Avatar billede empty Nybegynder
17. januar 2012 - 23:58 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Synology fil overførsel performance

Hvilken slags performance skulle jeg forvente i LAN fil overførsler med nedenstående hardware?

Synology 211j på version 3.2-1955.
2x 2tb Western Digital Caviar Green (præcist: WD20EARS-00MVWB0).
Raid 0.
1000mbit router (kun kabler, ingen wireless)

Windows 7 64bit, 256gb Samsung SSD.

Hurtigste hastighed jeg har fået indtil videre er omkring 250-300mbit (har ikke lige målt det i MB/s). Men det virker lavt for et 1000mbit netværk?
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
18. januar 2012 - 00:05 #1
Som det første så prøv at overføre en fil med robocopy fra kommandoprompten.
Avatar billede empty Nybegynder
18. januar 2012 - 03:19 #2
3gb test.mkv fil anvendt til robocopy.

Fra nas til pc
Hastighed:            50112702 Byte/sek.
Hastighed:            2867.471 MB/min.

Fra pc til nas
Hastighed:            41576636 Byte/sek.
Hastighed:            2379.034 MB/min.
Avatar billede chalde Seniormester
18. januar 2012 - 08:03 #3
Du får:
Read ca. 47MB/s
Write ca. 39MB/s

Din write speed fejler ikke noget, men din read speed kunne godt være højere (60-80MB/s hvad forskellige tests på nettet viser).

Laver NASen andet (tjek ressourceforbrug)?
Har du forsøgt at køre uden om router?
Avatar billede snabeljan Nybegynder
18. januar 2012 - 08:45 #4
Har bare en ting at sige t det.... Windows filsystem - det er svinelangsomt (undskyld udtrykket)
Avatar billede chalde Seniormester
18. januar 2012 - 08:52 #5
#4 Men nu kører Synology EXT4 ;)
Avatar billede empty Nybegynder
18. januar 2012 - 16:33 #6
"Laver NASen andet (tjek ressourceforbrug)?"
Nej, under testen kørte der ingen torrents eller andet hverken på pc eller nas og nassens cpu var på ~1%.

"Har du forsøgt at køre uden om router?"
Nej, hvordan gør jeg det? Twisted kabel?

"Din write speed fejler ikke noget, men din read speed kunne godt være højere (60-80MB/s hvad forskellige tests på nettet viser)."
Ja, men de 60-80mb/s for harddiskene er jo ikke raid0. Raid0 burde vel give omkring dobbelt så meget hastighed? Hvis man fx kigger på http://www.storagereview.com/western_digital_caviar_green_2tb_review_wd20ears ser det ud til mine harddiske hver især er i stand til minimum 40-50mb/s. Det burde vel ganges med 2 når min nas kører raid0?
Avatar billede chalde Seniormester
18. januar 2012 - 16:51 #7
Jeps, prøv med et krydset kabel. Start først med at giv den en fast IP, og det samme med din maskine bagefter.

Nej, du får ikke dobbelt hastighed ud af raid0, og slet ikke i en NAS der har øvrige begrænsninger. Forvent at omkring de 80MB/s er toppen (du sidder med en entrylevel NAS).
Avatar billede empty Nybegynder
18. januar 2012 - 17:03 #8
Ok prøver jeg.

Semi-offtopic: Vil du mene at det er irrelevant hastighedsmæssigt (og dumt rent data-integritetsmæssigt) at jeg kører raid0?
Avatar billede chalde Seniormester
18. januar 2012 - 17:16 #9
#8 Det kommer an på hvad dit behov i din NAS er.
Såfremt det er til opbevaring og backup, så ville jeg aldrig køre stripe. Som minimum mirror.
Derudover er der ikke voldsomt meget hastighed at hente i stripe for entrylevel NAS.

Bruger du den derimod til ligegyldige data du ikke er trist over at miste, så vinder du 2tb ved at køre stripe fremfor mirror/shr.
Avatar billede empty Nybegynder
19. januar 2012 - 22:27 #10
Har lavet en lille film under 2mins af 4 tests jeg foretog. Skal nok ses i 720p eller 1080p for at få noget ud af den.

http://www.youtube.com/watch?v=UtJmVMiA2WU&hd=1

med router
pc->nas
nas->pc

uden router
pc->nas
nas->pc

Mellem hver af de 4 forsøg slettede jeg selvfølgelig target områdets fil, så det ikke var overskrivning, men nylavede filer hver gang.
Avatar billede empty Nybegynder
22. januar 2012 - 22:06 #11
Hej chalde

Hvis du kigger på filmen ser det ud til at min router (TP-Link TL-WR1043ND) rent faktisk er en flaskehals?

PS: Siden det ser ud til vi er ved vejs ende, så lav lige et svar ;)
Avatar billede empty Nybegynder
18. februar 2012 - 17:38 #12
chalde? ;)
Avatar billede chalde Seniormester
19. februar 2012 - 11:39 #13
Personligt kører jeg intet gennem min router andet end wan og wireless. Alt andet kører på en separat switch. Færre enheder der potentielt kan sløve trafikken eller skabe problemer.

Bare behold point :)
Avatar billede empty Nybegynder
21. februar 2012 - 15:35 #14
Tak for hjælpen trods alt ;)