Avatar billede klovnefisken Nybegynder
24. januar 2012 - 16:23 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

mysql kald hvor der skal soteres og på samme tid noget random

Hej alle

Jeg har forsøgt mange forskellige ting nu, men har ikke kunne skrive en løsning selv der kan klare min lille opgave

jeg har i min database en tabel med navn textbox hvor der er et felt med navnet b_heigt

feltet b_height indeholder en masse højder på de bokse der kan godt være flere på samme højde
det jeg vil er at læse den ud sorteret således at jeg får de højeste først, men skulle der være flere på samme højde , skulle der gerne en random på , så de ikke kommer i samme rækkefølge hver gang

$sql="SELECT * FROM tekstbox ORDER BY b_height,random DESC";

håber der er en der kan klare denne for mig

M.V.H. Bruno
Avatar billede arne_v Ekspert
24. januar 2012 - 16:34 #1
proev:

SELECT * FROM tekstbox ORDER BY b_height DESC, RAND()
24. januar 2012 - 16:39 #2
SELECT * FROM tekstbox ORDER BY b_height, RANDOM()
Avatar billede klovnefisken Nybegynder
24. januar 2012 - 16:40 #3
takker for dit svar , men var sikker på den ikke virkede da jeg så den , men ved nærmere efter syn så jeg at jeg selv var et fjols, jeg havde selv prøvet samme løsning, men havde helt glemt at RAND skulle have () på

så smid et svar så er der point
24. januar 2012 - 16:40 #4
Det fandt arne_v også ud af mens jeg testede mit.  Han var først, så ignorer mit svar.
24. januar 2012 - 16:44 #5
(Og så fik jeg også skrevet forkert, det er RAND() som arne_v skriver.)
Avatar billede klovnefisken Nybegynder
24. januar 2012 - 17:09 #6
ja man kan ikke huske alle ting , og sådanne små ting kan tage lang tid at finde når man ikke lige kan huske det
:)