kun kunne være sikker på fuldt udbytte af n-hastigheden, hvis både router og netkort kom fra samme producent.

Var enhederne forskellige, endte hastigheden som regel et eller andet sted mellem 'g' og 'n' (54mbps til 108mbps).

Så er routeren en 'ren' 'n' og computeren en 'draft-n', er det sikreste nok at lægge router og computer fast på 'g'.
Desuden havde visse draft-n'er problemer med den mest brugte TKIP kryptering, og kørte bedre med AES.
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2011 - 12:57 #3
#1 Ja, altså jeg har sat min router op i 2 meters højde på væggen (har dyr i huset, derfor). Det er bare underligt at signalet både på væggen og på gulvet, hhv. 1 og 3 meter væk er det samme. Den gider bare ikke forbinde når routeren sidder på væggen.
Har også prøvet at sætte den ned på gulvet med de 3 meter væk fra computeren, lige vidt hjalp det.

Glemte også at skrive at jeg ikke er tilhænger af windows, men har mit netkort sådan en indstilling med at køre en bestemt type - så vil jeg da lige undersøge det nærmere.

#2 Routeren kan så vidt jeg har læst på pakken og TDC's info side, køre alle 3 slags enheder. Vil det ikke betyde at routeren nu forsøger sig på alle 3 slags og måske laver en slags port surf (bare enheds surf) ?
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2011 - 16:55 #4
Bump

Problemet er stadig, til trods for at jeg har skiftet både kanal og type - til N ..

Jeg kan sagtens logge på trådløst når routeren står næsten klods op af min computer, men flytter jeg den 3 meter væk - så kan jeg ikke logge på, men kan sagtens fange signalet med 100%..

Bump
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2011 - 17:00 #5
Bump

Hvis jeg logger på det trådløse og flytter routeren, går der ikke særlig lang tid med at logge mig af og den igen søger og søger...

Ligeledes er problemet når den står tæt på. Den forbinder og forbinder, selvom jeg skriver password vil den nogen gange ikke forbinde.

Som #1 skrev med påvirkning .. men hvad skulle påvirke?

Har intet signal i bygningen som bør kunne det, udover at min underbo fik min MAC adresse engang for at jeg kunne forbindes til trådløst i bygningen - men jeg fik noget særskilt grundet virkelig dårlig hastighed.
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2011 - 17:01 #6
Og routeren tillader ingen MAC adresser, bare man har kodeordet kan man logge på fra hvilken som helst maskine/telefon.
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2011 - 17:04 #7
Irriterende at man ikke kan ændre sit indlæg .. men routeren har ikke "kun MAC adresser" tilknyttet, dvs alt bør kunne connecte til min router hvis man har kodeordet ..

Det kan jeg bare ikke, kan det være fordi jeg kører Linux og computeren oprindeligt er solgt med windows skrammel  ?

</redigering> ::slut
Avatar billede Blueeyez Mester
16. december 2011 - 20:15 #8
#7 Prøv og nulstil routeren... og start forfra med opsætning i den, hvis det stadig fejler så prøv og forbind til anden router og se om problemet er der os, hvis ikke så vil jeg påpege at det kunne tænkes at det er din router der skal skiftes.. (De routere man får fra ISP'ere er generelt elendige)
Avatar billede smartebenny Nybegynder
17. december 2011 - 17:09 #9
1. Reset routeren som ovenstående siger
2. Hvis muligt, så routeren til både at køre G og N, da du sikkert vil have clienter der enten kører G eller N. T.ex er din PC N og måske din smart phone G osv. B finder man næsten ikke idag, i et hjem
3. Du kan evt. prøve at sætte fast kanal på den. Men sæt den til kanal 1, 6 eller 11. Og absolut ikke 12 og 13, da mange netværkskort kun går fra 1-11 (USA).
4. Hvis der stadig er problem. Så prøv som en anden siger, at se om din PC kan kommer på andet trådløst netværk på længere afstand. Så ved du ikke alle fald hvor problemet ligger. Du kan evt. også låne en laptop af en ven, og se om den gider hoppe på.
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2011 - 23:04 #10
Jeg fandt en løsning efter at have gennem surfet både TDCs forum og andre fora med lignende problemer. Det tog godt nok den halve nat, men nu virker det perfekt.

http://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=31&t=11812&start=15#p73564

I er velkommen til at poste svar, dem af jer som har givet sig tid til at prøve at hjælpe.
Avatar billede Blueeyez Mester
18. december 2011 - 01:17 #11
Får du her så :)