Avatar billede ninjatheo Nybegynder
29. januar 2012 - 20:53 Der er 6 kommentarer

50 mbit, over kabel. 10mbit over wifi. Hvad skyldes dette og hvordan kan det forbedres

Hej

Jeg vil nødigt lave et overflødigt spørgsmål, men jeg har kigget jeres guides igennem samt spørgsmål og kunne ikke finde noget svar, så derfor er jeg her

[b]BLOT EN OPSUMERING AF MINE SPØRGSMÅL[b]

[/i] HVORDAN KAN DET TRÅDLØSE REDUCERE 50MBIT TIL 10-20MBIT, OG HVAD KAN MAN GØRE FOR AT FORBEDRE DET?[/i]
- læs uddybet forklaring længere nede

Jeg har netop fået en 50/5 mbit forbindelse igennem stofanet.

Når jeg prøver at kører en hastigheds test både igennem stofanet, og speedtest.net får jeg en svigende download fra 10-20mbit, men en stabil upload på 5mbit. Jeg har prøvet både stofanets trådløse router/modem samt mit eget.

Men når jeg sætter et kabel i, får jeg en måling på 50/5 mbit. så jeg ved at der kommer den hastighed ind i modemmet som jeg betaler for. Jeg forstår bare ikke hvorfor hastigheden bliver reduceret så meget. Og det er ligegyldigt om jeg sidder næsten oven på den trådløse station eller længere væk.

Det skal dog siges at jeg bor i et lejlighedskomplex hvor jeg hvert fald kan se 15-20 trådløse netværk i nærheden. Jeg har downloadet et program der ser hvilke channels de er på, og derefter valg det mindst brugte ud fra dette.

Beklager det blev et så langt spørgsmål. Håber nogen finder sig tid til at læse, samt løse mine spørgsmål
Avatar billede chalde Seniormester
29. januar 2012 - 20:57 #1
Hvilke routere har du forsøgt med? (producent + model)
Hvis samtlige kanaler inden for samtlige frekvenser er godt brugt, så er der ikke det store at gøre.
Men jeg kunne forestille mig at der er rigeligt med kapacitet på 5ghz båndet. Men dette kræver både router og udstyr der understøtter det.
Avatar billede kjeldsted Novice
29. januar 2012 - 20:59 #2
Kan disse routere trække 50 mbit?
Jeg har selv langt hurtigere forbindelse på kable, da min egent router kun kan trække 20 mbit på WiFi, og ikke de 100 som jeg putter i den.
Avatar billede ninjatheo Nybegynder
29. januar 2012 - 21:09 #3
jeg ved ikke hvad model det er, men jeg kan tjekke imorgen. Man skal man da op i den "bedre" ende af routere for at de kan trække 50mbit trådløs ?
Avatar billede romeo Nybegynder
29. januar 2012 - 21:18 #4
Normalt er i den virkelige verden et 54mbit trådløst, noget i stil med 18-22 Mbit når der fart på.

N Standarden kommer højere op. Men kan kræve at din bærbar/pc supportere f.eks 5Ghz for at få max ud af det. (og wireless router så også kan 5Ghz, og 2.4Ghz .:)
Avatar billede juleulven Nybegynder
30. januar 2012 - 19:05 #5
Den korte historie Ninja er, at trådløst er noget ustabilt snask

Den LIDT længere historie:
Trådløst er påvirket af følgende faktorer:

1. accesspoint/router
2. netkort/antenne i computer/laptop
3. vægge i huset (tykkelse, type, materiale)
4. andre trådløse enheder (persienner, andre Wlans, telefoner osv)
5. vejrforhold (udendørs)
6. drivere
7. drivernes indstillinger
8. AP'ets opsætning
9. computerens hastighed/ressourcefordeling til hardwaren

Jeg håber ikke du vil bede om en forklaring på alle 9 punkter men bare anerkende, at trådløst er noget HAT når det kommer til performance...

Et kort eksempel:
jeg har en Cisco professionel router/wlan der kører N standarden (op til 300mbps) ... den har en direkte afstand til en USB N-netkort ... afstanden er 7m og går igennem 1 murstensmur, 1 trædør.

Hastigheden på klienten er 28-54mbps...  i snit ligger jeg på omkring 30...

Tager jeg et kabel har jeg 1gbit ...
01. februar 2012 - 00:08 #6
Jeg laver en del boligforeninger med høj hastighed til brugerne, og de brokker sig altid. Det skyldes mangegange de trådløse router de køber, og især når de bruger NAT i routern.

Prøv at sætte dit kabel direkte i LAN og jeg formoder at internet-forbindelsen er i WAN. Mål derefter hastigheden, det kan nemmelig være NAT der skyldes den lave hastighed.

Jeg går ud fra at den høje måling du henviser til er fortaget direkte i modemet?

Desuden henviser jeg altid til disse fine test der bliver udført på SmallNetBuilder's hjemmeside, de er ret omfattende. Derefter kan man træffe et godt valg af router.

http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-charts/view

Med venlig hilsen
Martin Lohse